פורום "מתגייסים לאחדות" שאותו מובילים משפחות שכולות, רבנים משפיעים בציונות הדתית ומשפחות חיילי מילואים, יצא בקמפיין לקראת הדיון הקרוב על חוק הפטור בבג"ץ. הקמפיין, שמטרתו להמחיש את הסכנה הגדולה של החוסר בחיילים, פונה אל חברי הכנסת המתנדנדים בקואליציה, ובהם יואב גלנט, יולי אדלשטיין, אופיר סופר, טלי גוטליב, ניר ברקת, חנוך מילביצקי, משה סולומון, אוהד טל, דן אילוז, גלית דיסטל, משה סעדה, אליהו דלל ועמיחי שיקלי.
קמפיין של פורום מתגייסים לאחדות על חוק הגיוס
(צילום: פורום מתגייסים לאחדות )

"כולנו חייבים להתאחד תחת האלונקה ולקחת חלק בנטל הקדוש של ההגנה על חיינו, על הבית". אומרת מיכל הירש נגרי, אמו של רסן (מיל') רועי ז"ל שנהרג בקרבות בבארי. "העברת חוק פטור מגיוס ברגעים בהם ילדינו מחרפים את נפשם, אמהות קוברות את בניהן, אבות עוזבים משפחות, בית ועבודה ונקראים לדגל הוא בניגוד לכל צווי המצפון והערכים של עמנו. אני קוראת, מדם ליבי, לכל החלקים בחברה הישראלית לשלב כוחות, כוחנו באחדותנו".
3 צפייה בגלריה
מיכל הירש נגרי ובנה רועי  נגרי ז״ל
מיכל הירש נגרי ובנה רועי  נגרי ז״ל
מיכל הירש נגרי ובנה רועי ז״ל. "כולם צריכים להיכנס מתחת לאלונקה"
לדבריה, מה שהקפיץ את בנה רועי ז"ל להילחם ב-7 באוקטובר למרות שידע שהוא נכנס למקום מסוכן, אלה הערכים שעליהם הוא גדל, להיות שם כשצריך אותו. "רועי התחתן חודש לפני ה-7 באוקטובר, עבד בסטרטאפ והתנדב למילואים. הוא הבין בשבת בבוקר שקורה פה משהו אחר וכולם צריכים להיכנס תחת האלונקה. כשהוא הגיע לבארי והוא נכנס לשם ובתוך התופת הזו הוא ידע בוודאות שהסכנה גדולה ולמרות זאת הוא המשיך כי הבין שזו מלחמה על הבית. בהקשר הזה, ההבנה היא בעת הזו שכל חלקי החברה הישראלית צריכים לקחת חלק, להתגייס, ולהיכנס תחת האלונקה. מי שלא מבין את זה לא מחובר. הבן שלי נפל על הגנת המדינה היחידה שיש לנו. אני לא רוצה שזה יהיה לשווא. יש לנו עם אחד וכולנו צריכים להתאחד ויש הרבה מהחברה הישראלית שיכולים לתת את חלקם בכל מיני תחומים. ההתגייסות תחת האלונקה לא מנוגדת לאורח חיים כזה או אחר".
"כל מי שיושב שם בקואליציה וירים את היד בעד הפטור הזה, לא מחובר למציאות שלנו ולצורך שלנו", מוסיפה הירש נגרי. "לרועי זה היה ברור למרות שהוא היה אזרח מן השורה והיה בשיא הפריחה של החיים שלו. הוא ועוד רבים הבינו את זה. אם הם לא היו שם, האסון היה פי כמה וכמה. בעת הזאת אנשים צריכים להבין שיש לנו עם אחד שעליהם אנחנו צריכים להסתמך וכל אחד יכול לתרום את חלקו. אני לא מתנגדת לאף אורח חיים ומכבדת את כולם אבל צריך להבין את גודל השעה".
אסי לוי, אביו של סרן רותם לוי סגן מפקד פלוגה ביחידת יהל"ם שנפל בקרב ברצועת עזה, טוען גם הוא כי כל חלקי החברה הישראלית צריכים לשאת בנטל בשעה זו: "רותם היה קצין ביהל"ם. הוא הספיק להשתחרר, לעשות פסיכומטרי לקראת לימודי רפואה, ואז התחילה המלחמה. מצאנו שהוא כתב באיזשהו מקום כששאלו אותו מה זה להיות קצין: 'לתת מעצמי לסביבה ולתרום מעצמי. צריכים אותי כאן אז אני כאן'. זה מסר חברתי קהילתי. אתה לא שואל כל היום מה אני רוצה לעשות. יש סיטואציות שצריכים אותך".
3 צפייה בגלריה
 אסי לוי עם בנו רותם לוי ז״ל שנפל בעזה
 אסי לוי עם בנו רותם לוי ז״ל שנפל בעזה
אסי לוי עם בנו רותם ז"ל שנפל בעזה. "זה לא דיון תיאורטי, צריכים אנשים"
לדבריו, לא מדובר בדיון תיאורטי אלא בצורך ממשי. "אנחנו מסתכלים על רועי, אח של רותם, שקפץ למילואים ב-7 באוקטובר ועשה מאז 150 ימי מילואים ועכשיו הוא שוב מוזמן בצו 8. זה לא דיון תיאורטי. צריכים אנשים ויש פה שותפות גורל של כל מי שגר פה. יש משהו לא מוסרי להגיד 'אני פה, אבל אני לא חלק'. אם זה היה נכון לפני ה-7 באוקטובר, זה נכון שבעתיים אחרי. זה צורך פרקטי, ממשי, אמיתי, מעבר לעניין המוסרי".
לוי מוסיף כי "כשאתה שולח חיילים לקרב, אחד המרכיבים העיקריים זה חוסן וחוסן נוצר על ידי זה שהם מרגישים שיותר ויותר אנשים שותפים. במצב שיש כיום, זה פוגע בחוסן. יש לנו בת בשם אדווה שהיא בוגרת אולפנה ומדרשה והיום היא קצינה בחיל האוויר. אפשר לשמור על אורח חיים דתי. זה עניין של תחושת שייכות וזהות, וזה בנפשנו".
גפנית פז, אם לארבעה שבעלה לשעבר נמצא במילואים ארבעה חודשים, טוענת כי אין סיבה שחלק מהאוכלוסייה תמשיך את חייה כרגיל אחרי ה-7 באוקטובר. "אבא של הילדים שלי במילואים לא שבוע ולא שבועיים. חודשים ארוכים. זה כבר עמוס לי והילדים שלי משלמים מחיר כבד. אם עוד אנשים היו מתגייסים, העומס היה יורד ממני. כל אחד לוקח את התרומה שלו בחיים לסגנון שלו. יש כאלה שילמדו תורה אבל יש פה אלמנט של בעיה קיומית לכל הציבורים וכולם פה מאוימים. חבל לי שיש אנשים שמקבלים את הפטור. אני מאוד מכבדת את השונות אבל אני רואה מה שזה דורש מהילדים שלי וממני והייתי רוצה לדעת שכל האזרחים מחזיקים את זה ביחד, גם ברמה של המורל. לפני ה-7 באוקטובר הייתי פחות נחרצת בנוגע לגיוס חרדים, אבל היום אני רוצה שכולם יהיו שותפים לזה. זה כבר לא מצב שאנחנו עושים צבא ומדי פעם מילואים, אלא ממש חודשים ארוכים ואין סיבה שאוכלוסיות שלמות ימשיכו את החיים כרגיל".

מכתב בהול לבג"ץ: "אל תתנו יד לעוול הנורא הזה"

בתוך כך, הורים שכולים מהמלחמה הנוכחית, ובהם משה שפירא, אביו של גיבור ישראל ענר שפירא, שגם חברים בפורום "מתגייסים לאחדות" פנו הבוקר (חמישי) במכתב בהול לשופטי בג"ץ לקראת הדיון בנושא חוק הפטור מגיוס שיתקיים בראשון הקרוב. במכתב שנפתח בכותרת: "הצלת חיים", כותבים ההורים כי "אנו, משפחות שאיבדו את היקר להם מכל במלחמה אחרי טבח ה-7/10/23, פונים אליכם מדם ליבנו: אל תתנו יד לעוול הנורא הזה. אל תתנו יד לסיכון הביטחון הלאומי שעליו נפלו בננו. אל תתנו יד להעברת חוק הפטור משרות".
3 צפייה בגלריה
הפגנה של אימהות בחזית מול הבקו"ם  נגד פטור הגיוס
הפגנה של אימהות בחזית מול הבקו"ם  נגד פטור הגיוס
הפגנה של אימהות בחזית מול הבקו"ם נגד פטור הגיוס
(צילום: מוטי קמחי )
ההורים מציינים במכתבם כי "הצורך המיידי של צה"ל הוא ב-7,000 חיילים נוספים, זאת בנוסף לחיילי מילואים שהיקף השירות שלהם כבר עכשיו הוא חסר תקדים בהיסטוריה של מדינת ישראל. כבר כיום עשרה אחוז מכלל מחזור הגיוס, כ- 12,000 חיילים, הם חרדים, ופוטנציאל גיוס של 66,000 מועמדים לשירות בטחון חרדים קיבלו דחייה במעמד תורתו אמנותו. אישור חוק הפטור, כאשר ישראל מנהלת מערכה שלא ידעה כמותה, בדרום הארץ, בצפונה, מול איראן, עירק, תימן, וחזיתות נוספות המאיימות עלינו - הינה סיכון ממשי לחיי אדם. כשאין מספיק חיילים - ישנה סכנה ממשית לחיי אדם - ואנו לא יכולים לעמוד מנגד".