3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
(צילום: EPA)
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן צפוי להגיע לביקור בישראל ביום חמישי, 23 ביוני, ליום אחד עמוס מאוד, ואת יום הביקור השני הוא צפוי להקדיש לפלסטינים ולבקר בבית לחם ובבית חולים במזרח ירושלים ("מוקסד" או "אוגוסטה ויקטוריה").
על פי התוכנית, ביום חמישי בשעה 11:00 בבוקר צפוי ביידן לנחות בנמל התעופה בן גוריון, שם תיערך לו קבלת פנים ממלכתית במעמד סגל א' - ראשי המדינה.
על פי גורמים במשרד החוץ, בסיום קבלת הפנים בנתב"ג יבקר ביידן בסוללת כיפת ברזל בבסיס פלמחים – ביקור שנועד לסמל את תרומתו של ביידן לביטחון ישראל, כאשר החליט על חבילת סיוע של מיליארד דולרים לישראל, לטובת מילוי המלאים של מיירטי כיפת ברזל לאחר מבצע שומר החומות.
בהמשך יבקר ביידן במוסד יד ושם בירושלים, וייפגש עם ראש הממשלה נפתלי בנט ועם נשיא המדינה יצחק הרצוג. בסיום כל אחת מהפגישות צפויה גם הצהרה משותפת. בערב יתארח הנשיא האמריקני לארוחת ערב ממלכתית – ככל הנראה בבית הנשיא בירושלים.
את יום הביקור השני צפוי ביידן להקדיש לפלסטינים. הוא יבקר בבית חולים במזרח ירושלים ויודיע על סיוע אמריקני לפלסטינים. לאחר מכן יבקר בבית לחם – שם ייפגש עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, ויבקר בכנסיית המולד. בצהריים יעזוב את ישראל כנראה לביקור נוסף במזרח התיכון.
3 צפייה בגלריה
פגישת ג'ו ביידן ונפתלי בנט בבית הלבן
פגישת ג'ו ביידן ונפתלי בנט בבית הלבן
פגישת ביידן-בנט בבית הלבן בדצמבר האחרון
(צילום: AP)
פרטי הביקור נסגרו כמעט סופית במהלך ביקורו השבוע של היועץ לביטחון לאומי אייל חולתא בוושינגטון, והודעה רשמית של הבית הלבן בנוגע לביקור צפויה להתפרסם בימים הקרובים.
האמריקנים התמהמהו מאוד בסגירת פרטי הביקור ונמנעו בשבועות האחרונים לפרסם הודעה רשמית לגביו, לא מעט בגלל המצב הפוליטי בישראל והחשש האמריקאי שהממשלה קרובה ליפול עד הביקור או בסמוך לו. החשש בוושינגטון היה שביקור נשיאותי בעת הזאת ייתפס כסיוע לאחד הצדדים.
מי שכבר הגיע לישראל הוא ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), ד"ר רפאל גרוסי. גרוסי ייפגש היום עם ראש הממשלה בנט, על רקע דוח סבא"א שקבע כי איראן קרובה לכמות אורניום שמספיקה לפצצה - ומתחמקת משאלות הסוכנות. בדוח נקבע גם כי איראן לא מספקת "תשובות אמינות" להימצאות חלקיקי אורניום בשלושה אתרים לא מוכרזים ברחבי המדינה.
ביקורו של גרוסי בישראל יהיה קצר, והוא מתקיים כחלק ממאמצי בנט להגביר את הלחץ על איראן, ששואפת לחזור להסכם עם ארה"ב.