ההודעה הניצית של נתניהו, בצל התנעת המגעים: ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסם הערב (יום ראשון) הודעה על המשא ומתן לעסקת החטופים, והדגיש מה הם העקרונות שעליהם ישראל לא תוותר במסגרת המגעים עם חמאס.
מיצג ״ילדה ילדה בשבי" בבגין בת"א
(צילום: רועי רובינשטיין, אלון קורנגרין Alon Korngreen, בונות אלטרנטיבה)

2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
"כל עסקה תאשפר לחזור להילחם". נתניהו
(צילום: שאול גולן)
אלה העקרונות, לפי הודעת לשכתו של נתניהו: 1. כל עסקה תאפשר לישראל לחזור ולהילחם עד להשגת כל מטרות המלחמה. 2. לא יתאפשרו הברחות נשק לחמאס ממצרים לגבול עזה. 3. לא תתאפשר חזרת אלפי מחבלים חמושים לצפון הרצועה. 4. ישראל תמקסם את מספר החטופים החיים שיוחזרו משבי החמאס. 5. המתווה שהוסכם על ישראל וזכה לברכת הנשיא ביידן יאפשר לישראל להשיב חטופים מבלי לפגוע ביתר מטרות המלחמה.
סעיף 3 שהציג נתניהו, שלפיו "לא תתאפשר חזרת אלפי מחבלים חמושים לצפון הרצועה", הוא למעשה סעיף שלא היה קיים בניסוח המקורי של ההסכם. משמעותו, הלכה למעשה, שצה"ל יהיה זה שיפקח על חזרת העזתים לצפון הרצועה, דרך שליטה במסדרון נצרים שמפריד בין האזור הזה ליתר חלקי הרצועה. חמאס, שדורש את חזרת כל העקורים לבתיהם, צפוי להתנגד להמשך השליטה של צה"ל במסדרון במהלך הפסקת האש.
פרשננו רון בן ישי מוסיף כי החזרה הפומבית על הקווים האדומים מהווה הקשחה מכוונת כלפי חמאס, שנועדה לפייס את שותפיו של נתניהו לממשלה. מבחינת צוותי המו"מ ברגע שהוצב קו אדום פומבי - זו הקשחת עמדות, והניסוח הקטגורי מקשה על המו"מ בנושאים הללו ומוביל לנוקשות מהצד השני. זו אמנם עלולה להיות חבלה במו"מ, אבל מצד שני - לגרסת נתניהו - זו יכולה להיות התחלה קשוחה של המו"מ על הפרטים, כדי להגיע לסיכומים טובים יותר בהמשך.
לפי לשכתו של נתניהו, "עמידתו האיתנה של ראש הממשלה נגד הניסיון לעצור את פעולת צה"ל ברפיח היא זו שהביאה את חמאס להיכנס למשא ומתן. ראש הממשלה מוסיף לעמוד בתוקף על העקרונות שכבר הוסכמו על ידי ישראל".
העסקה, נזכיר, כוללת שלושה שלבים - כשבשלב הראשון ישתחררו כל הנשים, החולים והמבוגרים שנותרו בשבי. מדובר ב-33 חטופים חיים ומתים, לפי הדיווחים, שישוחררו במשך שישה שבועות. בשלב ב' - שעליו ינהלו חמאס וישראל ומתן - אמורים להשתחרר יתר החטופים החיים, ובעיקרם הגברים הצעירים והחיילים. על השלב הזה סובבת המחלוקת החריפה ביותר בהסכם, שכן חמאס מתנה את קיומו בהפסקת אש קבועה - ואילו ישראל לפי שעה מסרבת לה. בשלב השלישי אמורים להשתחרר שאר הגופות. בכל שלב במסגרת העסקה ישראל אמורה לשחרר מאות מחבלים מבתי הכלא.
2 צפייה בגלריה
עינב צנגאוקר, אמו של החטוף מתן צנגאוקר, נכנסה בכלוב שהתרומם מעל כביש בגין
עינב צנגאוקר, אמו של החטוף מתן צנגאוקר, נכנסה בכלוב שהתרומם מעל כביש בגין
עינב צנגאוקר בכלוב בהפגנה בת"א: "נתניהו - תחזיר אותם הביתה"
(צילום: רועי רובינשטיין)
במקביל להודעת לשכת נתניהו, מתקיימת הפגנה המונית בהשתתפות אלפים בדרך מנחם בגין בתל אביב, בדרישה לבחירות ולהחזרת החטופים, במסגרת "יום השיבוש" שיזמו ארגוני מחאה לציון תשעה חודשים למתקפת 7 באוקטובר. עינב צנגאוקר, אימו של מתן שנחטף, הורמה בתוך כלוב מעל למפגינים לצד שלט עם הכיתוב "לא ניתן להם לטרפד".
צנגאוקר אמרה: "הערב התרוממתי בכלוב חמש מטרים כי כולנו שבויים של נתניהו וסינאוור. הדבר מאוד פשוט: יש עסקה על השולחן שיכולה להציל חיים ואת כולנו. אני רוצה את מתן בבית, אני רוצה את כל החטופים בבית עכשיו". היא גם פנתה ישירות לנתניהו, ואמרה: "המפתחות לכלוב הזה ולכלובים אחרים בידיים שלך. תשעה חודשים אתם מפקירים את החטופים. נתניהו, מספיק לגרור רגליים. אנחנו רוצים אותם בבית וזה תלוי רק בך. תחזיר אותם הביתה". מפגינים רבים צעקו בין היתר לצנגאוקר "את לא לבד, אנחנו איתך", והקימו מיצב בשם "ילדה ילדה ילדה", שנועד לדמות את מצב החטופות שבשבי חמאס.
בינתיים, המגעים בין הצדדים נמשכים. ראש המוסד דדי ברנע צפוי להיפגש ביום רביעי בדוחא שבקטאר עם ראש הממשלה המקומי, עם ראש ה-CIA ועם ראש המודיעין המצרי. במצרים אף דווח שראש ה-CIA יגיע לקהיר השבוע, וכך גם "משלחת ישראלית" - שתצא לעיר מחר.
מוקדם יותר היום טען נתניהו כי דרישתו של גלנט לקידום חוק הגיוס בהסכמה רחבה בלבד נותנת לאופוזיציה אפשרות למנוע גיוס חרדים במטרה "להפיל את הממשלה, דבר שיעצור את שחרור החטופים ויביא תבוסה במלחמה". גלנט, מנגד, תקף את נתניהו והאשים: "זוהי שעה רגישה. צריך לעשות הסכם להשבת החטופים - הניסיון הפוליטי לקשור בין שחרור החטופים לבין פטור מגיוס לחרדים הוא מסוכן וחסר אחריות".
ובזמן ששר הביטחון וראש הממשלה מנהלים חילופי האשמות פומביים, ברחבי הארץ מתקיים היום "יום השיבוש" - בדרישה להחליף את הממשלה ולקיים את עסקת החטופים. לאורך היום התקיימו הפגנות בשורת מוקדים, ובשעות הערב התאספו המונים בשער בגין בתל אביב, חסמו את הכביש והרימו מיצגים למען השבת החטופים. הפגנות נרשמו הערב גם בערבה, בצומת העוגן בכביש 4, בבנימינה ובמקומות נוספים.