הממשל האמריקני בוחן לאורך השבוע האחרון דיווח על דליפה מתחנת הכוח הגרעינית "טאישאן" שבדרום סין. כך חשפה הבוקר (יום ב') רשת CNN, שציינה כי את הדיווח על הדליפה והחשש מפני סיכון לעובדים או לתושבי סביבת הכור העבירה לארה"ב חברה צרפתית, שמפעילה אותו ביחד עם השלטונות הסיניים.
לפי הדיווח, החברה הצרפתית "פרמטום" פנתה לרשויות האמריקניות בסוף החודש שעבר והזהירה אותן מפני "איום רדיואקטיבי מיידי" בתחנת הכוח שממוקמת במחוז גואנגדונג. נטען כי היא האשימה את הרשויות בסין בהעלאת הרמות הרדיואקטיביות המקובלות בסביבת הכור, על מנת להימנע מהשבתתו.
2 צפייה בגלריה
תחנת כוח גרעינית כור גרעיני טאישאן טאישן ב סין
תחנת כוח גרעינית כור גרעיני טאישאן טאישן ב סין
תחנת הכוח הגרעינית "טאישאן" בסין. כמה גז דולף החוצה?
(צילום: EDF/Wikimedia Commons)
ב-CNN מדגישים כי למרות האזהרה הזו, גורמים בממשל האמריקני הבהירו שהם סבורים כי הסכנה אינה מיידית וכי לא מדובר במשבר שיתפתח לכדי אסון. יחד עם זאת, במועצה לביטחון לאומי בבית הלבן התייחסו לסוגיה בחומרה, ובכירים בה ערכו כמה וכמה פגישות לאורך השבוע האחרון בנוגע אליה. בפגישות השתתפו בין היתר המנהלת הבכירה במועצה לענייני סין לורה רוזנברג והמנהל הבכיר לענייני בקרת חימוש גרעיני מלרוי סטויארט.
ממשל ביידן, כך דווח, קיים שיחות בסוגיה גם עם ממשלת צרפת ומומחים במשרד האנרגיה שלה, ופנה גם לממשלה בבייג'ינג. ב-CNN הדגישו כי לפי שעה לא ברור מה היקף המגעים עם הסינים בנוגע לכור הגרעיני.
לפי הדיווח, את האזהרה על תקלה אפשרית בתחנה הגרעינית העבירה "פרטמום" למשרד האנרגיה האמריקני כבר בסוף החודש שעבר. ב-3 ביוני החברה פנתה לאמריקנים שוב, במטרה להשיג פטור שיאפשר לממשל בוושינגטון להגיש לה עזרה טכנית כדי לפתור את הבעיה שהתגלתה בכור. בפנייה הזו היא כבר התריעה על כך שגז מהליך הביקוע הגרעיני דולף אל מחוץ למתחם.
החברה פנתה פעם שלישית למשרד האנרגיה האמריקני ב-8 ביוני, וביקשה לזרז את בחינת הבקשה שלה לעזרה. לפי מזכר שחשפה CNN, בפנייה הזו כתבה "פרטמום" כי "הסיטואציה היא איום רדיואקטיבי מיידי לאתר ולציבור, ופרמטום מבקשת בדחיפות אישור להעברת מידע טכני וסיוע שייתכן כי יידרש על מנת להחזיר את הכור לפעילות שגרתית".
2 צפייה בגלריה
תחנת כוח גרעינית כור גרעיני טאישאן טאישן ב סין
תחנת כוח גרעינית כור גרעיני טאישאן טאישן ב סין
הכור בטאישאן. "איום מיידי לאתר ולציבור"
(צילום: EDF Energy)
"פרטמום", דווח עוד, טוענת כי סוכנות סינית בשם "מִנהל הבטיחות הגרעינית הלאומית של סין" (NNSA) הגדילה בגלל הדליפה את הכמות המותרת של הגז שמשוחרר מהמתקן, וזאת כאמור במטרה למנוע את השבתתו. לפי המזכר, בחברה טענו שהרשויות הסיניות הכפילו את הכמות המותרת של הגז הרדיואקטיבי שמשוחרר מהמתקן, אך זה מוסיף להשתחרר וכבר הגיע ל-90% מהרמה החדשה שנקבעה. בחברה אמרו כי הם חוששים שהרשויות הסיניות יגדילו שוב את הרמה המותרת.
החברה הצרפתית הדגישה בפנייה שלה כי התקן של כמות הגז המותרת לשחרור מבוסס על הסטנדרט הנהוג בצרפת. ב-CNN מציינים כי לא ברור אם הרמה המוגדלת שקבעו הסינים במתקן חורגת מסטנדרטים אחרים, כמו זה שקיים בארה"ב.
למרות החשש שהביעה "פרמטום" בפנייה לאמריקנים, בתגובתה לדיווח של CNN היא נשמעה זהירה הרבה יותר. היא מסרה לרשת החדשות האמריקנית כי היא פועלת לפתור "בעיית פעילות" במתקן והוסיפה כי "לפי הנתונים הזמינים, הכור פועל בתוך מתחם הבטיחות".
שריל רופר, מדענית גרעין בגמלאות שעבדה בעבר במעבדה הלאומית לוס אלמוס בארה"ב, אומרת כי דליפה של גז מתחנת הכוח הגרעינית עלולה להצביע על בעיה חמורה יותר בכור: "אם יש להם דליפת גז, זה מצביע על תקלה באיטום שלהם". לדבריה, ייתכן שמדובר בבעיה חמורה אף יותר, כזו הקשורה לדלק הגרעיני שבתוך הכור, ותקלה שכזו תחייב את השבתתו על מנת להסיר ממנו בזהירות רבה מרכיבים מסוימים.
תחנת הכוח הגרעינית בטאישאן – עיר של קצת פחות ממיליון תושבים – הוקמה לאחר הסכם שחתמה הממשלה בבייג'ינג עם החברה הממשלתית-צרפתית Électricité de France, ש"פרמטום" נמצאת בבעלותה. הבנייה החלה ב-2009 ושני כורים ראשונים בתחנה החלו לפעול ב-2018 וב-2019. סין מגדילה בשנים האחרונות את הסתמכותה על אנרגיה גרעינית, ו-16 הכורים הפעילים במדינה (מתוך 49 בסך הכול) מספקים כעת 5% מכלל החשמל המיוצר במדינת הענק.