הפרקליטה הצבאית הראשית, האלופה יפעת תומר-ירושלמי, השתתפה היום (ראשון) בדיון חסוי בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת, שהתמקד בחקירת החיילים החשודים בפרשת ההתעללות במחבל בבסיס שדה תימן. בדיון הוטחו כצפוי האשמות חריפות בפצ"רית מצד ח"כים בימין, שזועמים על חקירת לוחמי המילואים החשודים במעשה סדום בנסיבות אינוס, וח"כ טלי גוטליב (הליכוד) סולקה על-ידי יו"ר הוועדה יולי אדלשטיין - אחרי שלדבריה היא האשימה את הפרקליטות הצבאית בהדלפת הסרטון מהתקרית.
6 צפייה בגלריה
יפעת תומר ירושלמי
יפעת תומר ירושלמי
האלופה יפעת תומר-ירושלמי, הפרקליטה הצבאית הראשית
(צילום: שרון צור )
במהלך הדיון אמרה האלופה תומר-ירושלמי כי נבדקים כעת 74 מקרים של פגיעה במחבלים עצורים - וכי בחמישה מקרים כבר הוגשו כתבי אישום. "החקירות מאפשרות לנו להשיג את מטרות המלחמה, אחרת תהיה פגיעה במרחב הפעולה של צה"ל", אמרה. "החקירות לא מבטאות חולשה אלא עוצמה". היא הדגישה כמה פעמים שצה"ל מחויב לחוק, לשמירה על החיילים ולערכי צה"ל. מתוך 74 המקרים שנבדקו, שמונה נוגעים לעבירות אלימות והתעללות, מתוכם הוגש אחד מכתבי האישום. יתר כתבי האישום נוגעים להוצאת רכוש.
ח"כ לימור סון הר-מלך (עוצמה יהודית) השתלחה בה וטענה שהיא "אובססיבית בלעשות רע לחיילים", וכאשר הפצ"רית אמרה שהחקירות מבטאות עוצמה העירה: "את שטיפת המוח הזאת אנחנו לא קונים". ח"כ צבי סוכות (הציונות הדתית) צעק: "פאשיזם זה להצדיע לכל לובש מדים". יו"ר הוועדה אדלשטיין איים לפוצץ את הדיון בעקבות ההשתלחויות בפצ"רית, וסילק כאמור את גוטליב אחרי שקרא אותה שלוש פעמים לסדר. גוטליב אמרה בין היתר לתומר-ירושלמי: "קניתם ביושר את ערעור המעמד שלכם".
גורם שנכח בדיון אמר: "התביישתי לראות כיצד נבחרי ציבור מדברים". הפצ"רית אמרה בדיון שהחלטת חוקרי מצ"ח להגיע לשדה תימן כשהם עוטים מסכות לטובת עיכוב החשודים "אינה בלתי סבירה". לדבריה, החוקרים הגיעו כדי לעכב את חיילי המילואים - ולא לעצור אותם - ומפקדיהם, שלא כמוהם, באו בפנים גלויות.
6 צפייה בגלריה
טלי גוטליב, הועדה לביטחון לאומי
טלי גוטליב, הועדה לביטחון לאומי
ח"כ גוטליב. סולקה מהדיון
(צילום: אלכס קולומויסקי)
עוד ציינה בדבריה כי "יש תהליכים מדויקים שאנחנו עובדים לפיהם במהלך החקירות", וסון הר-מלך עקצה: "חלק מהתהליכים האלה זה להתקשר למחבלים ששוחררו?". יצוין כי מדובר בטענה שהשמיע גם השר בצלאל סמוטריץ', והיא אינה מדויקת. בצאתה מהדיון סון הר-מלך שוב השתלחה באלופה: "הפצ"רית מתנהלת באופן של רדיפה אחר לוחמינו. לא צריך להתאמץ כדי לראות את התפיסה שלה, ועכשיו לוחמינו משלמים את המחיר".
לאחר שסולקה מהדיון, ח"כ גוטליב צייצה ברשת X (טוויטר לשעבר): "יולי אדלשטיין הוציא אותי בזה הרגע מוועדת חוץ וביטחון מהדיון עם הפצ"רית. תעשו פרצוף מופתע. למה? כי הטחתי בה שהיא או מי מטעמה הדליפו את הסרטונים מחומרי החקירה לתקשורת. ו'העזתי' לומר לה שהיא משחקת משחק כוח על גבם של לוחמינו. אדלשטיין אסר עלינו לשאול על חומרי החקירה, כי למה שנקשה על הפצ"רית... אדלשטיין הגיע עם הוראה לציפוף שורות. דיון מכובס שבמהלכו מגינים על הפצ"רית ורומסים את לוחמינו. חרפה". בשיחה עם ynet אמרה: "‏הוצאתי מהוועדה היא תעודת עניות לאדלשטיין שהפגין חולשה מול הפצ"רית".
6 צפייה בגלריה
 הפגנה מול ביתה של הפרקליטה הצבאית הראשית - יפעת תומר ירושלמי
 הפגנה מול ביתה של הפרקליטה הצבאית הראשית - יפעת תומר ירושלמי
הפגנה מחוץ לביתה של הפרקליטה הצבאית הראשית
(צילום: יובל חן)
6 צפייה בגלריה
הפגנה מחוץ לדיון הארכת מעצרם של הלוחמים החשודים בהתעללות במחבל נו'חבה בבית הדין בית ליד
הפגנה מחוץ לדיון הארכת מעצרם של הלוחמים החשודים בהתעללות במחבל נו'חבה בבית הדין בית ליד
הפגנה מחוץ לבית הדין בבית ליד, בעת דיון הארכת מעצר לחשודים
(צילום: טל שחר)
חברי הכנסת העלו בדיון שאלות קשות, בעיקר על אופן החקירה של החיילים החשודים, וגם על הדלפת הסרטון שבו נראה לכאורה המעשה. חלקם גם פרגנו על עבודת הפרקליטות הצבאית. הפצ"רית אמרה בדיון כי "לא יוזמים חקירות, אלא כשיש חשד כמו במקרה הזה שהתעורר".
ח"כ משה קינלי טור פז מיש עתיד אמר בדיון: "כל הכבוד לפרקליטות שיש מדיניות של לאפשר לצה"ל לעבוד ולתקוף יותר מבעבר, לצד השמירה על הדין הבינלאומי. כשצריך לחקור ולמצות את הדין עם מי שפשע, לא בגלל מה שיגידו היהודים אלא בגלל מה שעשו היהודים. בשביל חוסן יהודי וישראלי וכדי שנמשיך להרגיש ולהוכיח שאנו הצבא המוסרי בעולם".
הפצ"רית הגיעה לוועדה אחרי שלא הופיעה לדיון הקודם בנושא בשבוע שעבר - אליו הוזמנה בסמוך למעצר החיילים. הדיון ההוא התקיים פחות מ-24 שעות אחרי האירועים הקשים שבהם פרצו מפגינים לבסיס שדה תימן ובהמשך לבתי הדין הצבאיים בבית ליד. במקומה של תומר-ירושלמי הופיעו בפני הוועדה אלוף-משנה מתן סולומש, התובע הצבאי הראשי, ורמ"ט אכ"א תת-אלוף יורם כנפו. בין היתר הביעו ח"כים בימין זעם על האופן שבו נעצרו הלוחמים החשודים, על-ידי חוקרי מצ"ח רעולי פנים, וכנפו אמר בדיון הקודם שהייתה זו טעות.
6 צפייה בגלריה
ח"כ משה טור פז מיש עתיד עלה לדוכן הנואמים במליאת הכנסת כשהוא לבוש במדי צה"ל
ח"כ משה טור פז מיש עתיד עלה לדוכן הנואמים במליאת הכנסת כשהוא לבוש במדי צה"ל
ח"כ משה טור פז. "צריך להוכיח שאנחנו הצבא המוסרי בעולם"
(צילום: צילום: דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ')
בפתח הדיון היום בוועדת החוץ והביטחון הציג ח"כ סוכות - מי שהשתתף בפריצה למחנה שדה תימן לפני כשבועיים - מכתב שהעבירה לפצ"רית אשתו של אחד החשודים בהתעללות במחבל. "לבוא לעצור אותם כמו פושע, אין כואב מזה! מעבר לכך שהדבר לא היה ולא נברא, זה פוגע באמון, ופוגע בביטחון המדינה", כתבה בין היתר. יצוין כי מעצרם של חמשת הלוחמים החשודים הוארך מעת לעת, וערעורם האחרון נדחה - כשבית הדין קובע שהחשד נגדם סביר.

ואטורי לקריב: "מחבל שפל"

מהומה התפתחה מוקדם יותר בוועדת החוקה של הכנסת, בעקבות דברים שאמרו שם סון הר-מלך וגוטליב נגד הפצ"רית ונגד היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה. גוטליב אמרה כי הן "התירו את דמם של לוחמינו", ובהמשך אמרה סון הר-מלך כי הן "יעמדו לדין על מעשיהן".
המתקפה של ואטורי על קריב: "אתה מחבל"
(צילום: ערוץ הכנסת)

צביקה מור, אביו של איתן שחטוף בעזה, דיבר במהלך הדיון בוועדת החוקה: "אני דורש מממשלת ישראל לעשות עסקה שתשיב את כולם ביחד - בבת אחת. העסקה הנוכחית לא תחזיר את הבן שלי, הוא בתחתית הרשימה. איזה טירוף זה לעשות עסקה ולהציל מעט מאוד אנשים - ולהפקיר את השאר? במישור הלאומי - שוב נתאבד, שוב נקבל הבטחות מאנשי ביטחון שיהיה בסדר? אמרו לנו את זה באוסלו, בגוש קטיף, בעסקת שליט". לפני הדיון בוועדת החוץ והביטחון הוסיף: "הפצ"רית לא מוכנה לפגוש אותנו. נשאל אם היא בדקה מה עם הבן שלי, האם היא בדקה שהצלב האדום מגיע לבקר אותו? לפצ"רית יש זמן לעסוק בזכויות מחבלים? אנחנו נגן על החיילים שלנו בכל תוקף. נדרוש ממנה להיות פטריוטית".
בהמשך הדיון, שעסק בפרשת ה"חשד לרצח מחבל נוחבה", ח"כ ניסים ואטורי (הליכוד) תקף את ח"כ גלעד קריב (העבודה) שישב לצידו, ואמר: "אתה מחבל, אתה דואג למחבלי נוחבה, אתה חתיכת מחבל שפל". קריב תקף בחזרה וכינה את ואטורי "אוויל ושקרן", והח"כ מהליכוד השיב: "ואתה טיפש ומפגר".
(צילום: גיל יוחנן)

ח"כ קריב התייחס לדברים החמורים שהשמיע כלפיו ח"כ ואטורי, ומסר כי "פעם נוספת סגן יו"ר הכנסת ואטורי חוצה את כל הקווים האדומים ורומס את כל קווי האתיקה. האיש אינו ראוי לכהן בתפקיד סגן יו"ר הכנסת וחבר הנשיאות. ואנחנו נעמוד על הדחתו מהתפקיד כבר בימים הקרובים".
אמש, יצוין, המשטרה ומצ"ח החליטו לפתוח בחקירת פריצת המפגינים לשדה תימן ולבסיס בבית ליד. החקירה נפתחה באיחור ניכר ובצל הביקורת הציבורית הנוקבת והטענות לאוזלת יד מצד המשטרה. היא תנוהל במחוז מרכז ובמחוז דרום של המשטרה, ומצ"ח תהיה אחראית על החלק הנוגע לחיילים שהשתתפו במעשים.
6 צפייה בגלריה
הפגנת תמיכה בחיילים העצורים בחשד להתעללות במחבל - בית ליד
הפגנת תמיכה בחיילים העצורים בחשד להתעללות במחבל - בית ליד
שלט עם הכיתוב "פצ"רית אוהבת נוחבות" מחוץ לבסיס בבית ליד
(צילום: רענן בן צור)
ח"כ צבי סוכות נכנס לבסיס שדה תימן דרך השער הסגור

פריצת השער לשדה תימן
(צילום: הרצל יוסף, אילנה קוריאל)

ביום רביעי האחרון אישרה הפצ"רית את הגעתה לדיון היום, שנערך כאמור באופן חסוי וללא מצלמות. בימים האחרונים הפגינו פעילי ימין מול ביתה, כינו אותה "בוגדת", וקראו לעברה: "בוגדת בלוחמים" ו"את צריכה להתבייש". לאחר הפריצה לבסיסים ובעקבות ההסתה נגד תומר-ירושלמי ברשתות החברתיות, ההפגנות מול ביתה והאיומים על חייה - תוגברה לפני כשבועיים האבטחה על הפצ"רית.
פורסם לראשונה: 09:34, 11.08.24