העיתון האמריקני "וושינגטון פוסט" מדווח היום (ה') כי האדם שעומד מאחורי ההדלפה הגדולה של מסמכים מסווגים ממשרד ההגנה של ארצות הברית הוא צעיר גזען וחובב נשק שעבד בבסיס צבאי, ושביקש באמצעות ההדלפה להרשים את חבריו לפורום מקוון קיצוני שבו היה פעיל. בדיווח מכונה האיש OG – לכאורה ראשי התיבות של שמו – ונטען כי הוא הפיץ ברשת לפחות 300 תמונות ומסמכים מסווגים, כלומר פי שלושה ממספר המסמכים שנחשפו עד כה. בין השאר מתואר בכתבה סרטון שבו הוא נשמע פולט קללות אנטישמיות.
9 צפייה בגלריה
ארה"ב הדלפת מסמכים מסווגים פנטגון
ארה"ב הדלפת מסמכים מסווגים פנטגון
הנער לא חושף את שמו האמיתי של OG, ועדיין מקווה שיברח. בצד שמאל: דיווח על מלחמת אוקראינה מתוך המסמכים המסווגים
(צילום: shutterstock, EPA)
9 צפייה בגלריה
תיעוד של משרד ההגנה הרוסי צבא רוסיה ב זפוריז'יה אוקראינה
תיעוד של משרד ההגנה הרוסי צבא רוסיה ב זפוריז'יה אוקראינה
הלחימה בזפוריז'יה, אוקראינה. האם מתקפת-הנגד תשתבש?
(צילום: EPA)
פרשת המסמכים המסווגים מביכה את הפנטגון מאז סוף השבוע האחרון, אז חשף ה"ניו יורק טיימס" כי מתחילת מרץ מופצים ברשתות החברתיות שלל ניירות שנראים כניירות סודיים של משרד ההגנה. בין השאר עוסקים המסמכים במלחמה באוקראינה, כולל פירוט יוצא דופן של משלוחי הנשק המערביים לקייב, תיאור חולשותיו של הצבא האוקראיני ודיווח על כוונה של מצרים למכור בחשאי 40 אלף רקטות לצבא פוטין. המסמכים עוררו חשש שהמידע המודלף ישבש את מתקפת-הנגד שאוקראינה מתכננת לצאת אליה נגד הכוחות הרוסיים בשבועות הקרובים. גם התייחסות לישראל יש בהם, בכלל זה דיון בדרכים לגרום לה לספק נשק לצבא האוקראיני, ועדכונים על ההסלמה בעימות עם הפלסטינים.
ההדלפה עוררה דאגה גדולה במערכת הביטחון האמריקנית, ושר ההגנה לויד אוסטין הבטיח השבוע "להפוך כל אבן" כדי למצוא את המדליף ולרדת לשורשיה. בתחילה הועלו תהיות בנוגע לאמינות הניירות – במיוחד בצל החשד שחלק מהנתונים המופיעים בהם מפוברקים ונשתלו על-ידי רוסיה – אבל כעת הולך ומסתמן כי רובם המוחלט הם מסמכים אותנטיים, וכי הם לא הוצאו במסגרת מבצע ריגול יזום של מדינה זרה. בפנטגון הודו כי ההדלפה, שחשפה את עומק החדירה המודיעינית האמריקנית לכמה מבעלות בריתה של וושינגטון, עלולה לגרום נזק גדול לא רק לארה"ב, אלא גם לארבע השותפות שלה בברית המודיעינית Five Eyes ("חמש העיניים") – בריטניה, קנדה, אוסטרליה וניו זילנד.
9 צפייה בגלריה
לויד אוסטין
לויד אוסטין
שר ההגנה אוסטין. הבטיח "להפוך כל אבן"
(צילום: EPA)
לפי הדיווח שהובא הבוקר ב"וושינגטון פוסט", כתבי העיתון הצליחו ליצור קשר עם נער החבר בפורום שבו פעל המדליף, וזה סיפק לעיתון פרטים על אודותיו. על פי הנער, שדבריו אושרו גם על-ידי חבר אחר בפורום, המדליף הוא צעיר בתחילת או באמצע שנות ה-20 לחייו שכינויו הוא OG. לחבריו לפורום סיפר בעבר כי הוא עובד בבסיס צבאי, וכי במסגרת שהותו שם הוא נחשף למידע מסווג רב.

ההודעות האחרונות: "תמחקו הכול, עכשיו זה בידי אלוהים"

הפורום שבו נהגו הנער ו-OG להשתתף הוקם בשנת 2020 בפלטפורמת הדיונים Discord הפופולרית בקרב גיימרים. הוא קיבץ אליו כ-25 משתתפים, בעיקר גברים ונערים שחלקו אהבה לרובים, למדי צבא ולאלוהים, ובמסגרתו הם נהגו בין השאר לשתף ממים ובדיחות גסות, לצפות יחד בסרטים ולהתפלל. הפורום, שנשא את השם Thug Shaker Central, הוקם בראשית ימי הקורונה, ובין השאר משך אליו נערים שמצאו עצמם ספונים בבתיהם בתקופות הסגרים הארוכות.
9 צפייה בגלריה
עדכון הערכת מצב אמריקני שלכאורה הודלף מ ה פנטגון ארה"ב רוסיה אוקראינה
עדכון הערכת מצב אמריקני שלכאורה הודלף מ ה פנטגון ארה"ב רוסיה אוקראינה
מבין המסמכים המסווגים שצצו ברשת. יש לפחות 300 כאלה
הנער העיד כי בדבריו בפורום הפגין OG "השקפה קודרת" בנוגע לממשל האמריקני, והציג את הממשל, את סוכנויות המודיעין ואת רשויות אכיפת החוק בארה"ב ככוחות דכאניים המסתירים מהציבור עובדות שראוי כי יידע. OG, כך אמר, סיפר להם שהוא מעביר חלק מיומו במתקן ביטחוני מאובטח שבשל המידע המסווג המוחזק בו אסורה הכנסת טלפונים סלולריים ומכשירים אלקטרוניים אחרים אליו. לאחר זמן מה החל הצעיר לשתף את חברי הפורום במידע מסווג שכזה.
כשהחל להדליף את המידע המסווג טרח OG להקליד את המסמכים אל המחשב, אך לאחר כמה חודשים, כשמאס כנראה בעבודה המתישה הזו, החליט במקום זאת לצלם אותם ולפרסמם כפי שהם. לפי ה"פוסט", המסמכים שהעלה לרשת נגעו לעניינים רגישים שרק מי שעבר בדיקות-רקע שנמשכו חודשים מקבל גישה אליהם. כתבי העיתון נחשפו עד כה ל-300 תמונות ומסמכים מסווגים שהודלפו לכאורה על-ידי הצעיר – פי שלושה ממספר המסמכים שנמצאו עד כה ברשת.
9 צפייה בגלריה
בניין הפנטגון. "הלוואי שזה לא היה קורה"
בניין הפנטגון. "הלוואי שזה לא היה קורה"
בניין הפנטגון. "הלוואי שזה לא היה קורה"
לדברי הנער, OG הפסיק לשתף תמונות של מסמכים באמצע חודש מרץ, כשבועיים לפני שהם החלו לצוץ בערוצי טלגרם רוסיים, בפלטפורמת 4Chan ובטוויטר. לדבריו, מעט לפני ש"ניו יורק טיימס" חשף את ההדלפה בשבוע שעבר הופיע OG בפורום ונשמע נסער באופן לא אופייני: "הוא אמר שמשהו קרה ושהלוואי שזה לא היה קורה, אבל עכשיו זה בידי אלוהים". בהודעתו האחרונה בפורום ביקש מעמיתיו לשמור על פרופיל נמוך ולמחוק כל מידע שעשוי להיות קשור אליו, בכלל זה העתקים של המסמכים המסווגים שצילם.

אחרי החשיפה: "OG נשמע מבולבל ואבוד"

סיפוריו של הנער מרמזים כי ל-OG יש עמדות קונספירטיביות-משהו. בין השאר אמר למשתתפי הפורום שהממשל האמריקני מסתיר מהציבור עובדות מחרידות, וטען כי הרשויות ידעו מראש על כוונתו של גזען הדוגל בעליונות האדם הלבן לבצע בחודש מאי אשתקד טבח בסופרמרקט בבאפלו, ניו יורק – אירוע שבו נרצחו עשרה בני אדם, כולם שחורים. לדברי OG, כמה אנשים ברשויות אכיפת החוק אפשרו לטבח להתרחש כדי שיוכלו לדרוש עוד מימון למחלקות שלהם.
בסרטון שאליו נחשפו כתבי "וושינגטון פוסט" במסגרת שיחותיהם עם הנער גם מתועד OG צועק למצלמה שלל קללות גזעניות ואנטישמיות בזירת מטווח – ואז יורה ברובה גדול.
9 צפייה בגלריה
פייטון ג'נדרון בן 18 שביצע טבח ב סופרמרקט ב באפלו מדינת ניו יורק ארה"ב
פייטון ג'נדרון בן 18 שביצע טבח ב סופרמרקט ב באפלו מדינת ניו יורק ארה"ב
הרוצח מהסופרמרקט בבאפלו, פייטון ג'נדרון בן ה-18, והאבל אחרי מסע ההרג. OG טען: "הרשויות יכלו למנוע, ולא רצו"
(צילום: AFP, AP)
הנער ששוחח עם "וושינגטון פוסט" ממשיך להעריץ את OG גם כעת, ורואה בו בן משפחה ו"דמות אב" לכל דבר. לטענתו אין לו ספק שהמדליף לא פעל עבור שום גורם זר, אלא ביצע את המעשים מתוך דאגה כנה לציבור האמריקני. הוא וחבר נוסף בפורום אמרו שהם יודעים מהו שמו האמיתי של OG ובאיזו מדינה בארה"ב הוא מתגורר ועובד, אך סירבו לחשוף את המידע הזה בפני העיתון. הנער אף הביע תקווה שהמדליף יספיק לברוח מארה"ב לפני שהרשויות ילכדו אותו, והודה כי הוא חושש ש-OG יועלם או יירצח.
בשיחה עם ה"פוסט" דיווח הנער כי גם בימים האחרונים עוד עמד בקשר עם OG, וכי המדליף נשמע "מבולבל מאוד ואבוד" בנוגע לשאלה מה לעשות בעקבות ההתפתחויות. "הוא מודע לגמרי למה שקרה ולהשלכות שעשויות להיות לזה", אמר הנער, "הוא פשוט לא בטוח איך להתקדם ולפתור את המצב הזה. הוא נראה די מוטרד בנוגע לזה".

מעקב אחרי מזכ"ל האו"ם ו"נשק סרבי לאוקראינה"

כלי תקשורת בעולם ממשיכים בינתיים לפרסם עוד ועוד מידע מהמסמכים המודלפים. הבוקר דיווחה רשת BBC כי מסמכים שנחשפו מרמזים שארה"ב ניהלה מעקב הדוק אחרי מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש, וכי בכמה מהם מפורטות שיחות פרטיות שבהן היו מעורבים הוא וסגניתו.
9 צפייה בגלריה
מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש משבר מזון
מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש משבר מזון
אנטוניו גוטרש. להוט מדי לרצות את הרוסים
(צילם: AP )
לפי הדיווח, ארה"ב העריכה בין השאר במסמכים כי גוטרש מגלה נכונות רבה מדי להיענות לדרישותיה של רוסיה ולרַצות אותה. בין השאר נכתב במסמכים כי גוטרש נחוש כל כך להציל את הסכם התבואה בין רוסיה לאוקראינה, עד שמעשיו "פוגעים במאמץ למצות את הדין עם מוסקבה על מעשיה במלחמה".
אתמול דיווחה סוכנות הידיעות רויטרס על חשיפה אחרת מהמסמכים, ולפיה סרביה הסכימה לספק נשק לקייב – ואולי אף כבר סיפקה אותו. הדיווח נשען על מסמך מ-2 במרץ שמסווג כ-NOFORN – כלומר מסמך שאין לשתפו אפילו עם גופי מודיעין זרים שהם בעלי בריתה של וושינגטון.
9 צפייה בגלריה
אוהדי כדורגל ב בלגרד סרביה מניפים בד עם האות Z לאות תמיכה בפלישה של רוסיה ל אוקראינה ב-16 באפריל
אוהדי כדורגל ב בלגרד סרביה מניפים בד עם האות Z לאות תמיכה בפלישה של רוסיה ל אוקראינה ב-16 באפריל
אוהדי כדורגל בבלגרד מניפים את דגל רוסיה עם סמל המלחמה Z לאות תמיכה בפלישה הרוסית לאוקראינה, באפריל אשתקד
(צילום:AFP )
מדובר בדיווח נפיץ ביותר: אף שסרביה מנסה להתקבל לאיחוד האירופי, היא נחשבת לאחת מידידותיה הקרובות ביותר של רוסיה ביבשת, וסרבים רבים בטוחים בצדקת הפלישה הרוסית לאוקראינה ומביעים תמיכה גלויה בה. שר ההגנה הסרבי מיהר אמש להכחיש את הדיווח, וטען כי בלגרד לא מכרה ולא תמכור לעולם נשק לאוקראינה או לרוסיה.