מרים, אלמנתו של גיורא רום: "נוח על משכך, אינך לבד"
(צילום: עידו ארז)

מאות בני אדם השתתפו הערב (ראשון) בהלווייתו של אלוף במילואים גיורא רום, "אלוף ההפלות" הישראלי הראשון שהלך לעולמו ביום שישי, בבית העלמין בסביון. רום, מגדולי טייסי הקרב של חיל האוויר, נפטר בגיל 78 לאחר מאבק במחלת הסרטן. הוא היה הטייס הישראלי הראשון שהפיל חמישה מטוסים, ובין תפקידיו הרבים שימש גם כראש מטה חיל האוויר.
5 צפייה בגלריה
גיורא רום
גיורא רום
גיורא רום
(צילום: דובר צה"ל)
מרים אלמנתו סיפרה כי "גיורא אהב מאוד את דרכו המגוונת והמאתגרת בחיל האוויר. הוא מילא תפקידים רבים ברמה הלאומית והותיר את חותמו". היא הוסיפה כי "גיורא גייס את כל תעצומות הנפש והגוף כדי לנצח את הגזרה הקשה שנחתה עליו, עלינו, סרטן לבלב עם גרורות. כשהתבשר לכך הוא החל להתכונן למבצע. חייו השתנו באחת, ולצד הטיפול המרשים והמעודד של המכון האונקולוגי בשיבא נרתמנו המשפחה והחברים. לפני כחודשיים, באצילותו אמר 'די עד כאן'. כשהתקשה לנשום גייס את כל משאביו על מנת למנוע מאיתנו תחושות קשות. בקרב הזה לדאבון ליבנו גיורא לא ניצח".
5 צפייה בגלריה
הלוויתו של גיורא רום ז"ל
הלוויתו של גיורא רום ז"ל
הלוויתו של גיורא רום
(צילום: יאיר שגיא)
5 צפייה בגלריה
הלוויתו של גיורא רום ז"ל
הלוויתו של גיורא רום ז"ל
(צילום: יאיר שגיא)
אסף, בנו של גיורא, סיפר זיכרון מהמגורים בבסיס רמון. "אני זוכר איך מעל הבסיס היו עוברים מפעם לפעם מטוסי קרב, כל הילדים היו מסתכלים למעלה ואומרים על כל מטוס 'זה אבא שלי'. גם היום כשאני גר בתל אביב ועוברים מטוסים על קו החוף, 40 שנה מאז שהייתי בבסיס רמון, אני מזהה את רעש המטוסים ומחפש אותם בשמים ואומר בלב - 'זה אבא שלי'".
בתו, נטע, ספדה לו גם היא: "עברה במוחי מחשבה איומה, אם העולם יכול לבחור אדם שיחווה מוות שכזה - אז אבא. הוא לחם והסתכל למוות בעיניים. הוא מת בדיוק כמו שהוא חי, בחוסן מנטלי ובשליטה מוחלטת בסיטואציה. באצילות השמורה לאחדים, בחן, בחסד וברחמים".
אלוף תומר בר. "גיורא, על אף הקושי שמרת על בהירות מחשבה ושיקול דעת"
(צילום: עידו ארז)

מפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר, ספד לו: "כשעמדתי ליד מיטתך הושטת לי את ידך. חשתי במגע ידו של לוחם אמיץ, ידו של מפקד חד וברור שהוא דמות ומופת, מודל לחיקוי והשראה. ידו של אדם מדהים, איש משפחה אוהב ואנושי. את ידך ליטפה רעייתך מרים. הכרתם בחיל האוויר, איך לא?.
"אתה גיורא, על אף הקושי שמרת על בהירות מחשבה ושיקול דעת. הסתכלת עליי וביקשת הלוויה מכובדת. הבאתי עמי את מדליית חיל האוויר, שניתנת רק למי שהשיאו תרומה משמעותית. גיורא היה סמל ומופת לטייסי חיל האוויר בזכות קריירה מבצעית. כבר בהיותו צעיר כשהפיל חמישה מטוסים במלחמת ששת הימים, הוא הוכר כאלוף ההפלות. אייס אמיתי. משפחת חיל האוויר מבכה את לכתך. אני מצדיע לך בשם כלל לוחמי ומשרתי חיל האוויר לדורותיו", אמר.
5 צפייה בגלריה
הלוויתו של גיורא רום ז"ל
הלוויתו של גיורא רום ז"ל
גיורא רום מובא למנוחות
(צילום: יאיר שגיא)
5 צפייה בגלריה
הלוויתו של גיורא רום ז"ל
הלוויתו של גיורא רום ז"ל
(צילום: יאיר שגיא)
את חמש ההפלות שלו השיג רום במלחמת ששת הימים. במבצע "מוקד", בפתיחת המלחמה, הוא הפיל שני מטוסי מיג 21 בשמי מצרים, ובאותו היום הפיל מיג 21 מעל שדה תעופה סורי שאותו הפציץ. למחרת הוא נפגע ברגלו מאש נ"מ סורית, אבל יום למחרת נמלט מבית החולים שבו אושפז ובאותו היום - 7 ביוני 1967 - הפיל שני מטוסי מיג 17 מצריים.
כעבור שנתיים, במלחמת ההתשה, מטוסו הופל על ידי כוחות מצריים והוא נפצע ונפל בשבי. הוא היה בכלא עבאסייה שלושה חודשים, ושוחרר במסגרת עסקה בין ישראל למצרים. לאחר מכן שב בהדרגה לטוס, והשתתף בין היתר בגיחות הפצצה במלחמת יום הכיפורים. בתחילת שנות ה-90, לאחר עשרות שנים בחיל האוויר, מונה לנספח צה"ל בארה"ב.