ועדת החוקה של הכנסת אישרה היום (שני) כי הצעת החוק לפיקוח מוגבר על מעקב טלפונים סלולריים תועבר לאישור סופי במליאת הכנסת, בקולו של ח"כ אחד - שמחה רוטמן (הציונות הדתית), שהגיש את החוק, וכן מכהן כיו"ר הוועדה.
1 צפייה בגלריה
שמחה רוטמן בישיבת הסיעה של הציונות הדתית
שמחה רוטמן בישיבת הסיעה של הציונות הדתית
שמחה רוטמן בישיבת הסיעה של הציונות הדתית. ארכיון
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ההצעה משיבה את חובת הדיווח שהייתה קבועה בהוראת שעה שפגה ב-2011, וכעת תחודש כהוראת קבע. הנתונים שאוספות הרשויות לפי חוק זה ממכשירים סלולריים אינם כוללים את תוכן השיחות, אך יש בהם נתונים כמו מספר טלפון, שמו של המחזיק בקו הטלפון, משך השיחה, מועד השיחה והמיקום שממנו היא מתבצעת, המאפשרים מעקב אחר פעולותיו של אדם. "החוק מחייב את הרשויות החוקרות לדווח לכנסת מדי שנה על יישומו של החוק, בדומה להוראת השעה שפגה בעשור הקודם", אמר רוטמן.
היו"ר רוטמן אמר כי "ההצעה שלי מגבירה את הפיקוח הפרלמנטרי על שימוש בכלי רגיש שיש בו סכנה לפגיעה בזכות לפרטיות. טוב ונכון שיהיה לציבור מידע, מדובר על עשרות אלפי מקרים שיש לוודא שעושים שימוש בכלי לטובת מה שהמחוקק רצה". רוטמן הגיש הסתייגות במטרה להגיע להסכמה על הוספת סעיף דיווח של הרשויות החוקרות גם לגבי קבלת נתוני תקשורת של בעלי חיסיון, שלגביהם חל כיום הסדר מיוחד בחוק המגביל את היכולת להעביר את נתוני התקשורת שלהם רק למקרים שבהם בעל החיסיון היה מעורב בעצמו בעבירה.
בדברי ההסבר להצעה נכתב: "החוק מסדיר את הדרכים שבהן המשטרה רשאית לקבל לידיה נתוני תקשורת המצויים אצל בעל רישיון בזק וכוללים, בין היתר, מספר טלפון, שמו של המחזיק בקו, משך השיחה, מועד השיחה, והמיקום שממנו מתבצעת השיחה. נוכח הפגיעה שיכולה להיווצר בפרטיות של אזרחי המדינה, ביקשה הכנסת לקבל דיווח תקופתי על יישום החוק.
"חובת הדיווח שנקבעה חלה על שורה של נתונים, כולל מספר הבקשות שהוגשו מבית המשפט לקבלת נתוני תקשורת, ופרטים נוספים הנוגעים לבקשות, למספר היתרים שהתקבלו לקבלת נתוני תקשורת במקרים דחופים ללא צו בית משפט ועוד. לפיכך מוצע לחדש את חובת הדיווח ולהפוך אותה להוראה קבועה, כך שהדיווח הראשון יימסר בתוך שישה חודשים מיום כניסתו לתוקף של התיקון המוצע".
כאמור, ח"כ רוטמן היה היחיד שנכח בוועדה שהוא עומד בראשה לדיון בחוק שהוא עצמו יזם. "נוצרה לקונה בחוק, כי לגבי האזנות סתר ואמצעים אחרים יש לנו חובות דיווח ופיקוח פרלמנטרי, אך לא על נתוני תקשורת שהפכו להיות נתח יותר מסיבי בידי הרשויות, וגם האפשרות להפיק נתונים החורגים מנתוני תקשורת, כמו שראינו בתקופת הקורונה בעת שנערך איכון של חולים" אמר. "ההצעה מגבירה את הפיקוח הפרלמנטרי על שימוש בכלי רגיש שיש בו לפגוע בזכות לפרטיות".