מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן התייחס היום (שני) למגעים לעסקת חטופים ולסוגיית "היום שאחרי" בעזה, ואמר כי "ההצעה שביידן הניח היא בת השגה - וראינו את העולם מתאחד יחד ותומך בה. כל העולם תמך בה, חוץ מחמאס שחזר עם הסכמה אבל הוסיף 'אם'. הוא אפילו חזר בו מדברים שהסכים להם בעבר. אני עדיין מאמין שזה בר השגה".
לדבריו, "הדרך המהירה ביותר לסיים את הקונפליקט היא להחזיר את החטופים, אבל רק לאדם אחד שכנראה קבור מתחת לאדמה בעזה יש את היכולת להחליט כן או לא. אני לא יודע לענות האם ייתן את התשובה החיובית שהעולם מחכה לה ודורש אותה".
1 צפייה בגלריה
בלינקן וסינוואר. "כל העולם תומך בעסקה"
בלינקן וסינוואר. "כל העולם תומך בעסקה"
בלינקן וסינוואר. "כל העולם תומך בעסקה"
(צילום: AFP)
הוא הוסיף, בצל המעבר הצפוי לשלב ג' בלחימה כי "הישראלים אומרים שהם יורידו את העצימות במלחמה בעזה, עוד נראה. מה שבטוח הוא שצריך תוכנית ברורה ל'יום שאחרי'. אסור שיהיה 'ואקום' אחרי, כי הוא נוטה להתמלא בדברים רעים. אנחנו לא ניתן שיקרו אחד משלושת התרחישים - כיבוש ישראלי של עזה, הנהגה של חמאס או כאוס, אנרכיה וחוסר יציבות שלטונית. אמרנו לישראלים שאנחנו מצפים מהם לפתח תוכניות משלהם, עוד לא ראינו את זה".
בהמשך התייחס למתיחות בגבול הצפון ואמר כי "מאז 7 באוקטובר המטרה שלנו היא לעשות כל שביכולתנו כדי לוודא שהעימות לא יתפשט, לא יסלים, כולל, ובמיוחד, לצפון, ללבנון, לחיזבאללה, ואז אולי מעבר לכך. יש לך פרדוקס ברגע הזה כי אף אחד מהשחקנים הראשיים לא באמת רוצה מלחמה. ישראל לא רוצה מלחמה ואני לא מאמין שחיזבאללה באמת רוצה מלחמה. לבנון בהחלט לא רוצה מלחמה כי היא תהיה הקורבן המוביל במלחמה כזו. ואני לא מאמין שאיראן רוצה מלחמה בין השאר כי היא רוצה לוודא שחיזבאללה לא מושמד ושהיא יכולה להחזיק בקלף של חיזבאללה אם היא תזדקק לזה, אם אי פעם תיקלע לסכסוך ישיר עם ישראל".
שר הביטחון יואב גלנט בפגישה עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן
(צילום: אלעד מלכה / תקשורת שר הביטחון )

לדבריו, "אז מצד אחד, אף אחד לא באמת רוצה מלחמה. מצד שני, יש לך מומנטום כוחות שאולי מוביל לכיוון אליו אנו נחושים לנסות לעצור. יש בערך 60 אלף ישראלים שנאלצו לנטוש את בתיהם בצפון ישראל. ישראל איבדה למעשה את הריבונות באזור הצפוני של מדינתה, כי אנשים לא מרגישים בטוחים לחזור לבתיהם. יש לך לבנונים רבים בדרום לבנון שגם הם ברחו מבתיהם ואין להם ביטחון לחזור".
"וזה דורש שני דברים: בראש ובראשונה להפסיק את הירי מעבר לגבול המסכן אנשים, אבל זה גם דורש הסכם שיושג באמצעות דיפלומטיה. זה גם מדגיש מדוע הפסקת אש בעזה היא כה קריטית. חיזבאללה קשר את מה שהוא עושה למצב בעזה, ואמר שאם תהיה הפסקת אש בעזה, הוא יפסיק לירות בישראל. בים סוף, החות'ים, אותו דבר, איראן, קבוצות מיליציות - כל כך הרבה מזה קשור לעזה, ואני חושב שזה מדגיש מדוע ברור שזה גם האינטרס האסטרטגי של ישראל להביא את זה למעשה לידי סיום".
סגן דובר מחלקת המדינה, ודנט פאטל, התייחס במהלך תדרוך לעיתונאים למגעים להפסקת אש עם חמאס ואמר כי "מצרים וקטאר עדין לוחצים על חמאס לסגור את הפערים ואנחנו עדיין מלאי תקווה ועוקבים מקרוב. הזמן למיקוחים עבר וזה זמן להפסקת אש. חמאס הסכים בעבר להסכמים דומים ואנחנו מצפים ממנו להסכים להצעה החדשה שזכתה לתמיכת הקהילה הבינלאומית כולה".
פאטל התייחס בנוסף למתיחות בצפון ואמר כי ארה"ב ממשיכה לעבוד על פתרון להשבת אזרחים ישראלים ולבנונים לביתם. לגבי אזהרת מסע לאזרחים אמריקאים בלבנון אמר כי "אנחנו מעודדים אזרחים אמריקאים שיהיו להם תוכניות לעזוב את המדינה, אבל אין לנו הצהרה להכריז כרגע על פינוי של אזרחים מלבנון. בכל מקרה הממשל ממשיך להיות ערוך לכל תרחיש חירום". הוא גם חזר על כך שהבית הלבן ממשיך להתנגד למבצע צבאי רחב היקף ברפיח.