1 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
סמוטריץ' ודרעי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בית המשפט העליון לא הוציא צו ביניים שהיה מונע לעת עתה את מינויו לשר של יו"ר ש"ס אריה דרעי, אבל נשיאת העליון אסתר חיות החליטה כי הרכב מורחב של 11 שופטי העליון יידון בעתירה, ביום חמישי הבא. זאת, בעקבות הוצאת צו על תנאי, המורה למעשה לרשות השלטונית להתייצב בבית המשפט ולהשיב לעתירה.
העתירה הוגשה לאחר אישורו הבוקר של חוק דרעי-סמוטריץ', שמיזג למעשה שתי הצעות חוק שונות. הראשונה היא תיקון חוק יסוד: הממשלה, כך שלא יהיה ניתן להטיל קלון על נבחר ציבור שנידון למאסר על-תנאי – ובכך לאפשר לדרעי, שהורשע בתחילת השנה בעבירות מס ונגזר עליו מאסר על-תנאי, לכהן כשר הבריאות והפנים (עם רוטציה עתידית, בעוד שנתיים, בתפקיד שר האוצר שבו יכהן תחילה סמוטריץ').
ההצעה השנייה היא זו שתאפשר מינוי שרים נוספים במשרדי ממשלה, כך שסמוטריץ' יוכל לכהן כשר נוסף במשרד הביטחון, עם סמכויות על המנהל האזרחי ומשרד מתאם פעולות הממשלה בשטחים. החוק המשולב ייכנס לתוקף באופן מיידי עם אישורו, בעקבות ההחלטה של העליון לא להוציא צו ביניים נגדו ולהקפיא את המינוי.
חברי האופוזיציה העתידית ערכו אמש פיליבסטר ממושך נגד "בליץ החקיקה" שמקדמת הקואליציה המסתמנת, והדיון בחוק דרעי-סמוטריץ', שהחל בסביבות 21:30, נמשך אל תוך הלילה. ההצבעות עליו החלו בשעות הבוקר, ובסופו של דבר החוק אושר ברוב של 63 ח"כים מול 55.
(צילום: משי בן עמי)

מיד עם העברת החוק, הגישו חברי קבוצת "מבצר הדמוקרטיה", באמצעות עורכת הדין דפנה הולץ לכנר, עתירה דחופה לבג"ץ בבקשה לביטול החקיקה ומתן צו ביניים. במקביל, התנועה לאיכות השלטון עתרה בשנית לבג"ץ נגד השינויים בחוק שנועדו להכשיר את כהונתו של דרעי. עתירה קודמת של התנועה, שהוגשה רק בתחילת השבוע, נדחתה בטענה ש"הקדימה את זמנה".
בעתירה נכתב כי מדובר ב"תיקון של חוק יסוד לצרכים פרסונליים, שמהווה הפרה מוחלטת של כללי האמון שחבה הרשות המכוננת כלפי הציבור. זאת בשים לב לשיקולים הזרים, למצב ניגוד העניינים, לחוסר תום הלב ולתועלת הפוליטית המיידית, אשר תכליתם האחת והיחידה היא הקניית כשירות למינויו של עבריין מס מורשע בממשלת ישראל".
יו"ר התנועה לאיכות השלטון נגד מינוי דרעי לשר

התנועה לאיכות השלטון טענה כי "בהליך החקיקה נפלו פגמים קשים, בהם הפגיעה בעקרון השתתפות חברי הכנסת בהליך החקיקה, היעדרו של פרק זמן ראוי לדיון בשינוי ובהשלכותיו והיעדר תשתית עובדתית ומשפטית ראויה ומלאה, באופן החורג מן הדרך שבה התקבלו חוקי יסוד בעבר".
יו"ר התנועה לאיכות השלטון אליעד שרגא הוסיף כי "זהו שפל המדרגה, טירוף, וטרלול מוסרי. יום שחור משחור שבו הכנסת הכניסה לספר החוקים של מדינת ישראל תעודת כשרות לעבריין מועד. התעוררנו ליום אפל, שבו חברי הקואליציה המסתמנת פעלו כגנבים בלילה, ואצו רצו לשנות את חוקי היסוד באופן נמהר ורטרואקטיבי. בג"ץ חייב להתערב ולמנוע את החרפה הזאת, ואף לבטל את הסדר הטיעון המקל שנעשה עם דרעי".
עו"ד הולץ לכנר מסרה: "העותרים מביעים סיפוק רב מהחלטת בית המשפט העליון, אשר מעבירה את הנטל לחברי הממשלה להסביר מדוע לא יבוטל החוק. בנוסף חשוב להבהיר כי בית המשפט קובע שבשלב זה הוא לא מוציא צו ביניים לעכב את הרכבת הממשלה, אך חזקה על המשיבים שהם מבינים את משמעות הדבר במובן זה שהחוק תלוי על בלימה, כך שאולי יחליטו בעצמם שלא להשביע את ח"כ דרעי לשר במעמד הרכבת הממשלה".