שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזפ בורל מקדם סנקציות אישיות נגד השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ושר האוצר בצלאל סמוטריץ'. בורל, שטוען שהשניים מסיתים לפשעי מלחמה, ינסה לשכנע את שרי החוץ של האיחוד האירופי במפגש הלא רשמי שלהם ביום חמישי להעביר החלטה על סנקציות נגד השרים בשל "דברי השנאה החוזרים ונשנים של שני השרים הישראלים".
למרות המהלך החריג, ההערכה בישראל היא שאין להצעה של בורל שום היתכנות מאחר שנדרשת הסכמה של כל 27 מדינות האיחוד האירופי - ולא יהיה קונצנזוס סביב הסוגיה הזאת.
2 צפייה בגלריה
רג'פ טאיפ ארדואן איתמר בן גביר ג'וזפ בורל
רג'פ טאיפ ארדואן איתמר בן גביר ג'וזפ בורל
ארדואן, בן גביר ובורל. השר לביטחון לאומי בלב הסערה
(צילום: Menahem KAHANA / AFP, AP Photo/Petros Karadjias, AP Photo/Hassan Ammar)
בורל מסיים את תפקידו בסוף חודש אוקטובר. על אף העובדה שאין ליוזמה שלו היתכנות, באיחוד האירופי קיימת ביקורת קשה מאוד על בן גביר וסמוטריץ' כולל מקרב ידידי ישראל ביבשת. גורמים דיפלומטיים אמרו כי "הם גורמים לישראל נזק כבד מאוד וחומר טוב לכל מי שמגיש נגדנו תביעות ומקדם יוזמות חרם וסנקציות".
בתוך כך, משרד החוץ של טורקיה פרסם הודעה חריפה נגד השר בן גביר, בעקבות קריאתו אתמול להקים בית כנסת בהר הבית. על-פי ההודעה, "הצהרותיו של השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, בנוגע לבניית בית כנסת במסגד אל-אקצא, הן דוגמה חדשה ומסוכנת ביותר למאמצי ישראל לשנות את מעמדה וזהות ירושלים והמקומות הקדושים בירושלים".
2 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
סמוטריץ'. מוחרם בארה"ב, ביקורת קשה באירופה
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
יהודים משתחווים בהר הבית וביקורו של איתמר בן גביר
(צילום: דוברות עוצמה יהודית/אור נחמיה)

באנקרה הוסיפו כי "הצהרות אלו עוררו זעם בעולם האיסלאמי והדאיגו את כל מי שיש לו שכל ישר. פרובוקציות נגד מסגד אל-אקצא, מקום קדוש השייך אך ורק למוסלמים, פוגעות ברגשותיהם של המוסלמים וגורמות למתיחות בכל העולם. ההתקפות של ממשלת ישראל על העם הפלסטיני מאיימות על היציבות האזורית והעולמית יותר ויותר מדי יום. הגיע הזמן שהקהילה הבינלאומית תפעל לעצירת התוקפנות הישראלית ולהגן על העם הפלסטיני". על בן גביר איים הערב אחראי הגדה המערבית בחמאס, זאהר ג'בארין, שאמר לאל-ג'זירה: "שידע שגורלו יהיה כגורל כל הקיצונים שתקפו את המקומות הקדושים שלנו".
שר החוץ הירדני איימן א-ספדי צייץ בחשבון ה-X שלו: "אנו קוראים למועצת הביטחון ולכל חברי הקהילה הבינלאומית לנקוט פעולה יעילה ומיידית כדי לעצור את הצעדים הישראליים הבלתי חוקיים המפירים את הסטטוס-קוו ההיסטורי והחוקי באתרים הקדושים של ירושלים הכבושה".
הוא הוסיף: "ככוח הכובש, ישראל אחראית מבחינה משפטית להגנה על הסטטוס ההיסטורי והמשפטי. על מועצת הביטחון לאמץ החלטה מחייבת המונעת מישראל הפרות נוספות והסלמה במסגד אל-אקצא. זה חייב להיעשות לפני שיהיה מאוחר מדי. המצב כבר נפיץ. ההשלכות יהיו מסוכנות. ננקוט כל פעולה אפשרית, לרבות צעדים משפטיים בבתי משפט בינלאומיים, שיסייעו להגן על המקומות הקדושים בירושלים ועל זהותם הערבית, המוסלמית והנוצרית".
בחודשים האחרונים פורסמו דיווחים שנשקלו סנקציות על בן גביר וסמוטריץ' גם מצד ארה"ב. למרות שהם מכהנים בתפקידים בכירים יחסית בשולחן הממשלה, הם למעשה מוחרמים בעולם, וגם בארה"ב וגם באירופה גורמים בכירים לא מקיימים עימם קשרי עבודה או פגישות.
בשנה האחרונה הטילו ארה"ב והאיחוד האירופי סנקציות נגד מתנחלים קיצונים וכמה ארגונים ישראליים, דוגמת "צו 9" ולהב"ה. הסנקציות הוטלו בעיקר על בעלי חוות חקלאיות שנטען נגדם כי פעלו לכאורה באלימות כלפי פלסטינים. בנוסף דווח בעבר כי ארה"ב שקלה להטיל סנקציות על גדוד נצח יהודה, המשרת בשטחים.
לפי הודעת הבית הלבן, סבב הסנקציות האחרון הוטל על "אנשים המערערים את השלום, הביטחון והיציבות בגדה המערבית ומעורבים ברמות גבוהות של אלימות קיצונית, עקירה כפויה של אנשים וכפרים והרס רכוש".
עינב חלבי השתתפה בהכנת הכתבה