3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
"מחיקת החובות תעניק מרחב נשימה למשפחות רבות". ביידן
(צילום: AFP)
בית המשפט הפדרלי בטקסס פסק אמש (חמישי) כי יש לבטל את תוכניתו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן למחוק את חובותיהם לממשל הפדרלי של עשרות מיליוני אמריקנים שלקחו הלוואות כדי לממן את לימודיהם במוסדות להשכלה גבוהה, בטענה כי היא אינה חוקתית. הפסיקה מגיעה בעקבות תביעה של שני בעלי חוב שגילו כי אינם זכאים למחיקה חלקית או מלאה של ההלוואה שלקחו וטענו כי התוכנית לא נחקקה בתהליך תקין ועל כן אינה חוקית. לתביעה זו קדמו תביעות נוספות שהוגשו בין היתר על ידי ארגונים משפטיים שמרניים, אך אלו התקשו לשכנע את בית המשפט בצדקתם.
בפסיקה, קבע השופט מארק פיטמן, שמונה לתפקידו על ידי הנשיא לשעבר דונלד טראמפ מהמפלגה הרפובליקנית, כי "במדינה הזו, אנחנו לא נשלטים על ידי ממשלה כל-יכולה, אלא על ידי החוקה המספקת לנו הפרדת רשויות". לדברי פיטמן, השאלה אם התוכנית של ביידן היא טובה או לא היא בכלל לא רלוונטית, מכיוון שהיא "אחת מהפעלות הכוח החקיקתיות הגדולות ביותר בתולדות ארצות הברית שנעשו ללא קבלת סמכות מהקונגרס".
3 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
מינה את השופט שביטל את התוכנית. טראמפ
(צילום: AFP)
לפני כשלושה שבועות, בית משפט לערעורים במיזורי כבר חסם זמנית את התוכנית בזמן שהוא שוקל לדון בעתירה נגדה שהוגשה על ידי נציגים רפובליקנים משש מדינות בארה"ב ונדחתה על ידי בית משפט אחר.
ההתמודדות של המוני אמריקנים עם חוב עצום שצברו בתקופת לימודיהם האקדמיים היא אחת הסוגיות הבוערות בשיח הציבורי בארה"ב כבר שנים, ולפי ההערכות כ-43 מיליון אמריקנים חייבים לממשל הפדרלי סכום כולל של כ-1.6 טריליון דולר. בנאום שנשא בבית הלבן ובו הכריז על התוכנית אמר ביידן כי מחיקת החובות החלקית תעניק "מרחב נשימה" עבור משפחות רבות ממעמד הביניים.
3 צפייה בגלריה
טקס סיום לימודים השלמת תואר ב אוניברסיטה אילוס אילוסטרציה
טקס סיום לימודים השלמת תואר ב אוניברסיטה אילוס אילוסטרציה
ההתמודדות עם חובות מהלוואות סטודנטים היא אחת הסוגיות הבוערות בשיח הציבורי בארה"ב
(צילום: shutterstock)
על פי התוכנית, שנועדה ככל הנראה לסייע לדמוקרטים בבחירות אמצע הכהונה שנערכו השבוע, הממשל הפדרלי ימחק 10,000 דולר מחובותיו של כל אמריקני שמשכורתו השנתית עומדת על עד 125,000 דולר, בעוד בעלי חוב שלוו את הכספים במסגרת תוכנית מיוחדת עבור מי שמתמודד עם מצוקה כלכלית קשה יוכלו לקבל מחיקת חוב של 20,000 דולר. לפי חישוב של ועדת התקציבים של הקונגרס, מאחר ויותר מ-40 מיליון בני אדם היו זכאים למחיקת חובות, הסכום שהיה צפוי להימחק שווה ל-430 מיליארד דולר.