6 צפייה בגלריה
מוחמד סלאח
מוחמד סלאח
מוחמד סלאח
כלי התקשורת במצרים מדווחים כי מוחמד סלאח, בן 22 מקהיר, הוא השוטר המצרי שהרג את סמל ליה בן נון, סמ"ר אורי יצחק אילוז וסמ"ר אוהד דהן בגבול ביום שבת האחרון. לפי הדיווחים, המחבל שירת באזור סיני, והיה לקראת סיום שירותו. ישראל החזירה היום את גופתו למצרים, כחלק מהחקירה המשותפת לשתי המדינות - על אף שלפחות באופן רשמי במצרים עדיין לא הכירו בעובדה שמדובר במחבל שאחראי למותם של שלושת הלוחמים.
סלאח התגייס ביוני 2022, והיה אמור לסיים את שירותו בקרוב - שכן החוק במצרים מחייב שירות של שנה בלבד, שאותה ניתן להאריך בהתאם לצורכי המערכת. ברקע ההערכה כי השוטר המצרי שביצע את הפיגוע פעל לבדו, בכלי התקשורת במצרים נכתב עליו כי "לא היה לו שום קשר לפוליטיקה". על פי עדויות עמיתיו לשירות, כך דווח, הוא שירת בגזרת צפון סיני.
6 צפייה בגלריה
מוחמד סלאח
מוחמד סלאח
זכה גם לכרזות תמיכה. סלאח
6 צפייה בגלריה
פוסט מהרשתות החברתיות של השוטר שבציע את הפגיעו בגבול מצרים
פוסט מהרשתות החברתיות של השוטר שבציע את הפגיעו בגבול מצרים
הפוסט בפייסבוק
בעבר, ביום שבו הסתיים מבצע שומר החומות, פרסם סלאח בפייסבוק פוסט תמיכה ברצועת עזה. בפוסט שיתף דברים שכתב סגן נשיא ארה"ב לשעבר מייק פנס, שלפיהם "אמריקה עומדת לצד ישראל" - וכתב "שאלוהים יעמוד לצד פלסטין", תחת השימוש בהאשטאג "עזה תחת מתקפה".
מאז פרסום זהותו נפוצו גם כרזות תמיכה בו ברשתות המצריות, כשברקע הצבא המצרי עדיין לא הודה כי מדובר במחבל. בנוסף, התמונות שהעלה לפייסבוק הפרטי שלו זכו לאלפים רבים של לייקים ותגובות אחרי פרסום זהותו. הוא מכונה ברשתות החברתיות "גאווה ערבית אמיתית".
במקביל, ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד אשתייה פגש שלשום בקהיר את מקבילו מוסטפא מדבולי ושר המודיעין המצרי. בנוסף, ראש הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הנייה ומשלחת בכירי התנועה ששוהה בקהיר, נפגשו שם עם מזכ"ל תנועת הג'יהאד האיסלאמי זיאד נחאלה, ולפי הודעת הארגון הצדדים "דנו בסוגיות לאומיות שונות לאור 'ההתקפות הציוניות על הפלסטינים בירושלים'". עוד נמסר כי שני הארגונים "דנו בהתפתחויות הפוליטיות המהירות שהאזור עובר וכיצד ניתן לשרת את העם הפלסטיני ומטרותיו", וכמו כן "הדגישו את חשיבות תפקידה של מצרים בתמיכה בפלסטינים ובסוגייתו הצודקת".
6 צפייה בגלריה
איסמעיל הנייה ומשלחת חמאס פגישה עם זיאד נחאלה ואנשי הג'יהאד האיסלאמי ב קהיר מצרים
איסמעיל הנייה ומשלחת חמאס פגישה עם זיאד נחאלה ואנשי הג'יהאד האיסלאמי ב קהיר מצרים
פגישת ראשי החמאס והג'יהאד האיסלאמי עם הבכירים המצרים, שלשום
מפקד פיקוד דרום בזירת הפיגוע בהר חריף, שלשום
(צילום: רועי עידן, דובר צה"ל)

6 צפייה בגלריה
ליה בן נון, אורי יצחק אילוז ואוהד דהן, שנהרגו בפיגוע
ליה בן נון, אורי יצחק אילוז ואוהד דהן, שנהרגו בפיגוע
ליה בן נון, אורי יצחק אילוז ואוהד דהן, שנהרגו בפיגוע
(צילום: דובר צה"ל, מתוך טיקטוק)
6 צפייה בגלריה
הר חריף
הר חריף
הזירה בהר חריף
(צילום: AFP)
במערכת הביטחון התחזקה אתמול ההערכה כי השוטר המצרי שביצע את הפיגוע פעל לבדו, במתווה של מפגע בודד ומבלי שנשלח על ידי ארגון טרור. בצבא עדיין בודקים אם מישהו סייע לו לחצות דרך פתחי החירום. במקביל, מתחזק החשד כי הוא בעל רקע אדוק כג'יהאדיסט, במקביל לשירותו כשוטר גבול מצרי.
בתחקיר התברר עוד כי המחבל הספיק לחצות ואף להגיע למרחק קילומטר וחצי בעומק השטח הישראלי, הגם שהיה עדיין רחוק עשרות קילומטרים מיישובים ישראליים או מבסיסים גדולים. למרות זאת, הוא היה מספיק קרוב למטיילים ישראלים שהיו בסביבה.
הרמטכ"ל הלוי הנחה אתמול להקים צוות תחקור מטכ"לי בראשות האלוף נמרוד אלוני, כדי שיבחן את "התפיסה המבצעית והמערכתית להגנה בגבולות שלום". הכוונה נוגעת לפעילות השוטפת והמתואמת מול הצבא המצרי והירדני – לאור בעיות שהתגלו אתמול, ואולי יכלו לצמצם את התוצאות הקשות. בין היתר, מדובר בעדכונים מאוחרים שהועברו מהצד המצרי לישראל.
כך למשל, התברר כי השוטר המצרי נעדר ממסדר הבוקר במוצב הגזרתי של הצבא המצרי, והדבר הובא לידיעת מפקדיו – אך עבר באיחור משמעותי לצד הישראלי. תקריות ירי ללא נפגעים ואירועים חריגים נרשמו בשנים האחרונות גם מול הצבא הירדני, למרות שיתופי פעולה טובים ומתוגברים ורמות תיאום שנשמרות על בסיס שבועי בדרגי מפקדי החטיבות והאוגדות בגזרות השונות.