כשברקע המתיחות הגבוהה מול איראן, לקראת מתקפת התגובה המובטחת של ישראל ואיומי הנקמה של טהרן, ארה"ב תקפה הלילה (בין רביעי לחמישי) יעדים תת-קרקעיים של החות'ים - שלוחיה של איראן - בתימן. לפי הדיווחים מדובר בתקיפה חריגה למדי, שנעשתה לראשונה עם מפציץ אסטרטגי חמקן מהדגם B-2 ספיריט - מפציץ שמסוגל לשאת חימוש כבד במיוחד, ונחשב לכזה שיידרש אם ביום מן הימים תבחר ארה"ב לתקוף את מתקני הגרעין של הרפובליקה האיסלאמית.
גורמים ששוחחו לפנות בוקר עם CNN אמרו כי בתקיפה השתתפו כמה מפציצים חמקניים מהדגם הזה, וכי הם פגעו במחסני נשק תת-קרקעיים של החות'ים שבהם היו "כלי נשק מתקדמים" ששימשו את המורדים בתימן כדי לפגוע ביעדים צבאיים ובספינות אזרחיות בים האדום ובמפרץ עדן.
שר ההגנה לויד אוסטין הדגיש כי מדובר במפגן כוח ליכולותיה של ארה"ב באזור. "זוהי הדגמה מיוחדת ליכולתה של ארה"ב לפגוע במתקנים שיריבינו מבקשים להוציא מהישג ידינו - לא משנה כמה עמוק הם ייקברו בתוך האדמה, וכמה מבוצרים יהיו", הוא מסר. "השימוש ב-B-2 ספיריט, המפציצים החמקניים לטווח ארוך של חיל האוויר האמריקני, מפגינים את יכולות התקיפה הגלובליות של ארה"ב שמאפשרות לה לנקוט פעולה נגד יעדים שכאלו מתי שיהיה צורך בכך, בכל מקום ובכל זמן".
לפי הכתבת הביטחונית של "פוקס ניוז" ג'ניפר גריפין, המפציצים טסו לתימן כל הדרך מבסיס של חיל האוויר האמריקני במיזורי שבארה"ב, ולדבריה הסיבה היחידה שוושינגטון החליטה להשתמש בהם לראשונה במאבק נגד החות'ים הוא כדי לשלוח מסר לאיראן ולשלוחיה באזור. היא ציינה כי מטוס הקרב זכה לכינוי "מפציץ אסטרטגי כבד" בשל העובדה שהוא פותח מלכתחילה כדי לשאת כמויות גדולות מאוד של פצצות אוויר-קרקע. "זהו מטוס הקרב היחיד של ארה"ב שמסוגל להטיל בחשאיות פצצות מבלי להתגלות על ידי היריבים", דיווחה.
2 צפייה בגלריה
מסר גם לאיראן? ארה"ב מדגימה "יכולת לפגוע בכל יעד מבוצר"
מסר גם לאיראן? ארה"ב מדגימה "יכולת לפגוע בכל יעד מבוצר"
מסר גם לאיראן? ארה"ב מדגימה "יכולת לפגוע בכל יעד מבוצר"
(צילום: REUTERS/Evelyn Hockstein, AP)
זהו גם המטוס היחיד שמסוגל לשאת פצצות מהדגם GBU-57 A/B, ששוקלות יותר מ-12 טונות כל אחת. הפצצות הענקיות, שאורכן יותר מ-6 מטר ואשר זכו לכינוי "אם כל מפצחות הבונקרים", נדרשות לפי ההערכות על מנת לפגוע במתקני הגרעין בנתנז ובפורדו - שקבורים עשרות מטרים מתחת לקרקע. עם זאת, יצוין כי בשנה שעברה דווח כי טהרן חופרת מנהרות חדשות בהרים בנתנז - כשלפי ההערכות, עומק המתקן החדש נמצא בין 80 ל-100 מטר מתחת לקרקע. עומק שכזה, כך נטען, עלול להקשות גם על הפצצות מהדגם GBU-57. בעבר אמרו בחיל האוויר האמריקני כי הפצצות הללו יכולות לחדור עד לעומק של 60 מטר מתחת לקרקע.
ארה"ב, יש להדגיש, פועלת כעת למנוע מתקפה ישראלית נגד מתקני הגרעין באיראן, כדי למנוע הסלמה לכדי מלחמה כוללת מול איראן שבועות לפני הבחירות לנשיאות, ולפי הדיווחים כבר קיבלה מראש הממשלה בנימין נתניהו הבטחה להימנע מתקיפת מתקנים שכאלו וגם מתקני נפט באיראן. אולם במקביל, כך נראה, פועלת ארה"ב לחזק את ההרתעה מול משטר האייתוללות, ולמרות המתיחות הרבה מול נתניהו והאיום באמברגו נשק אם לא יוגבר הסיוע לעזה, שולחת לישראל באופן תקדימי גם את מערכת ההגנה האווירית THAAD שתופעל על ידי 100 חיילים אמריקנים.
ברשת "אל-מיאדין" הלבנונית, שמזוהה עם חיזבאללה, דווח הלילה כי בתקיפות בתימן השתתפה גם בריטניה. לפי הדיווח התקיפות כוונו ליעדים בצנעא ובמחוז סעדה שבצפון המדינה. חבר הלשכה המדינית של "אנסאר אללה" (השם הרשמי של החות'ים), עלי אל-קחום, אמר הלילה: "התקיפות בתימן הן ניסיון כושל להגן על ישראל ולהרתיע אותנו מלתמוך בעזה ולבנון. לאמריקנים ולבריטים אנחנו אומרים כי היכולות שלנו גדלות, התגובה באה ובנק המטרות רחב".