2 צפייה בגלריה
זירת האירוע בחולון
זירת האירוע בחולון
זירת האירוע בחולון
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
זעם ותסכול במשפחתה של רחל עובדיה בת ה-84 מחולון שנרצחה בחודש שעבר בידי מחבל פלסטיני בחולון: האו"ם מסרב להכיר בה כקורבן טרור בנימוק שמדובר באירוע שנוי במחלוקת.
קביעת האו"ם מנוגדת לעמדת ישראל, שכן הביטוח הלאומי הכיר באישה כנפגעת טרור. השב"כ ומפכ"ל המשטרה קבעו גם הם שמדובר באירוע על רקע לאומני וכך גם ראש הממשלה יאיר לפיד, שאמר לאחר הרצח כי "מדובר בפיגוע מזעזע של מחבל נתעב ופחדן שרצח אישה קשישה שלא יכלה להילחם בו". הממשלה אף פרסמה מודעת אבל לזכרה.
באו"ם העדיפו את הגרסה הפלסטינית, שלפיה אין מדובר בפיגוע טרור. ההחלטה התקבלה על ידי המשרד לתיאום עניינים הומניטריים (OCHA) באו"ם, שעוקב אחרי אזורי מצוקה בעולם ומפרסם מדי שבועיים דוח ובו שמות האנשים שנהרגו ונפצעו באירועי טרור, משני הצדדים, הישראלי והפלסטיני.
קצין המשטרה בזירה שבה נמצאה גופת המחבל
(צילום: נדב אבס)

2 צפייה בגלריה
מוסא ודיע יוסף סרסור
מוסא ודיע יוסף סרסור
התאבד בתלייה לאחר הפיגוע. המחבל מוסא סרסור
הדוח מתייחס, לפי הגדרת האו"ם, למי שנהרגו "בשטח הפלסטיני הכבוש". כך למשל, כאשר אליהו קיי ממודיעין נרצח בעיר העתיקה בירושלים לפני כשנה הוא סווג בדוח כ"מתנחל שנרצח בשטח כבוש". בדוח מופיעים לא רק אזרחים אלא גם מחבלים חמושים שחוסלו או נהרגו בקרבות מול צה"ל.
הרצח התרחש ב-20 בספטמבר. רחל עובדיה יצאה מביתה לערוך קניות לראש השנה. המחבל, מוסא סרסור בן 28 מקלקיליה, שהיה מצויד באישור עבודה בישראל והועסק באתר בנייה באזור, הבחין בה. הוא ניגש אליה, ניהל איתה שיחה קצרה ולאחר מכן נטל מוט ברזל וחבט בראשה. היא קרסה לקרקע, ונפטרה מפצעיה.
סרסור נמלט, ולמחרת אותר תלוי בבניין נטוש במרכז תל אביב. ההערכה היא שהוא התאבד בתלייה.
בני משפחתה של עובדיה עיינו השבוע בדוח של האו"ם, ונחרדו לגלות ששמה נפקד ממנו. ארגון "בצלמו" פנה בעקבות כך למזכ"ל האו"ם, ובעקבות כך נאות המזכ"ל להוסיף הערה בדוח שלפיה "אישה יהודייה נמצאה מתה בחולון, ולפי מקורות ישראליים מי שרצח אותה פעל ממניעי לאומניים". בסוף ההערה נכתב כי האירוע מצריך חקירה. עם זאת, שמה של עובדיה עדיין נפקד מהרשימה, למורת רוחה של משפחתה.
מנכ"ל "בצלמו" שי גליק אמר: "במקום שהאו"ם יגנה בחריפות רצח כה מזעזע של אישה בת 84 הוא בוחר להיתמם ולא להכליל אותה ברשימת הנרצחים. אותו או"ם שמכניס כל מחבל שמחוסל בידי ישראל לרשימת הקורבנות הפלסטיניים בוחר לתפוס את הצד הרע ולא להכניס רצח של קשישה רק בגלל שהיא יהודייה. אנחנו קוראים לשר החוץ וראש הממשלה יאיר לפיד להתערב ולדרוש ממזכ"ל האו"ם לתקן את הדו"ח המעוות".