גורמים רשמיים במזרח התיכון ובארה"ב מאמינים שרמת ההרס ברצועת עזה, שנגרמה כתוצאה מתקיפות צה"ל בתשעת החודשים האחרונים, סייעה לדחוף את חמאס לרכך את דרישותיו לעסקת חטופים והפסקת אש.
בשיחות פנימיות בין אנשי ארגון הטרור, שהגיעו לידי סוכנות הידיעות AP, כמה בכירים דחקו בהנהגת הארגון שנמצאת בקטאר לקבל את מתווה ההסכם, כפי שהציג אותו נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בחודש מאי.
פעילות כוחות צה"ל ברפיח
(צילום: דובר צה"ל )

2 צפייה בגלריה
 איסמעיל הנייה, יחיא סינוואר
 איסמעיל הנייה, יחיא סינוואר
הנייה וסינוואר. מנהיג חמאס בעזה "אינו מודע במלואו למחיר המלחמה"
(צילומים: AP)
אותן שיחות פנימיות, שהתקיימו בין בכירים בעזה להנהגה שנמצאת בקטאר - וששיתף גורם רשמי במזרח התיכון שמעורה במשא ומתן המתמשך - תיארו את האבדות הכבדות שספג חמאס בשדה הקרב ואת התנאים הקשים בשטח. אותו גורם דיבר בעילום שם כדי לשתף את תוכן התקשורת הפנימית של ארגון הטרור. לפי הגורם, השיחות התקיימו בחודשים מאי ויוני - בין כמה בכירים בזרוע הצבאית של חמאס בעזה.
לא ברור אם הלחץ הפנימי היה הגורם להתגמשות חמאס, אך הודעות אלה מצביעות על מחלוקות בתוך הארגון ונכונות בקרב ההנהגה הצבאית להגיע להסכם בדחיפות, גם אם מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר אינו ממהר. לפי אותן שיחות, הבכירים הצבאיים הפצירו באגף הפוליטי של הארגון לקבל את העסקה, למרות הססנותו של סינוואר.
גורמים רשמיים בארה"ב לא התייחסו לנושא, אך אדם שבקיא במודיעין המערבי ודיבר עם AP בעילום שם כדי לדון בעניין הרגיש, אמר שהנהגת ארגון הטרור מבינה שכוחותיה ספגו אבדות כבדות, והדבר דחק בחמאס להתקרב להסכם. שני גורמים אמריקניים אמרו כי וושינגטון מודעת למחלוקות הפנימיות בתוך חמאס, וכי מחלוקות אלה - ההרס ברצועה או הלחץ מצד המתווכות מצרים וקטאר - עשויים להסביר את הריכוך בדרישות של ארגון הטרור.
2 צפייה בגלריה
ישיבת הממשלה ביום ה-93 למלחמה
ישיבת הממשלה ביום ה-93 למלחמה
הקשיח עמדות. נתניהו
(צילום: יריב כץ)
ריאיון עם קרובי החטופים אלי שתיוי ושי דיקמן
(צילום: ליאור שרון)

דובר חמאס ג'יהאד טאהא דחה כל רמז למחלוקות בתוך הארגון, וטען כי "עמדת התנועה היא מאוחדת ומתגבשת דרך המסגרת הארגונית של ההנהגה".
הגורם המודיעיני שהציג בפני AP את תמלול השיחות סירב לספר איך השיג אותן, וטען כי הן התרחשו בחודשיים האחרונים והגיעו ממספר בכירים מהאגף הצבאי של חמאס בעזה. ההודעות למעשה משקפות את אובדן פעילי חמאס וההרס ברצועה, שנגרמו כתוצאה מהתמרון של צה"ל בשטח. הן גם מרמזות כי סינוואר אינו מודע במלואו למחיר המלחמה, או שאינו משקף אותן כפי שהן לאלה שמנהלים את המו"מ מחוץ לעזה.
בינתיים, ראש השב"כ רונן בר יצא הבוקר לקהיר לדיונים על המגעים לעסקה, שם יעסוק גם בסוגיית מעבר רפיח. בביקורו של בר צפויים לעלות בין השאר בקשה ישראלית לבניית מכשול תת-קרקעי בציר פילדלפי, למניעת הברחות אמל"ח. ביום רביעי הקרוב צפוי לצאת לקטאר ראש המוסד דדי ברנע, שייפגש שם עם ראש ה-CIA ביל ברנס וראש ממשלת קטאר מוחמד אאל-ת'אני.
ריאיון עם דניאל אלוני ששוחררה משבי חמאס
(צילום: תומר שונם הלוי, ליאור שרון)

גורמים במערכת הפוליטית והביטחונית קיבלו אתמול בתדהמה את הודעתו הרשמית של ראש הממשלה בנימין נתניהו על חמשת העקרונות במשא ומתן לשחרור החטופים, בעיקר בגלל התזמון שלה. נתניהו קיים אמש דיון ביטחוני והערכת מצב לגבי עסקה לשחרור החטופים יחד עם שר הביטחון יואב גלנט ואנשי צבא ומודיעין.
ואולם, זמן קצר לפני הישיבה, החליט נתניהו לחשוף בהודעה רשמית לתקשורת את התנאים שלו לעסקה – ועוד בטרם סיכם דבר עם גלנט ואנשי המערכת הביטחונית. ההודעה של נתניהו פורסמה באחד הרגעים הקריטיים לשחרור חטופים במסגרת עסקה אפשרית מול חמאס.
גורם ביטחוני טען כי נתניהו פרסם את ההודעה כדי לייתר את הדיון על העסקה ובכך פגע בסיכוי לקדם אותה. "התנהלות לא ראויה שתפגע בסיכוי להחזיר את החטופים הביתה", אמר הגורם הביטחוני. "יש פה גם שאלה של טיימינג. אם אתה מוציא את ההודעה עוד לפני שהדיון בלשכה התחיל - אז בשביל מה לקיים דיון? אם זו ההתנהלות החטופים לא יחזרו".