גם אחרי חודש שלם של הפגזות, הפצצות וקרבות רחוב שחוללו הרס נרחב בערי אוקראינה, גרמו למותם של אלפי בני אדם ואילצו יותר מ-10 מיליון לברוח מבתיהם, למלחמה שבה פתחה רוסיה באוקראינה לא נראה סוף באופק, וגם המשא ומתן שהתנהל בשבועות הראשונים שלה נראה כשרוי במבוי סתום. אבל בימים האחרונים נראה שבשטח מתחולל שינוי מגמה: בעוד בתחילת הפלישה הרוסית היה הצבא האוקראיני בעיקר במגננה, ואיבד מעת לעת שטחים לרוסים, כעת הוא טוען שהוא מבצע עוד ועוד מתקפות-נגד מוצלחות, והודף אותם באזורים מסוימים.
ביידן: "פוטין בנה על כך שנאט"ו תתפצל, הוא מקבל את ההפך"

14 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה זלנסקי, נזקי ההפגזות, ונשיא רוסיה פוטין
נשיא אוקראינה זלנסקי, נזקי ההפגזות, ונשיא רוסיה פוטין
נשיא אוקראינה זלנסקי, נזקי ההפגזות, ונשיא רוסיה פוטין
(צילום: AFP, רויטרס, EPA)
בין היתר, ביומיים האחרונים טוענים האוקראינים להצלחות מרשימות באזור הבירה קייב. גורמים בממשלה האוקראינית טוענים כעת כי באחד מהאזורים מצפון לעיר הכוחות הרוסיים נאלצו לסגת מרחק של כ-70 ק"מ, ובאזורים אחרים הם נסוגו מרחק של כ-35 ק"מ. הטענות הללו, שאותם השמיע דובר משרד ההגנה האוקראיני, תואמות במידה מסוימת לדברים שהשמיע אמש גורם ביטחוני בארה"ב, ולפיהם בעקבות מתקפת-נגד אוקראינית צפון-מזרחית לקייב, הכוחות הרוסיים שם נהדפו לאחור. מצפון-למערב לעיר הבירה, הוא אמר, הכוחות הרוסיים תופסים עמדות הגנתיות ו"מתחפרים" בהן, במקום לתקוף.
אמש דווח ב"ניו יורק טיימס" כי בפרבר אירפין מתחוללים כעת קרבות עזים, אחרי שאתמול טענו באוקראינה כי רוב שטחה של העיר הזו נכבש על ידם מחדש. השבוע טענה אוקראינה גם לשחרור עיר אחרת ממערב לקייב, מקאריב. ראש העיר קייב, ויטלי קליצ'קו, הצהיר שלשום כי התוכנית הרוסית לכיתור הבירה "נהרסה".
הרוסים, לפי ההערכות במערב, מתקשים מאוד לצאת למתקפות ולא מתקדמים גם בחזיתות אחרות באוקראינה. גם בחלק מהחזיתות הללו טוענים כעת האוקראינים למתקפות מוצלחות: אתמול בבוקר הם דיווחו שהפציצו והטביעו ספינת מלחמה אמפיבית של רוסיה בנמל העיר ברדיאנסק הכבושה בדרום, בחופי ים אזוב, ומוקדם יותר השבוע ציינו בפנטגון כי באזור חרסון שבדרום היו להם הצלחות בהדיפת הכוחות הרוסיים, אם כי העיר עצמה עדיין כבושה.
14 צפייה בגלריה
חיילים רוסים במריופול
חיילים רוסים במריופול
חיילים רוסים במריופול. קרבות רחוב, וכתישה מהאוויר
(צילום: רויטרס)
14 צפייה בגלריה
חיילים רוסים במריופול
חיילים רוסים במריופול
(צילום: רויטרס)
14 צפייה בגלריה
בנייין מגורים הרוס בחרקוב
בנייין מגורים הרוס בחרקוב
ההרס בחרקוב. "הם רוצחים ילדים ומבוגרים, אין להן מוסר"
(צילום: AP)
14 צפייה בגלריה
מחסומים נגד טנקים באודסה
מחסומים נגד טנקים באודסה
מחסומים נגד טנקים בעיר אודסה, שנערכת למתקפה אפשרית
(צילום: AP)
במערב מעריכים כי לצד הבעיות הלוגיסטיות החמורות שעמן מתמודד הצבא הרוסי – כמו מחסור באספקה, דלק ותחמושת – המורל של החיילים הרוסים ירוד למדי. בקרב הצבא האוקראיני נראה שהמורל גבוה משמעותית: "כל החיילים שלנו מלאי זעם, בגלל שלרוסים אין כללי מוסר. הם רוצחים אזרחים, ילדים, אנשים מבוגרים", אמר ל-BBC טאראס אישצ'יק, חבר ביחידות ההגנה הטריטוריאליות של הצבא האוקראיני – יחידות שאליהן התגייסו בהתנדבות המוני אזרחים. אישצ'יק, שמוצב בעיר לבוב במערב אוקראינה, אומר שפעולותיה של רוסיה "מגעילות". האיש, שבעברו היה סוכן מכירות, הוסיף: "יש לנו מוטיבציה לסיים את המלחמה הזו ולנצח בה. אנחנו כולנו יודעים על מה אנחנו נלחמים, והם לא יודעים – זה הבדל גדול".
בארה"ב העריכו הלילה כי חלק מהטילים שמשגרת רוסיה כושלים בהגעה אל יעדם, או עוד בשיגור. גורמים אמריקניים אמרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי לפי ההערכות, 60% מהטילים של רוסיה ששוגרו במלחמה כשלו. השלושה, שהסתמכו על חומרים מודיעיניים אמריקניים, אמרו ששיעור הכישלון של הטילים הרוסיים משתנה מיום ליום. הם הוסיפו כי טילי השיוט הרוסיים סובלים גם הם מכישלון – עם שיעור כשל בין 20% ל-60%.

טייס אוקראיני: "מרגיש חופשי"

למרות ההערכות שהיו במערב שהצבא הרוסי עליון מכל בחינה כמעט על פני הצבא האוקראיני – לא רק במספרים אלא גם ביכולותיו ובכלי הנשק והמטוסים שהוא מחזיק – רוסיה לא הצליחה להשיג גם שליטה מלאה בשמי אוקראינה, דבר שלבטח היה מסייע לה במתקפותיה. הצבא האוקראיני, כך העריכו החודש במערב, כלל לא נדרש להשתמש בכל המטוסים שעדיין נמצאים ברשותו, חרף הבקשות החוזרות ונשנות של הנשיא וולודימיר זלנסקי לקבל מטוסי קרב חדישים מברית נאט"ו, דרישה שזו מסרבת לה בתוקף. במקום זאת, כך טענו במערב, הצבא האוקראיני יודע לנצל היטב את טילי הנ"מ המתקדמים שהמערב מזרים אליו ללא הרף, וגם מערכות ההגנה הקרקעיות ממשיכות לתפקד.
הטייסים האוקראינים עדיין ממשיכים לבצע גיחות, ואתמול שניים מהם העניקו ריאיון נדיר לרשת CNN. "שילוב המאמצים של מטוסי הקרב שלנו, כמו גם יחידות ההגנה האוויריות שעל הקרקע, הוא שילוב ממש טוב. אני מרגיש חופשי כעת. לרוסים יש שליטה על חלק מאוד קטן מהשמיים של אוקראינה, ובחלק הזה הם מבצעים את ההפצצות האכזריות שלהם נגד ערים שלוות כמו מריופול וחרקוב. אבל עד כה, בשילוב כל המאמצים שיש לנו, הצלחנו למנוע מרוסיה להשתלט על השמיים שלנו", אמר אחד הטייסים, ששמר על עילום שם והזדהה רק בשם הקוד שלו "דג ירח".
תיעוד השריפה בנמל ברדיאנסק, שם נטען כי הוטבעה ספינת מלחמה רוסית

14 צפייה בגלריה
עשן מ הפגזה ב נמל אוקראינה טוענת ש השמידה ספינה של חיל הים ה רוסי ב נמל העיר ה כבושה ברדיאנסק
עשן מ הפגזה ב נמל אוקראינה טוענת ש השמידה ספינה של חיל הים ה רוסי ב נמל העיר ה כבושה ברדיאנסק
נמל ברדיאנסק הכבוש, אתמול בבוקר. אוקראינה טוענת: הטבענו שם ספינת מלחמה רוסית
(צילום: רויטרס)
14 צפייה בגלריה
חיילים אוקראינים צפונית לקייב
חיילים אוקראינים צפונית לקייב
חיילי אוקראיני מצפון לקייב. נראה שהמורל גבוה אצלם
(צילום: רויטרס)
14 צפייה בגלריה
חיילים אוקראינים צפונית לקייב
חיילים אוקראינים צפונית לקייב
(צילום: רויטרס)
14 צפייה בגלריה
חיילים אוקראינים צפונית לקייב
חיילים אוקראינים צפונית לקייב
(צילום: רויטרס)
הטייס השני ששוחח עם CNN, שהזהה בשם הקוד "מיץ", אמר כי הוא ועמיתיו מייחלים לקבל מהמערב טכנולוגיה מתקדמת יותר. הוא ציין כי אחת הבעיות היא מספר המטוסים שברשות האוקראינים, והביע תקווה למטוסים מתקדמים יותר. הוא אמר שהמטוס שלו, אותו כינה "התינוק שלי", לא יעיל מאוד. "אנחנו צריכים משהו יותר מתקדם, יותר מודרני", אמר. אוקראינה, יצוין, משתמשת במטוסי קרב מתוצרת רוסית, ולא אמריקנית.
למרות ההצלחות החלקיות של אוקראינה אל מול הפולש הרוסי, צבאו של ולדימיר פוטין עדיין יכול לשנות את פני המלחמה, ובממשלה בקייב הביעו אתמול חשש שהוא שולח כעת נשק ואספקה לבלארוס ולחצי האי קרים, לקראת אפשרות של מתקפה נרחבת חדשה. במקביל, ממשיכים הרוסים בשיטת הלחימה האכזרית שאליה עברו מרגע שהתקשו בהשלמת ניצחון הבזק שאליו ייחלו: מצור על ערים וכתישתן עד לכניעת תושביהן. שיטה זו מביאה בהכרח לפגיעה קשה באזרחים.
דוגמה בולטת לכך היא מריופול שבדרום: לפי הדיווחים משם 80% מהמבנים בה ניזוקו או נהרסו, ולפחות 2,500 בני אדם נהרגו, כשרבים נקברו בקברי אחים. אוקראינה מאשימה את הרוסים בהכשלת המאמצים לפנות את רבבות התושבים שנותרו בעיר, וסובלים ממחסור חמור במזון ובמים. גם חימום אין להם בלילות שבהם הטמפרטורה צונחת אל מתחת לאפס. חרקוב שבצפון-מזרח, העיר השנייה בגודלה באוקראינה, מופגזת גם היא ללא הרף, ובאוקראינה מביעים חשש הולך וגובר גם מהמצב בעיר צ'רניהיב בצפון, שמכותרת ומופגזת אף היא.

ג'ונסון: "פוטין לא מבין את אוקראינה"

השאלה אם אוקראינה יכולה לנצח בסופו של דבר את מכונת המלחמה הרוסית הופנתה אמש לראש הממשלה הבריטי בוריס ג'ונסון, שהשיב בחיוב. "אני חושב שאוקראינה בהחלט יכולה לנצח", אמר ל-BBC, אך הזהיר: "אני לא חושב שזה הולך להיות קל".
14 צפייה בגלריה
בוריס ג'ונסון
בוריס ג'ונסון
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון, בבריסל. "פוטין כבר הפסיד"
(צילום: EPA)
14 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן, בוריס ג'ונסון ועמנואל מקרון
ג'ו ביידן, בוריס ג'ונסון ועמנואל מקרון
נשיא ארה"ב ביידן, לצד ג'ונסון ומקרון. "להתמיד בסנקציות שנה שלמה"
(צילום: רויטרס)
14 צפייה בגלריה
ועידת G7
ועידת G7
מנניגי ה-G7 בבריסל, אמש
(צילום: רויטרס)
ג'ונסון טען כי מעבר להיבט הצבאי, פוטין כבר נכשל בהשגת מטרתו להכנעת הלאומיות האוקראינית: "לא היה לו שמץ של מושג שהאוקראינים הולכים להרים התנגדות כזו, והוא לחלוטין לא הבין מהי אוקראינה. במקום לחסל את אוקראינה כאומה, הוא גיבש אותה. הוא לא יכול להכניע את אוקראינה, הוא לא יכול לנצח במובן הזה". ג'ונסון הוסיף כי הוא לא אופטימי כלל שפוטין מוכן לשלום, ושבמקום זאת הנשיא הרוסי החליט להתבצר בעמדתו ולכתוש ערים עד היסוד, כפי שעשתה רוסיה לגרוזני שבצ'צ'ניה, בין 1999 ל-2000. "אני חושב שזו טעות טרגית", אמר ג'ונסון.
במערב הביעו בשבועות האחרונים תקווה שהסנקציות חסרות התקדים שהוטלו על רוסיה, וחוללו נזק עצום לכלכלתה, יצליחו אולי להניא אותה מהמשך ההסלמה, אך אמש חזה הנשיא ארה"ב ג'ו ביידן שפוטין לא ישנה את עמדתו במהירות רבה כל-כך, וקרא לבעלות בריתו להתמיד בסנקציות זמן רב. "הסנקציות אף פעם לא מרתיעות", הצהיר ביידן במסיבת עיתונאים בבריסל, בתום דיוני החירום שערך שם עם מנהיגי נאט"ו, האיחוד האירופי ומדינות ה-G7. לדבריו, שמירה על הסנקציות לאורך זמן רב, לאורך שנה שלמה, היא זו ש"תעצור אותו", כלומר את פוטין.
בתום הדיונים השונים בבריסל נשאו גם שאר מנהיגי המערב דברים לתקשורת, ומדבריהם בלטה העובדה שטרם סוכמה החלטה על חבילת סנקציות חדשה ומשותפת נגד רוסיה. כך למשל, בהודעה שפרסמו מנהיגי ה-G7, נאמר רק כי הם ערוכים להטיל סנקציות חדשות, אך לא הכריזו על כאלו. ראש ממשלת הולנד, מארק רוטה, הצהיר במקביל שבפסגת מנהיגי האיחוד האירופי לא צפויה להתקבל החלטה על חבילת סנקציות נוספת, תוך שהוא מדגיש כי מהלך שכזה דורש דיונים נרחבים יותר.
הרקע להססנות הזו, כך נראה, הוא התלות הגדולה של אירופה בגז והנפט הרוסיים: קנצלר גרמניה אולף שולץ, שארצו תלויה בגז הרוסי יותר מכל מדינה אירופית אחרת, אמר שסנקציות על הגז הרוסי יפגעו קשות בכלכלת גרמניה ובכלכלת אירופה כולה, ויכניסו אותן למיתון. הוא הצהיר כי על אירופה לפעול למציאת מקורות אנרגיה חלופיים, אך הבהיר שהדבר לא אפשרי באבחה אחת. אמש הצהיר כי כבר השנה תבנה גרמניה שני מסופי קליטה חדשים לגז נוזלי, כזה שמשונע דרך מכליות בים. מאוחר יותר דווח כי בניסיון לצמצם עוד יותר את התלות האירופית בגז הרוסי, ארה"ב התחייבה לספק השנה עוד 15 מיליארד מטרים מעוקבים של גז נוזלי לאירופה, בנוסף לכמות שהיא כבר עכשיו מייצאת אליה.
פורסם לראשונה: 23:59, 24.03.22