שר החוץ של קטאר הבהיר היום (שני) כי דוחא תמשיך להעביר כסף לרצועת עזה ולתמוך בה, כפי שהיא עושה במשך שנים. בראיון ל-CNN אמר שר החוץ הקטארי, מוחמד בן עבדולעזיז אל-חולייפי: "המנדט שלנו הוא עזרה מתמשכת ותמיכה באחינו ובאחיותינו בפלסטין, ואנחנו לא מתכוונים לשנות את זה. נמשיך לעשות את זה בצורה שיטתית, כפי שעשינו בעבר".
אל-חולייפי אמר את הדברים על רקע התסכול בישראל מ"קריסת הקונספציה", אחרי שבמשך שנים אפשרה ישראל לקטאר לממן את שלטון החמאס בעזה ולהעביר לו מדי חודש מיליוני דולרים במזומן.
2 צפייה בגלריה
אמיר קטאר שייח' תמים בן חמד אל-ת'אני פסגה הערבית-אסלאמית סעודיה ריאד ערב הסעודית
אמיר קטאר שייח' תמים בן חמד אל-ת'אני פסגה הערבית-אסלאמית סעודיה ריאד ערב הסעודית
אמיר קטאר, תמים בן חמד אל-ת'אני. התמיכה בעזה לא תיפסק
(צילום: רויטרס / Saudi Press Agency/Handout)
הכותרת
מה למדנו מחודשיים של מלחמה? | נחום ברנע
22:27
"מדי חודש היו מגיעים לרצועה דיפלומטים קטארים עם מזוודות שבהן 15 מיליון דולר במזומן", נכתב בדיווח של CNN, שציינה כי הכסף היה אמור לכסות את תשלום המשכורות של עובדי הציבור בעזה. "תמונות מ-2018 הראו את הפקידים עומדים בתור כדי לקבל שטרות של 100 דולר", נכתב ב-CNN.
בדיווח של CNN צוין כי מי שהתנגד ב-2018 להחלטה של ראש הממשלה בנימין נתניהו לאפשר את העברת הכסף הקטארי היה שר החינוך דאז, ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט. אתמול, בראיון ל-CNN, הוא טען שכאשר נכנס ללשכת ראש הממשלה הוא עצר את העברת הכסף הקטארי, ואמר שמזוודות הכסף היו טעות נוראה. "למה שנביא לחמאס כסף להרוג אותנו?", שאל בנט.
2 צפייה בגלריה
סיוע הומניטרי
סיוע הומניטרי
סיוע הומניטרי בדרך מקטאר לעזה במהלך המלחמה
( צילום: Karim JAAFAR / AFP)
אתמול פרסם העיתון "ניו יורק טיימס" כתבת תחקיר מקיפה על הכסף הקטארי בעזה, שעליה חתום גם עיתונאי "ידיעות אחרונות" ו-ynet רונן ברגמן. הכתבה כוללת שיחות עם בכירים בגופי המודיעין הישראלי בהווה ובעבר, המתארים את מערך התשלומים ואת התמיכה הישראלית הברורה.
בתחקיר נכתב כי המוסד קיבל לאורך השנים מידע סודי כי במקביל לכסף שממשלת קטאר מעבירה לרצועת עזה לסיוע הומניטרי לפלסטינים, שולחים גורמים קטארים בכירים כספים ישירות לזרוע הצבאית של החמאס, עז א-דין אל קסאם. ראש המוסד הקודם, יוסי כהן, חשב בשלהי כהונתו כי נושא הכספים הקטאריים "יוצא מכלל שליטה". יורשו של כהן בתפקיד, דוד ברנע, אמר לראש הממשלה החדש דאז, נפתלי בנט, כי הוא מתנגד נחרצות להמשך העברת הכספים באישור ישראל מקטאר לרצועה משום שחלק מהכספים הללו מוסטים במרמה על ידי החמאס כדי לשרת את ההתעצמות הצבאית של הארגון. המוסד התמיד בהתנגדות הזו לאורך כל תקופת בנט, ובמהלך ממשלת נתניהו החדשה, אך התשלומים המשיכו לזרום.