האם אחרי עיכוב של יותר מ-25 שנה, סוף סוף תהיה כניסה לנתב״ג שלא תעבור דרך כביש 1? הממשלה נתנה השבוע אישור עקרוני לתקציב של מאות מיליוני שקלים שנועד לקדם את הקמת מחלף חב"ד, המכונה גם מחלף נתב"ג מערב - שמטרתו לקצר משמעותית את הכניסה לנמל התעופה בן גוריון ולהקל על הפקקים באזור.
3 צפייה בגלריה
הדמייה של מחלף חב״ד, המכונה גם מחלף נתב״ג מערב
הדמייה של מחלף חב״ד, המכונה גם מחלף נתב״ג מערב
הדמיה של מחלף חב״ד
(צילום: רש"ת)
המחלף החדש, שאושר לראשונה כבר ב-1997 עם תכנון טרמינל 3, אך נדחה מספר פעמים בין היתר בשל התנגדות תושבי האזור, צפוי לחסוך לנוסעים כ-10 ק"מ בנסיעה, לקצר את הדרך לנמל התעופה מכיוון כביש ת"א-ירושלים ולהקל על עומסי התנועה בכביש 1, בין חב"ד לבן גוריון. הצפי הנוכחי לפתיחה: לא לפני שנת 2029.
במסגרת הפרויקט יוקמו שלושה גשרים מכיוון כביש 1 ומעל נחל איילון, שיאפשרו כניסה ישירה לטרמינלים ויציאה מהירה לכביש הראשי. בנוסף, יוקם מסוף כניסה חדש בשטח של כארבעה דונם בצורת כנף מטוס, הכולל תשעה נתיבים לבידוק רכבים בשילוב טכנולוגיות מתקדמות.
מדובר בפרויקט תשתית ענקי שעלותו נאמדת בכמיליארד שקל, והוא מתבצע בשני חלקים על ידי חברת נתיבי ישראל (נת"י) ורשות שדות התעופה. בימים הקרובים צפויים ברשות לפרסם מכרז להקמת חלקו של המחלף בתוך תחומי נמל התעופה.
3 צפייה בגלריה
הדמייה של מחלף חב״ד, המכונה גם מחלף נתב״ג מערב
הדמייה של מחלף חב״ד, המכונה גם מחלף נתב״ג מערב
הצפי לפתיחה: לא לפני 2029
(צילום: רש"ת)
3 צפייה בגלריה
הדמייה של מחלף חב״ד, המכונה גם מחלף נתב״ג מערב
הדמייה של מחלף חב״ד, המכונה גם מחלף נתב״ג מערב
(צילום: רש"ת)
נכון להיום, הנוסעים המגיעים לנתב"ג מכיוון כביש ת"א-ירושלים נדרשים לעקוף את נמל התעופה מזרחה, ולבצע סיבוב ארוך של כ-10 ק"מ עד לכניסה הקיימת. המחלף החדש צפוי לקצר את הדרך ולהכין את נתב"ג לגידול בהיקף התנועה הצפוי בשנים הקרובות.
על פי ההערכות, בשנת 2030 צפויים לעבור בנמל התעופה כ-30 מיליון נוסעים. המחלף החדש יאפשר להתמודד עם הגידול בתנועת הנוסעים ולייעל את תהליכי הכניסה והיציאה מהשדה.
החלטה על הקמת המחלף, כאמור, התקבלה עוד בשלבי הקמת טרמינל 3, אך נדחתה בעקבות התנגדויות מצד יישובי הסביבה. ב-2018 נערכה בדיקת כדאיות כלכלית שהוכיחה כי הפרויקט מוצדק. בנובמבר 2022 החלו העבודות הראשוניות של נת"י, והשלב השני יוצא לדרך כעת.