מנהיגה העליון של איראן, עלי חמינאי, קבע כי התגובה לחיסול מנהיג חמאס איסמעיל הנייה בטהרן תהיה באמצעות תקיפה ישירה נגד ישראל. כך דיווח אמש (יום ד') "ניו יורק טיימס", מפי שלושה גורמים איראנים ובהם שני גורמים במשמרות המהפכה. אולם לפי הדיווח אופי התגובה טרם נקבע.
במקביל, פורסם אמש תיעוד ראשון מהמבנה בצפון טהרן שבו חוסל הנייה, בפעולה שנסיבותיה עדיין אפופות מסתורין רב. בתיעוד נראה מבנה גדול שחלק ממנו מכוסה בבד - ייתכן שכדי להסתיר את הנזק אחרי התקיפה. באיראן דיווחו שעות אחרי החיסול כי הנייה חוסל ב"מעון מיוחד ל'גיבורי מלחמה'" בטהרן. בכיר חמאס חליל אל-חיה טען כי הנייה נפגע ישירות מטיל ששוגר לחדר שבו שהה במבנה.
7 צפייה בגלריה
המבנה שלפי הדיווחים בו חוסל איסמעיל הנייה בטהרן, איראן
המבנה שלפי הדיווחים בו חוסל איסמעיל הנייה בטהרן, איראן
המבנה בטהרן שבו לפי הדיווחים חוסל איסמעיל הנייה
7 צפייה בגלריה
איסמעיל הנייה, עלי חמינאי
איסמעיל הנייה, עלי חמינאי
הנייה וחמינאי. איראן תגיב - השאלה איך ומתי
(צילום: REUTERS/Mohamed Azakir/File Photo צילום: Alex Kent / GETTY IMAGES)
את ההוראה לתקוף ישירות את ישראל, כך לפי הדיווח ב"טיימס", נתן חמינאי במפגש חירום של המועצה לביטחון לאומי שנערך אתמול בבוקר, אחרי החיסול. בעיתון ציינו כי לא ברור אם כמו אחרי החיסול של הבכיר האיראני מוחמד רזה זאהדי בדמשק באפריל תבחר איראן לפתוח במתקפה נרחבת על ישראל, אך קצינים איראנים שוקלים בכל זאת מתקפה משולבת שתכלול שיגור טילים וכטב"מים ליעדים צבאיים בקרבת תל אביב או חיפה. לדברי הגורמים, יהיה ניסיון להימנע מפגיעה במטרות אזרחיות.
בין האפשרויות שנשקלות, כך אמרו הגורמים האיראנים, מתקפה מתואמת עם שליחיה של איראן בסוריה, תימן ועיראק. כך היה גם בפעם הקודמת באפריל - ואז רובם המוחלט של הטילים והכטב"מים יורטו בהצלחה על ידי ישראל, בסיוען של ארה"ב ובעלות ברית אזוריות. עוד אמרו הגורמים כי חמינאי הורה לצבא האיראני ולמשמרות המהפכה להכין תוכניות הן עבור מתקפה והן עבור הגנה - למקרה שבו תפרוץ מלחמה וישראל או ארה"ב יתקפו באיראן.

אין שינוי בהנחיות פיקוד העורף, חיל האוויר: "ערוכים לכל תרחיש ולכל זירה"

על רקע איומי הנקמה באיראן, והחשש גם מתגובה של חיזבאללה על החיסול שלשום של בכיר הארגון פואד שוכר בביירות, בישראל נמצאים בכוננות ובין היתר עיבו את מערכי ההגנה. עד כה פיקוד העורף לא עדכן את ההנחיות ולא הטיל מגבלות על הציבור והשגרה האזרחית נמשכת - גם בגבולות, בנתב"ג וגם במרכז המדינה. העובדה הזו יכולה להעיד שבצה"ל מעריכים שהמטרה שתותקף בישראל - או המטרות - יהיו צבאיות בעיקרן וכי יהיה מספיק זמן לפני הפעולה כדי להנחות את הציבור לשהות ליד מרחבים מוגנים או לא להתקהל ולקיים אירועים הומי אדם במידת הצורך.
נתניהו: ימים מאתגרים לפנינו
(צילום: לע"מ)

מפקד חיל האוויר: ערוכים לכל תרחיש ולכל זירה - בתוך דקות
(צילום: דובר צה"ל)

לחשש מנקמה התייחסו אתמול שלל בכירים ישראלים, בראשם ראש הממשלה בנימין נתניהו. בהצהרה מיוחדת שנשא אמש - מבלי להתייחס ישירות לחיסול בטהרן שעליו ישראל לא לקחה אחריות - אמר נתניהו כי ישראל נערכת "לכל תרחיש" וכי הימים הקרובים צפויים להיות מאתגרים. "נעמוד ממוקדים ונחושים מול כל איום. ישראל תגבה מחיר כבד על כל תוקפנות נגדנו מכל זירה שהיא", אמר.
הנשיא יצחק הרצוג קרא מצדו לישראלים "לגלות אחריות וערנות", ומפקד חיל האוויר אלוף תומר בר אמר: "חיל האוויר מגן ותוקף בכל זירות המלחמה, עוטף את מדינת ישראל עם עשרות כלי טיס, מאוישים ומאוישים מרחוק, ערוך ומוכן תוך דקות ספורות, לכל תרחיש, בכל זירה. אנחנו נפעל נגד כל מי שמתכנן לפגוע באזרחי מדינת ישראל, אין נקודה שהיא רחוקה מדי לתקיפה עבורנו".
בתוך כך, בטהרן נערכים לתחילת טקסי ההלוויה של הנייה, ופרסמו תמונה ראשונה של ארונו - עטוף בדגל הפלסטיני. בתמונה שפורסמה נראה הארון לצד ארון נוסף שעטוף בדגל הפלסטיני, ובו גופת שומר ראשו של הנייה שחוסל גם הוא, ווסים אבו שעבאן. לפי דיווחים, אבו שעבאן היה בין מבצעי פיגוע חדירת המחבלים לפילבוקס ליד נחל עוז במהלך מבצע "צוק איתן" ב-2014, שגבה את חייהם של חמישה חיילים.
על פי הודעת חמאס, היום יתקיים טקס הלוויה ראשון בטהרן - ובהמשך תועבר גופת הנייה לבירת קטאר, דוחא, שם תיקבר ביום שישי.
7 צפייה בגלריה
היערכות להלוויית איסמעיל הנייה
היערכות להלוויית איסמעיל הנייה
ההכנות בטהרן לטקסי הלוויית הנייה
מנהיגה העליון של איראן חמינאי כבר הצהיר אתמול כי ישראל תיענש בחומרה, וברשתות החברתיות בעולם המוסלמי הופיע ההשטאג "ההבטחה האמיתית 2". "ההבטחה האמיתית" הוא השם שנתנה איראן לאותה תקיפה נגד ישראל באפריל, אחרי חיסולו בדמשק של בכיר משמרות המהפכה מוחמד רזה זאהדי. הגולשים קראו לאיראן לפתוח בתקיפה דומה נגד ישראל, תקיפה שכאמור שילבה אז ירי טילים וכטב"מים.

הדילמה של איראן

חיסולו של זאהדי, שידוע גם בשם חסן מהדווי, פגע אז באיראן. מדובר בחיסול של איראני בכיר, מפקד כוח קודס בסוריה ובלבנון. המצב כעת שונה: מתוקף תפקידו בחמאס אומנם היה הנייה בכיר ב"ציר ההתנגדות הפלסטיני", הפועל יד ביד עם "הציר השיעי-איראני", אך הוא זר ואינו מטרה איראנית ישירה - מה שעשוי לרסן את התגובה. הנייה הגיע לאיראן כדי להשתתף בטקס ההשבעה של הנשיא החדש מסעוד פזשכיאן. הוא ניצח בבחירות בתחילת החודש והושבע רק שלשום.
הנייה חוסל בטהרן, חמאס מאשים את ישראל - דיווח של ליאור בן ארי, כתבת לענייני העולם הערבי
(צילום: ירון ברנר)

פזשכיאן נכנס לתפקיד בתקופה לא טובה של איראן. המצב החברתי והכלכלי במדינה קשה מאוד ופזשכיאן רוצה להצליח. בטקס ההשבעה שלשום אמר כי ממשלת איראן תפעל לפיתוח מקיף ולחיזוק הכלכלה. הוא גם ציין כי בראש סדר העדיפויות של איראן נמצא פיתוח היחסים עם המדינות השכנות.
אם איראן תבחר בהסלמה ביטחונית ובתגובה משמעותית על חיסול הנייה, היא עלולה לפגוע בעצמה. בפני איראן עומדת השאלה כיצד להגיב בצורה שלא תפגע באינטרסים של המדינה הקורסת. יש לציין כי אחרי חיסולו של הנייה אמר פזשכיאן: "נגן על אדמתנו ונגרום להם להתחרט על מעשיהם". כלומר, התגובה תגיע, רק לא ברור באיזה סדר גודל והיקף.
7 צפייה בגלריה
איסמעיל הנייה
איסמעיל הנייה
הנייה בטקס ההשבעה של נשיא איראן
(צילום: Iran's Presidency /WANA (West Asia News Agency)/Handout via REUTERS)
7 צפייה בגלריה
איסמעיל הנייה
איסמעיל הנייה
(צילום: Majid Asgaripour/WANA (West Asia News Agency) via REUTERS)
7 צפייה בגלריה
איסמעיל הנייה
איסמעיל הנייה
(צילום: AP Photo/Vahid Salemi)
איראן יכולה לבחור בתקיפה בסדר גודל שאנחנו כבר מכירים ממנה, או אפילו מצומצמת יותר. בירי האחרון שלה כאמור היא שיגרה לעבר ישראל טילים וכטב"מים, שרובם יורטו לפני הגעתם. איראן הבינה את יכולות היירוט של ישראל, ושהיא יכולה לאיים גם עם פחות שיגורים. יכול להיות כמובן גם שהיא תגדיל את כמות הירי ותכניס גם כלי נשק חדשים לשימוש.
עוד אפשרות שקיימת היא שאיראן תבחר לנסות ולפגוע במטרות ישראליות בחו"ל. כוח קודס של משמרות המהפכה באיראן מפעיל את יחידה 840, האחראית בין היתר על תכנון חטיפות והתנקשויות ביעדים ישראליים בעולם. היא כבר עשתה זאת בעבר – לפי ארגנטינה וישראל הפיגוע בבניין הקהילה היהודית בבואנוס איירס ב-18 ביולי 1994 בוצע על ידי המשטר האיראני וחיזבאללה. שנתיים לפני כן, ב-1992, אירע פיגוע בשגרירות ישראל בבואנוס איירס שמיוחס גם הוא לאיראן. ניסיונות של איראן לפגוע בישראלים בחו"ל מסוכלים כל הזמן.
החשבון נסגר: התיעוד של הנייה ובכירי חמאס מתפללים לאות ניצחון במהלך טבח 7/10

7 צפייה בגלריה
איסמעיל הנייה ונשיא איראן פזשכיאן
איסמעיל הנייה ונשיא איראן פזשכיאן
הנייה ונשיא איראן פזשכיאן
יש לזכור כי לאיראן זרועות במדינות שונות - לבנון, סוריה, עיראק ותימן. היא מחמשת את חיזבאללה בלבנון, את החות'ים בתימן ומיליציות פרו-איראניות פרוסות בסוריה ועיראק. ייתכן שתגובה נגד ישראל, כפי שנכתב בדיווח של ה"ניו יורק טיימס", תגיע גם משלוחותיה של איראן - או רק מהן. במהלך חודשי המלחמה הכריזו גורמים מהציר השיעי-איראני פעמים רבות כי הם מתואמים ומסונכרנים. לראייה, החות'ים החלו לתקוף בצורה משולבת עם ארגון המיליציות הפרו-איראניות "ההתנגדות האיסלאמית בעיראק".
משרד החוץ האיראני הודיע אתמול כי "טהרן מדגישה שוושינגטון אחראית לחיסול הנייה". ייתכן שגם אינטרסים אמריקניים יהוו מטרה בתגובה של איראן. יש לציין כי בסיסי ארה"ב בסוריה ועיראק הותקפו פעמים רבות מתחילת מלחמת "חרבות ברזל", והמיליציות הפרו-איראניות בעיראק דורשות לסלק את כוחות הקואליציה בהקדם מהמדינה. כמובן שגם מתקפת סייבר, שיכולה לפגוע בישראל או בארה"ב, נמצאת על הפרק.
יואב זיתון ועינב חלבי השתתפו בהכנת הכתבה
פורסם לראשונה: 21:52, 31.07.24