דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ון קירבי, קרא הערב (יום ב') לחמאס להגיע לפסגת המשא ומתן ביום חמישי הקרוב, שאותה יזמו המתווכות בניסיון להתניע מחדש את השיחות על עסקת חטופים והפסקת אש - מתוך תקווה להגיע להסכם בקרוב, כזה שיוכל לא רק לסיים את המלחמה בעזה אלא גם להפחית את המתיחות האזורית בצל איומי הנקמה של איראן וחיזבאללה.
1 צפייה בגלריה
נתניהו וסינוואר
נתניהו וסינוואר
מנהיג חמאס סינוואר וראש הממשלה נתניהו
(צילום: דנה קופל, רויטרס)
חמאס, נזכיר, הודיע אמש כי אין בכוונתו לשלוח נציגים לפסגה, וכעת אמר קירבי: "אנחנו קוראים לנציגי החמאס להגיע לפסגה ולהביא את העסקה לסיום. אנחנו מאמינים שכולם צריכים להגיע בחמישי כדי שנוכל לסיים את זה". הוא הוסיף כי הציפייה האמריקנית היא שהשיחות "יתקדמו הלאה" חרף הדיווחים וההצהרות השונות.
מוקדם יותר התייחס להצהרת חמאס גם דובר מטעם מחלקת המדינה האמריקנית, ודנט פאטל: "אנחנו מצפים שהשיחות האלה יתקדמו, לא אתייחס לדיווחים, אבל זה הזמן שכל הצדדים יחזרו לשולחן כדי לסיים את העסקה".
במקביל, ובצל מאמצי ארה"ב לקדם עסקה וגם קואליציה בינלאומית להגנת ישראל מחשש למתקפות מאיראן ומחיזבאללה, הבית הלבן הודיע כי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן שוחח הבוקר עם מנהיגי בריטניה, צרפת, גרמניה ואיטליה כדי לדון במתיחות במזרח התיכון. נמסר כי הוא דחק במנהיגים "לחזור על מה שאמרו קודם במונחים של אישור מחדש של הגנת ישראל, והצורך להשיג הפסקת אש, להחזיר את בני הערובה הביתה ולשלוח מסר חזק שאנחנו לא רוצים לראות שום אלימות ושום התקפות של איראן או שלוחיה".
עצרת בכיכר החטופים בשבת
(צילום: satview)

חמאס נימק את החלטתו שלא לשלוח נציגים מטעמו לפסגה בכך שסבבים נוספים של משא ומתן רק מאריכים את המלחמה ונותנים לישראל לגיטימציה. בצוות המשא ומתן הישראלי לא התרגשו מהודעת חמאס, וציינו כי זו חלק מהטקטיקה להגיע להישגים, ושעד לקיום הפסגה תימשך הלוחמה הפסיכולוגית.
לפי חמאס, "אנחנו קוראים למתווכות להציג תוכנית ליישום מה שהסכמנו עליו ב-2 ביולי, במקום לנהל משא ומתן חדש. יציאה לעוד סבבים של שיחות או הצעות חדשות רק יספקו כיסוי לתוקפנות הכיבוש וייתנו לו זמן לנצח את מלחמת ההשמדה".
בכיר חמאס אוסאמה חמדאן אמר אמש לערוץ "אל-מנאר" של חיזבאללה: "יש רעיונות שהמתווכות הציגו וקיבלנו אותם, ואנחנו מוכנים ליישם אותם מיידית. זה לא מקובל לתת לאויב יותר זמן. עמדתנו ברורה, ואנחנו לא מחכים לדיון על מתווים וכותרות חדשים".
חמדאן הוסיף: "יש מתווה שהסכמנו לו, ומחכים להכרזה על מנגנוני יישום שכוללים את עצירת המלחמה ונסיגת ישראל, מתן סיוע ותחילת שיקום. הישראלים רוצים לברוח מהחובה להפסקת אש, ויש הערכה שגויה בקרב ישראל שההתנגדות נמצאת בעמדה חלשה. המציאות בשטח מאשרת שהיא נלחמת כמו בימים הראשונים".

פערים בסוגיית המחבלים שישוחררו

נציין כי מסמך ההבהרות שמסרה ישראל בשבוע שעבר הועבר על ידי המתווכות לחמאס, שמחזיק בו ויודע מהם הפערים. כעת עובדים הצדדים 24 שעות ביממה מול המתווכות על מנת לסגור את כל הפערים - למשל סוגיות ציר פילדלפי, מעבר רפיח, תזוזת הכוחות והפסקת האש - ולהגיע ליום חמישי כשניתן לסגור עסקה תוך כמה ימים בודדים.
ישראל מתעקשת על קבלת 33 שמות של חטופים שישוחררו. בהבהרות ששלח חמאס, הוא ביקש מישראל לוותר על הווטו כדי לתת לו יותר גמישות להחליט מיהם המחבלים שישוחררו מהכלא הישראלי. מנגד, ישראל העבירה לחמאס מסרים כי תתעקש לקבל רשימת חטופים שישוחררו מראש.
מסמך ההבהרות הוא קריטי, ואי אפשר להתקדם בלעדיו. גם אין אפשרות להגיע לעסקת חטופים בלי לסגור מה קורה בציר פילדלפי ורפיח, כמו שאין אפשרות להתקדם בלי השמות. הכוונה היא לתת פתרונות לסוגיות שעל הפרק כדי להגיע לפסגה בנקודת פתיחה מיטבית, במטרה שהדיונים יהיו אפקטיביים ויאפשרו תוך ימים בודדים להגיע למימוש העסקה והוצאתה אל הפועל.