יו"ר ועדת חוץ וביטחון של הכנסת יולי אדלשטיין הודיע היום (חמישי) כי יקדם הצעת חוק שתאפשר גיוס חיילי מילואים שקיבלו פטור משירות, על רקע צורכי הצבא בחיילים נוספים. ההצעה, שתוגש כהצעת חוק פרטית, נועדה לתת מענה לגיוס מחדש של מילואימניקים שקיבלו פטור "בנסיבות לא ידועות". אדלשטיין ציין כי לצה"ל ישנו מאגר של עשרות אלפי משרתים, שחלקם רוצים לחזור לשירות.
3 צפייה בגלריה
יולי אדלשטייןף כוחות  צה"ל בעזה
יולי אדלשטייןף כוחות  צה"ל בעזה
יולי אדלשטיין
(צילום: אלכס קולומויסקי, דובר צה"ל)
לדברי אדלשטיין צה"ל נמנע ממתן תשובות לוועדה בנוגע למאגר, והפטורים חולקו בעקבות סגירת יחידות או בעקבות שהות המשרתים בחו"ל, כמו גם סיבות אחרות כחלק מהתייעלות צה"ל. ההצעה, כך הוא מסביר, תיתן לצה"ל את הכלים לעמוד במשימותיו המבצעיות. עם זאת, היא תצטרך לעבור ארבע קריאות במליאה, כך שלא תספיק לעבור עד סיום כנס הקיץ שיחול בסוף החודש.
היום אחר הצהריים התכנסה הוועדה בהשתתפות נציגי צה"ל, לאחר הסערה שהתחוללה אתמול בישיבה, שבה חברי הכנסת זעמו על היעדר תשובות ברורות מנציגי צה"ל על אופן גיוס החרדים ושליחת הצווים המיועדת בשבוע הבא. לפני כן הודיע שר הביטחון יואב גלנט, כפי שכבר נחשף ב-ynet, כי ביום ראשון יוציא צה"ל צווים ראשונים לחרדים, בהליך הדרגתי שבסופו מקווים במערכת הביטחון לעמוד ביעד הגיוס השנתי של 3,000 חרדים - בנוסף ל-1,800 שכבר גויסו כמו בכל שנה.
הדיון בוועדת חוץ וביטחון, היום
(צילום: ערוץ הכנסת)

3 צפייה בגלריה
חרדים בלשכת גיוס. ארכיון
חרדים בלשכת גיוס. ארכיון
חרדים בלשכת גיוס. ארכיון
(צילום: מוטי קמחי)
גלנט מסר כי הצווים יישלחו בשלוש פעימות בשבועות הקרובים, כשביום ראשון תצא לפועל הפעימה הראשונה עם כ-1,000 צווים ראשונים. "בתום הדיון ולאחר הצגת הנתונים הקיימים, אישר שר הביטחון את המלצת צה"ל להוצאת צווים ראשונים לבני המגזר החרדי החל מיום ראשון הקרוב, והנחה כי שליחת הצווים תיעשה בחלוקה לשלוש פעימות, כאשר בסיום כל אחת מהן יתקיים תהליך למידה על מנת לטייב את הפעימות הבאות ולעמוד בעקרון המנחה 'לגייס בהצלחה'", נמסר מלשכת שר הביטחון.
גורם המעורה בפרטים אמר בשיחה עם ynet כי צווי הגיוס יישלחו לכל מי שמצהיר "תורתו אומנותו", ועובד במקביל - בניגוד לחוק. הצווים יתמקדו תחילה באלה שעובדים באחוזי המשרה הגבוהים ביותר. לא צפוי סדר מסוים בשליחת הצווים. הם יישלחו לכל מי שיכול לשרת בגילי 26-18. בצבא מתכננים לשלוח יותר מ-3,000 צווים בסך הכול - עד שיושג יעד הגיוס של 3,000 מתגייסים.

חוק הארכת השירות הסדיר: גם רטרואקטיבית

בתחילת השבוע אישרה הממשלה פה אחד את חוק הארכת שירות החיילים הסדירים בצה"ל, שבו נקבע כי למשך חמש שנים - במסגרת הוראת שעה - תעמוד תקופת השירות על בין 32 ל-36 חודשים בעקבות המלחמה. החלוקה תתבצע לפי לוחמים ומי שאינם.
3 צפייה בגלריה
מטוסי קרב תקפו מחסן מצנחי רחיפה בשימוש היחידה האווירית של חמאס
מטוסי קרב תקפו מחסן מצנחי רחיפה בשימוש היחידה האווירית של חמאס
חיילי צה"ל. ארכיון
(צילום: דובר צה"ל)
לפי הצעת החוק, שירות החובה לגברים יעמוד כהסדר קבע על 32 חודשים. "משך השירות של יוצאי צבא גברים יותאם למערכים, ליחידות ולתפקידים בהם הם משרתים. ברירת המחדל היא כי גבר יהיה חייב בתקופת שירות בת 32 חודשים, אולם שר הביטחון יקבע בצו באישור ועדת החוץ והביטחון של הכנסת מערכים, יחידות, מקצועות ותפקידים שמשך השירות בהם יהיה קצר יותר - ובלבד שלא יפחת מ-28 חודשים", נכתב.
בהצעה נקבע עוד כי "מי שיידרש לתקופת שירות העולה על 28 חודשים, יקבל מהחודש ה-29 לשירותו תגמול נוסף - שישולם מעבר לתשלומים המשולמים מכוח פקודת הצבא". התגמול מיועד למשרתים שישרתו שירות ארוך יותר, ולפי ההצעה, "יביע הוקרה מיוחדת על שירותם".
על אף שבדברי ההסבר נכתב כי הארכת הגיוס תחל רק מכניסת החוק לתוקף, ישנה כוונה להחיל את החוק רטרואקטיבית גם למי שכבר משרת, אך אלה צפויים לקבל פיצוי כספי. כלומר, אלו שמשרתים היום בצבא יקבלו יותר כסף בין 32 ל-36 חודשי שירות.