ארעלייה בתמיכה בישראל בקרב כלל הבוגרים האמריקנים - ומגמה מדאיגה בקרב הצעירים: 67% מהאמריקנים מחזיקים בעמדה חיובית כלפי מדינת ישראל לעומת 64% בשנת 2019. כך עולה מסקר של מכון המחקר האמריקני "פיו" שהתפרסם היום. מכון המחקר, שמרכזו בוושינגטון, בדק את עמדת האמריקנים כלפי הסכסוך הישראלי-פלסטיני.
המחקר נעשה בחודש מרץ האחרון בקרב יותר מ-10 אלף אמריקנים בוגרים. מהמחקר עולה כי בקרב צעירים עד גיל 30 התמיכה בישראל ירדה מ-63% בשנת 2019 ל-56% בשנת 2022. בקרב כלל האמריקנים הבוגרים, התמיכה בפלסטינים עלתה מ-46% בשנת 2019 ל-52% בשנת 2022. בקרב צעירים אמריקנים התמיכה בפלסטינים עלתה מ-58% בשנת 2019 ל-61% בשנת 2022. כלומר, הצעירים האמריקנים (בוגרים עד גיל 30) אוהדים יותר את הפלסטינים מאשר את ישראל. גם בקרב מבוגרים התמיכה בפלסטינים גדלה בשנים אלה.
2 צפייה בגלריה
עלייה בתמיכה בישראל, ירידה בקרב הצעירים
עלייה בתמיכה בישראל, ירידה בקרב הצעירים
עלייה בתמיכה בישראל, ירידה בקרב הצעירים
(צילום: רויטרס)
בסך הכל, האמריקנים ממשיכים להביע יותר תמיכה כלפי ישראל מאשר כלפי הפלסטינים - ולדרג את ממשלת ישראל טובה יותר מאשר הממשלה הפלסטינית, אבל הפערים האלה גדולים הרבה יותר בקרב מבוגרים אמריקנים מאשר בקרב הצעירים. כך למשל הצעירים האמריקנים מדרגים את הממשלה הפלסטינים בחיוב בשיעור של 35% ואת ממשלת ישראל בשיעור דומה - 34%.
המחקר הראה שדעת הקהל האמריקנית בוחנת את הסכסוך דרך משקפיים פוליטיות. הרפובליקנים מביעים עמדות הרבה יותר חיוביות כלפי ישראל (78%) מאשר הפלסטינים (37%) וגם מתייחסים בחיוב כלפי ממשלת ישראל (66%) לעומת הממשלה הפלסטינית (18%).
לעומת זאת, תומכים דמוקרטים מחזיקים בדעה חיובית יותר כלפי הפלסטינים (64%) לעומת ישראל (60%). כמו כן, 34% מהאמריקנים הדמוקרטים מביעים תמיכה הממשלה בישראל, זאת לעומת אהדה מעט גבוהה יותר (37%) כלפי הממשלה הפלסטינית.
2 צפייה בגלריה
מפגינים בצעדת התמיכה עם דגלי פלסטין
מפגינים בצעדת התמיכה עם דגלי פלסטין
הצעירים האמריקנים אוהדים יותר את הפלסטינים מאשר את ישראל. מפגינים בניו יורק
(צילום: איתמר אייכנר)
ומה הפתרון לסכסוך, לתפיסתם? יותר משליש מהאמריקנים, 35% ליתר דיוק, אומרים שחלוקת הארץ לשתי מדינות - היא הפתרון הטוב ביותר של הסכסוך. 27% היו מעדיפים לראות פתרון של מדינה אחת. ו-37% אומרים שהם לא בטוחים מה הוא "הפתרון הטוב".
70% מהאוונגליסטים הלבנים בארה"ב - יותר מפי שניים מיהודי ארה"ב - מאמינים שאלוהים נתן את ארץ ישראל לעם היהודי. לכמעט תשעה מעשרה פרוטסטנטים אוונגליסטים לבנים (86%) יש דעה חיובית עם העם הישראלי. 30% מכלל האמריקנים אומרים שאלוהים נתן את ארץ ישראל לעם היהודי. בקרב הרפובליקנים חושבים כך 46% ובקרב הדמוקרטים 18%.
84% מהאמריקנים לא שמעו הרבה, אם בכלל, על תנועת החרם BDS. רק 7% שמעו על תנועת החרם, וגם תומכים בה.
לשליש מהאמריקנים אין גישה אוהבת כלפי הממשלות של ישראל והפלסטינים בזמן שכ-3 מתוך 10 אמריקנים רואים את הממשלה הישראלית בחיוב ואת הממשלה הפלסטינית בשלילה. לכמחצית מהרפובליקנים יש דעה חיובית כלפי ממשלת ישראל וגישה שלילית כלפי הממשלה הפלסטינית. 41% מהאמריקנים מחזיקים בדעות שליליות כלפי שתי הממשלות.