ברקע הניסיונות להגיע עם חמאס לסיכום על עסקת חטופים נוספת, ח"כ לימור סון הר מלך מעוצמה יהודית התייחסה היום (רביעי) בריאיון ל-ynet Live למשא ומתן בין ישראל לארגון הטרור, ואמרה כי אם ייחתם הסכם שמפלגתו של בן גביר תחשיב כגרוע - המפלגה לא תתמוך בו ותצא מהממשלה.
(צילום: ירון ברנר, גיל יוחנן)
"ברור שיש לנו קווים אדומים, ואם תהיה הפסקת לחימה ואם יהיו דברים קשים - אנחנו לא נהיה שם (בממשלה). זה צריך להיות ברור", אמר סון הר מלך. "אם יהיה מדובר בהפסקת לחימה, אם יהיה מדובר בשחרור מחבלים - אז אנחנו כנראה לא נסכים לעסקה הזאת. יש פה שאלות מוסריות קשות".
"אני ראיתי את אותה חוליה שרצחה את בעלי בעיניים", אמרה סון הר מלך. "אני נפצעתי בפיגוע, אני ראיתי שמרססים את הרכב שלנו. שלוש שעות אחר כך ילדתי תינוקת. אותם מחבלים שרצחו את בעלי, ביום שהם עמדו שם על הדוכן בבית המשפט, מפקד החוליה אמר 'לכל אחד מאיתנו יש בן שיחטוף חייל'. בגלל זה התנגדנו לעסקת שליט. לצערי אותו מחבל עם אותה חוליה - כולם שוחררו בעסקת שליט. ואיתם סינוואר, שאנחנו יודעים בדיוק מה המשמעות של הדבר הזה".
בן גביר מאיים בפירוק הממשלה במליאת הכנסת, היום
(צילום: דוברות הכנסת)

(צילום: ירון ברנר)

השר חילי טרופר מהמחנה הממלכתי דיבר גם הוא על המו"מ במשדר ואמר כי "זה תהליך שייקח עוד זמן. אנחנו לא על סף הבשלה או פריצת דרך, עוד מוקדם לברך על המוגמר. לא יודע אם שבוע הבא יבשילו הדברים. מניסיוני, זה תהליך. אני מאוד זהיר, מקשיבות לנו גם משפחות. לא רוצה לייצר אשליות שווא".
על הביקורת שמשמיע בתקשורת השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר על העסקה המתגבשת, אמר טרופר: "מציע לכולם לנהוג בצורה יותר אחראית. לא יודע למה בן גביר מתייחס, אבל למדתי שאת כל הדיונים מוטב לנהל בתוך החדרים. למה לא לשמור קצת על שתיקה, מתינות ושיקול דעת?".
זמן קצר אחרי הדברים שאמר טרופר, בן גביר שוב העביר ביקורת על העסקה האפשרית לשחרור החטופים, והתייחס לדיווחים כי ישראל לוחצת להפחית את מספר המחבלים שישוחררו בעסקה ואת "איכותם".
(צילום: ירון ברנר)

"טוב שבקבינט המלחמה מתחילים להפנים את עמדתי ומנסים להוריד את מספר המחבלים הרוצחים שישתחררו", טען. "יש להמשיך וללחוץ להשגת עסקה שחותרת להשגת יעדי המלחמה כולם, מיטוט החמאס, השבת הביטחון לתושבי הדרום והשבת כל החטופים. למדינת ישראל אסור לתת יד לעסקה מופקרת. חיילנו לא נפלו לשווא ואסור להביא לעסקה שתסכן את ביטחון ישראל, תפסיק את המלחמה ותחזיר את הסינווארים הבאים לשטח".
בתוך כך, ב-ynet Live התראיינו שני קרובי משפחה של חטופים - שניהם חלוקים לגבי העסקה האפשרית החדשה בין ישראל לחמאס. צביקה מור, אביו של איתן שחטוף בעזה, מתנגד לעסקה: "כל עסקה עם ארגון טרור היא מופקרת. לא צריך לדבר איתו ולא לשאת ולתת איתו. אני מציע להכריע את חמאס. אנחנו בצורה הזאת מזמינים את החטיפות הבאות".
3 צפייה בגלריה
איתמר בן-גביר ושלמה קרעי ב כנס לניצחון ישראל להתיישבות ברצועת עזה
איתמר בן-גביר ושלמה קרעי ב כנס לניצחון ישראל להתיישבות ברצועת עזה
בן גביר. " למדינת ישראל אסור לתת יד לעסקה מופקרת"
(צילום: REUTERS/Ronen Zvulun)
לדברי מור, "איך עד עכשיו בבתי הכלא שלנו מחבלים אוכלים ארוחה חמה ומתקלחים? למה אין להם פיתה וליטר מים ביום? וגם בזה אני לארג' איתם. צריך להניח את הדין הבינלאומי בצד ולעשות מעשים שהם יצטערו על כך שהם התחילו איתנו".
מנגד, משה אור, אחיו של אבינתן שחטוף בעזה, בעד העסקה. "אני מסתכל על המספרים. היו קרוב ל-240 חטופים, יותר מ-100 שוחררו בעסקה. אני מבין שזו הדרך הכי בטוחה לשחרר את אבינתן ואת יתר החטופים", הוא אמר.
הוא הוסיף: "אני כן מחפש עסקה, אבל העסקה שאנחנו שומעים עליה עכשיו משאירה את אבינתן והגברים/חיילים מאחורה. אני מצפה לראות שהמדינה תביא אותם גם כן ולא תשאיר אותם מאחור. כל עסקה שהיא לא כולם, זו בעיניי עסקה שיורקת בפרצוף של החטופים שנשארים שם".
3 צפייה בגלריה
עבאס כאמל ראש המודיעין הכללי של מצרים, מוחמד אל-תאני ראש ממשלת קטאר, רונן בר, דדי ברנע, ויליאם ברנס
עבאס כאמל ראש המודיעין הכללי של מצרים, מוחמד אל-תאני ראש ממשלת קטאר, רונן בר, דדי ברנע, ויליאם ברנס
(צילום: EPA, AP, KARIM JAAFAR/AFP, יריב כץ ,יאיר שגיא)
בוושינגטון פוסט דווח הלילה מפי גורמים שמעורים במו"מ לעסקת חטופים בתמורה להפסקת אש כי במסגרת העסקה - שעל חלק מפרטיה התקבלה הסכמה ישראלית - ישוחררו כל החטופים האזרחים שמוחזקים בשבי חמאס, במהלך הפסקת אש שתימשך שישה שבועות. בדיווח טוענים כי ההצעה כוללת שחרור מחבלים, במפתח של שלושה לאחד - כמו בעסקה הקודמת, וכן הסגת כוחות הביטחון מאזורים מאוכלסים בעזה וכן "הגדלה משמעותית" בסיוע ההומניטרי שמוזרם לרצועה.
עם זאת, הגורמים מבהירים כי מדובר בשלבים מוקדמים יחסית של השיחות, וייקח זמן עד שעסקה כזו תצא לפועל. "אין ספק שייווצרו עוד חילוקי דעות גדולים ככל שהמשא ומתן יתמקד בפרטים ספציפיים", אמרו. לדברי הגורמים, "כדי להתקדם יש עוד הרבה דברים שצריכים להיסגר". אחת הסוגיות שעומדות במרכז המחלוקת הינה שחרור המחבלים. בישראל מבהירים כי למרות הדיווח, אין עדיין מספר מוסכם על כמות האסירים הביטחוניים שישוחררו במסגרת עסקת חטופים. ישנו מאמץ ישראלי משמעותי להוריד את מספר המחבלים ואיכותם.
3 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר איסמעיל הנייה חמאס עזה
יחיא סינוואר איסמעיל הנייה חמאס עזה
סינוואר והנייה. ההצעה תעבור לבכירי חמאס
(צילום: AFP)
ב"וושינגטון פוסט" מציינים כי עדיין לא ברור מי יבחר את האסירים הביטחוניים שישתחררו במסגרת העסקה, וכיצד הם ייבחרו. לפי מסמך עם חלק מנקודות "מסגרת ההסכם", שעיקרה נחשפה ב"פוסט", הפסקת האש צפויה להימשך אף מעבר לששת השבועות שבהם ישוחררו האזרחים - שאחריהם ישוחררו גם חיילים וגופות. ראש המוסד דדי ברנע וראש השב"כ רונן בר, כזכור, השתתפו מוקדם יותר השבוע בפסגת פריז - שבה לקחו חלק גם ראש ה-CIA וויליאם ברנס, ראש המודיעין המצרי עבאס כאמל וראש ממשלת קטאר מוחמד א-ת'אני.
לפי הדיווח, וכפי שדווח כבר גם בכלי תקשורת אחרים, ההצעה תעבור לבכירי הזרוע הצבאית של חמאס - שלפי הערכות עדיין נמצאים ברצועת עזה. לאחר הפסגה בפריז טס לוושינגטון ראש ממשלת קטאר, שנועד שם עם מזכיר המדינה אנתוני בלינקן וגם עם משפחות חלק מהחטופים. לפי הודעת הבית הלבן, הוא נועד גם עם היועץ לביטחון לאומי של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, ג'ייק סאליבן, והאחרון דחק בו לעשות את כל המאמצים האפשריים כדי לאפשר את שחרור החטופים.
לפי הדיווח, גורמים ישראלים החלו להביע עניין בחידוש השיחות עם חמאס בסוף דצמבר, כחודש לאחר שקרסה העסקה הקודמת שלא הושלמה עד תומה - ולאחר האסון בשג'אעיה שבו נהרגו שלושה חטופים - אלון שמריז, יותם חיים וסאמר טלאלקה. בתחילת המגעים נקודת המחלוקת העיקרית בין הצדדים הייתה משך הפסקת הלחימה, וחמאס עמד בהתעקשותו שלא יסכים להפסקת אש שאינה קבועה. ישראל מצידה הציעה הפסקת אש זמנית, אך ממושכת.
פורסם לראשונה: 14:01, 31.01.24