בקואליציה מגבים לפי שעה את ההסכם הקואליציוני עם יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, ומתנגדים לפעולה שנקט יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר שמבקש להחליף באמצע הלחימה את נציבת שב"ס רב-גונדר קטי פרי.
2 צפייה בגלריה
בני גנץ ביבי נתניהו איתמר בן גביר
בני גנץ ביבי נתניהו איתמר בן גביר
בקואליציה מגבים את המחנה הממלכתי. גנץ, נתניהו ובן גביר
(צילומים: קובי קואנקס, הדר יואביאן)
הכותרת
הדרמה המשפטית שנשכחה מחכה מעבר לפינה
19:57
בתגובה להחלטת בן גביר אמרו אתמול גורמים במחנה הממלכתי כי הכוונות שלו להחליף את הנציבה גובלות בהפרה של ההסכם הקואליציוני, וכי ראש הממשלה בנימין נתניהו יצטרך להכריע. הבוקר (רביעי) מתברר כי נתניהו אמנם לא נקט עדיין עמדה פומבית, אבל באחת משותפותיו הבכירות ביותר - ש"ס - סבורים שאת ההסכם עם גנץ יש לכבד ושאין להוביל כעת מהלכים שנויים במחלוקת שיערערו את האחדות בממשלה.
יו"ר ש"ס אריה דרעי, שריו וחברי הכנסת שלו מתבטאים בכל הזדמנות ואומרים כי הדבר החשוב ביותר עכשיו היא ממשלת האחדות, ושאסור לפגוע בה. עמדתם זהה גם בסוגיה הזאת.
שר החינוך יואב קיש התייחס לנושא: "הסכמים חייבים לכבד. ברגעים אלו, כשחיילנו נלחמים, עלינו לעשות הכול כדי לשמור על אחדות. איתמר, מן הסתם יש אמת בדרישתך להפסיק לנציבת שב"ס את תפקידה, אך יש הסכם שנחתם עקב מצב החירום במדינה. מצב החירום עדיין קיים. את ההסכם חובה עלינו לקיים. את כל שאר המחלוקות נשאיר לסוף המלחמה".
בינתיים, בשיחות סגורות מבהירים שרים בליכוד לבן גביר כי היוזמה שלו שגויה ואם היא תוביל לפירוק ממשלת האחדות, הדבר יגרום נזק גדול באמצע הלחימה. גם ח"כ משה גפני התייחס לנושא הדחת הנציבה - ובשיחה עם ח"כים מאחורי המליאה אמר: "אנחנו מתנגדים לזעזועים פנימיים בזמן המלחמה. אנחנו דורשים לכבד את ההסכמים גם בנוגע לנציבת שב"ס".
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו במליאת הכנסת
בנימין נתניהו במליאת הכנסת
תומכים בהסכם עם גנץ. דרעי וסמוטריץ'
(צילום: אלכס קולומויסקי)
אתמול שוחחו גורמים בכירים במחנה הממלכתי עם מזכיר הממשלה יוסי פוקס והעלו בפניו את הטענות. שיחה בנושא בין גנץ לנתניהו טרם התקיימה, אולם ברור שראש הממשלה נוקט גישה עדינה מול בן גביר בניסיון להישאר נאמן ל"שלד הפוליטי" שמייצר לו קואליציה. גם בציונות הדתית צפויים לתמוך בעמדה שלפיה יש לכבד את ההסכם.
המתיחות בעניין בין גנץ לבן גביר מגיעה לאחר שבשבוע האחרון הולך ומחדד השר לביטחון לאומי את מסריו נגד השותפות עם המחנה הממלכתי. לאחרונה, אמר יו"ר עוצמה יהודית יותר מפעם אחת כי נתניהו יצטרך לבחור בין דרכו של גנץ לדרכו שלו, ורמז שראש הממשלה מאמץ את הקו המתון של גנץ בלחימה. במחנה הממלכתי מסרבים להשמיע איום ממוקד לפרישה מהממשלה על רקע הנושא הזה, אולם ברור שאם בן גביר לא יחזור בו, ההערכה היא שהממשלה בהרכבה הנוכחי לא תשרוד עוד זמן רב.
השר לביטחון לאומי, מצידו, פרסם היום דברים נגד נציבת שב"ס שיצאה נגדו. "כשמודיעים לה שהיא לא ממשיכה שנה נוספת, היא משתלחת, ומוכיחה שהיא לא ראויה לתפקיד. תארו לעצמכם רמטכ"ל שמשתלח כך בשר הביטחון", כתב בין השאר. "לסוהרים מגיע נציב ראוי יותר שיגן על גופם וכבודם. למחבלים מגיע יחס נוקשה ולא פינוקים על רציחות יהודים. למדינת ישראל מגיע ניצב שמכבד את הציבור הישראלי, לא מטייח ולא משקר. לכולנו מגיע אדם ראוי בנציבות בתי הכלא. נציבת שב"ס היום, שמסיימת את תפקידה בעוד מספר שבועות, לא עמדה בתפקידה".
במסגרת ההסכם בין נתניהו לגנץ - שנבע בעקבות כניסתה של מפלגת המחנה הממלכתי לממשלה בראשית הלחימה ברצועת עזה - נקבע כי "כלל המינויים הבכירים יוארכו אוטומטית במהלך תקופת המלחמה".