מבקר המדינה מתניהו אנגלמן התייחס הבוקר (יום רביעי) בוועידת "עתיד ישראל" באוניברסיטת תל אביב להחלטתו לקיים ביקורת על הממשלה וגופי הביטחון בזמן המלחמה. לדבריו, פסיקת בג"ץ - שהקפיאה את הביקורת שלו עד לדיון בעתירה שהוגשה בחודש הבא - הובילה לכך שלשכת ראש הממשלה לא מסרה לידיו מסמכים חשובים שכבר אספה.
מבקר המדינה אנגלמן בוועידה
(צילום: יריב כץ)

לדברי אנגלמן, מדובר על מסמכים שכוללים "שורה של סטנוגרמות של שיחות שאני חושב שכל אזרחי ישראל רוצים לדעת מה היה בהן". הוא הדגיש כי מדובר בשיחות בין ראשי מערכת הביטחון במשך השנים, כולל שיחות של נתניהו והמזכיר הצבאי וגורמים צבאיים אחרים. "מדובר בחלק חשוב מבדיקת התפקוד של ראש הממשלה", אמר.
אנגלמן הוסיף כי בעיניו אין צורך להמתין לוועדת חקירה ממלכתית כדי לפתוח בבדיקת אירועי 7 באוקטובר. "גיבשנו תוכנית מאוד מקיפה כבר בינואר, והודענו עליה", אמר. "יש בה כמה רבדים, בהם הטיפול באוכלוסייה בעת הזו. יש יותר ממאה אלף איש שלא נמצאים בבתיהם. הייתי בקריית שמונה ופגשתי את ראש העיר שם, ואני מציע לראש הממשלה ולשרים להיפגש עם ראשי הרשויות גם כן. הם לא יגידו דברים נעימים - אבל חייבים לפגוש אותם".
אמירתו של אנגלמן, נציין, מהדהדת את החלטתו של ראש הממשלה שלא להיפגש עם ראש העיר קריית שמונה בביקורו בעיר, אלא עם האדם שהיה אמור להתמודד מולו בבחירות המקומיות שבוטלו עקב המלחמה. "תלמידי קריית שמונה צריכים לעשות בגרויות השנה", אמר. "יש 5,000 תלמידים, הם ישלימו את הבגרויות בשירות הצבאי. איפה שר החינוך?". לדברי אנגלמן, "בקרוב נציג לציבור דוחות לא פשוטים על הטיפול בעורף. חשוב שיהיה קשב לייעול זאת לצד המלחמה".
2 צפייה בגלריה
נזק ל פרגולה שעלתה באש שריפה קריית שמונה
נזק ל פרגולה שעלתה באש שריפה קריית שמונה
נזק בקריית שמונה
(צילום: Jalaa MAREY / AFP)
2 צפייה בגלריה
נזק לבית בקריית שמונה
נזק לבית בקריית שמונה
בית שנפגע מרקטה
(צילום: Menahem Kahana / AFP)
אנגלמן טען כי בעוד לשכתו של שר הביטחון יואב גלנט "נפתחה בפנינו בצורה מאוד בוגרת", דווקא בלשכת ראש הממשלה היו "צעדים ותהיות" ש"מעידים על הלך רוח שלא מקובל עליי".
אנגלמן הדגיש כי חלק ניכר מהביקורת עוסק גם בצה"ל, ואמר כי למבקר המדינה יש ניסיון בעריכת ביקורות גם על הגוף הזה. "הלוואי שלפני 7 באוקטובר היו מקשיבים לכולם - לא רק למבקר המדינה אלא גם לתצפיתניות", אמר. "אמרתי לרמטכ"ל שאני מבין שהוא בלחימה - אבל שחשוב לנו להיפגש עם קצין המילואים הראשי, שאינו במוקד הלחימה. לצערי הוא אמר לי לא".
מבקר המדינה הדגיש כי מאחר שהרמטכ"ל פועל בכמה זירות במקביל, "צריך לכבד", אבל "אני כמבקר מחויב לעשות תחקיר מדינתי והתחקיר הצבאי נוגע בנקודות מסוימות בתוך הצבא". הוא ציין כי "אני מבין שיש פה רגישות ושאנחנו באירוע מורכב בתנאי אי-ודאות, אבל יש דיכוטומיה לא לעסוק בביקורות בצה"ל? אני לא חושב. האם זה אומר שהביקורת צריכה לתלות שלט 'אנחנו בהפסקה. נחזור בעוד שנתיים'? לא. בשלב הראשון נתמקד בעורף".