1 צפייה בגלריה
אריה דרעי
אריה דרעי
יו"ר ש"ס אריה דרעי
(צילום: עמית שאבי)
פטירתו של ראש מועצת החכמים חכם שלום כהן זצ"ל מותירה חלל ענק בש"ס. גדולתו בתורה הייתה עצומה, הוא היה איש קדוש. אבל אם נתרכז בהיבט הפוליטי, אז אפשר לקבוע שלאחר פטירת הרב עובדיה יוסף זצ"ל, לפני כתשע שנים, החלל שנותר היה גדול יותר. היום המפלגה לא תיכנס לתקופת משבר - אולי דווקא משום שהיו"ר אריה דרעי אוחז כעת בהנהגה עצמאית.
רגע אחרי סתימת הגולל על קברו, בעוד הציבור החרדי מנסה לעכל את עוצמת הכאב על מות חכם שלום כהן זצ"ל, מוטלת על הפרשנים הפוליטיים מטלה לא ממש נעימה: לשרטט את היום הפוליטי שאחרי. הפטירה עצמה הגיעה די בפתאומיות: ימים אחדים של מחלה, והבשורה הקשה. אצל קודמו בהנהגת ש"ס, הרב עובדיה יוסף זצ"ל, דיבורים החלו, למרבה העצב, עוד בחייו. הרב שכב במיטתו, היהדות החרדית (ולא רק) מתייצבת כאיש אחד בתפילות לרפואתו, והנה סערה מכוערת שפתחה תיבת פנדורה על שאלת הירושה.
הפעם, השיחות על הירושה ייפתחו רשמית רק אחרי ימי השבעה, אך ההערכות כבר מתרוצצות. אילו יכול היה דרעי לבחור אופציה כראות עיניו, כפי שהוא בוחר פרטנר לראשות ממשלה, ייתכן שהיה מקדם את המהלך הבא: מאחר שאני איש יודע ספר, מדוע שלא אני אהפוך למנהיג הרוחני של ש"ס? גם כך הרי מתרוצצות לשונות רעות על כך שהוא לא ממש מתייעץ על כל צעד ושעל עם נשיא מועצת החכמים, ובטח שאינו מכנס את כל חברי המועצה לפני כל צומת הכרעה (שמעתם פעם על כינוס כדי להחליט במי תומכים לראשות הממשלה? עם איזה גוש הולכים? באיזה חוק גיוס תומכים? אני לא).
לכך אפשר להוסיף את העובדה שלא ברור אם בג"ץ יאשר את מינויו של דרעי לשר, מצב שיכול בהחלט לגרום לאופציית הפיכתו לנשיא המועצה הבא להיראות כמו משהו שאיננו ממש מדע בדיוני. אבל האפשרות הזו לא ממש על המדף. בכל אופן, לא מדברים עליה בגלוי, אם בכלל.
שרי רוטשרי רוט
אז מי כן, בעצם? ייתכן שלתפקיד ימונה הרב שמעון בעדני, זקן מועצת החכמים. אולי הוא יתערב פחות בנעשה במפלגה, אבל עמידתו בראשה תמשיך את המסורת מתקופת חכם שלום, שלפיה המצביעים הם בעיקר בני התורה הספרדים, הרבה פחות אנשי הפריפריה המסורתיים.
אל הציבור המסורתי יש רק אחד שיוכל לקרוץ: הרב הראשי יצחק יוסף, בנו של הרב עובדיה יוסף זצ"ל. האם ינטוש את תפקידו הממלכתי שנה לפני תום כהונתו? התשובה הלא רשמית של סביבתו הייתה שלילית וחד-משמעית. אז או שאיש לא פנה להציע לו, או שיודעים מראש שלא תונח הצעה שכזו. כך או כך, בין ש"ס מחד גיסא, ולשכת הרב הראשי מאידך גיסא - כך טוענות הלשונות הרעות - היחסים לא מלבלבים. אולי אין בכך אמת, אבל עדיין בכל עשן יש לעיתים גם קצת אש.
  • שרי רוט היא פרשנית פוליטית באתר "חרדים 10"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il