ידיעה מודיעינית שחיברו באוגדת עזה, שלושה שבועות לפני טבח 7 באוקטובר, מראה כי הייתה בצה"ל הערכה שלחמאס יש תוכנית לחטוף המוני ישראלים. כך דווח הערב (יום שני) בכאן חדשות. גורמי ביטחון סיפרו לערוץ כי המסמך "היה מוכר לצמרת המודיעין, ולכל הפחות לזו של אוגדת עזה".
נציין כי למרות ההערכה שנכתבה, בצה"ל אומרים שלא מדובר במסמך מודיעיני שהופץ - אלא בידיעה מודיעינית בלבד שלא הופקה. היא עוסקת באימון של החמאס ולא בהתראה על פעולה. עוד נטען כי חלק מהמפקדים האחראים אמנם נחשפו לידיעה, אך אין בה ממד התראתי.
3 צפייה בגלריה
תיעוד פלסטיני: הגדר פרוצה בדרום רצועת עזה
תיעוד פלסטיני: הגדר פרוצה בדרום רצועת עזה
פריצת הגדר ב-7 באוקטובר
לפי הדיווח, הידיעה - תחת הכותרת "אימון פשיטה מפורט מקצה לקצה" - הופצה ב-19 בספטמבר 2023, ומתאר שורה של אימונים של יחידות העילית של חמאס. באימונים אלה, נכתב, תרגלו המחבלים - כפי שכבר היה ידוע - פשיטה על מוצבים צבאיים וקיבוצים, לצד חטיפה של חיילים ואזרחים. הם תרגלו גם את ההוראות כיצד להחזיק בחטופים, ולשמור עליהם כשהם בשטח הרצועה.
תחילתו של המסמך, דווח, עוסקת ברצף של האימונים של הזרוע הצבאית של חמאס: "בשעה 11:00 בבוקר נצפו כמה פלוגות מתכנסות לתחילת האימון, לא לפני תפילה וארוחת צהריים", נכתב בו. "ב-12:00 חילקו ציוד ונשק ללוחמים, ולאחר מכן התקיים תרגיל של מטה הפלוגה. בשעה 14:00 התחילו בתרגול הפשיטה".
לפי המסמך, הצעד הראשון בתרגיל הוא פתיחת פרצות במוצב-דמה צה"לי שנבנה ברצועה, ומדמה את המוצבים בעוטף. התרגיל בוצע על ידי ארבע פלוגות, וכל פלוגה קיבלה מוצב אחר. אנשי המודיעין הישראלי ניסחו במסמך את הצעדים הבאים אחרי הפשיטה על שטח ישראל וההשתלטות על המוצבים - וקבעו כי ההנחיה היא למסור את החיילים השבויים למפקדי הפלוגות. מספר בני הערובה הצפוי, כך נכתב, הוא בין 200 ל-250 בני אדם.
בדיווח צוין כי יעדי הפשיטה הצבאיים שתורגלו תוארו גם כן במסמך: מפקדות הבסיסים, מפקדות הבקרה והשליטה, בתי הכנסת בבסיסים, מפקדת הטייסות, מפקדות התקשורת, מערכות רואה-יורה ומגורי החיילים והחיילות. על פי המסמך, לפלוגות הנוחבה ניתנה הוראה שהובלטה: יש לבדוק את המקום בעת העזיבה ולא להשאיר מסמכים.
שיחת הטלפון בין עדן ירושלמי למוקד המשטרה ב-7 באוקטובר
(באדיבות המשפחה )

3 צפייה בגלריה
חמ"ל התצפיתניות השרוף בנחל עוז
חמ"ל התצפיתניות השרוף בנחל עוז
חמ"ל התצפיות השרוף בנחל עוז
(צילום: אייל אשל)
3 צפייה בגלריה
תיעוד קשה: רגע חטיפתו של ירדן ביבס לעזה
תיעוד קשה: רגע חטיפתו של ירדן ביבס לעזה
מתוך תיעוד חטיפתו של ירדן ביבס לעזה
עוד צוין בדיווח כי המודיעין של פיקוד הדרום ואוגדת עזה פירט גם את תנאי החזקתם של החטופים, כולל הוראות לחוטפים על התנהלות במקרי קיצון, כיצד להחזיק בבני הערובה - ובאילו תנאים ניתן להוציאם להורג.
אבל, למרות כל אלה, התרחיש הכי קיצוני שאליו נערכו באוגדת עזה לפני הפשיטה הגדולה היה כזה של חדירת עשרות מחבלים בשלושה מוקדים בלבד. בפועל, כזכור, פשטו אלפי מחבלי חמאס על יישובי ישראל בשורת מוקדים, וההפקרות בגבול הובילה גם לכך שאזרחים עזתים רבים הצטרפו אליהם בהמשך - והשתתפו בטבח ובחטיפת הישראלים. ככל הנראה, התוכנית של חמאס לחטוף בין 200 ל-250 איש - חיילים ואזרחים, נשים וילדים - זכתה להתעלמות.
כשלושה שבועות אחרי מתקפת הפתע נחשף כי באוגוסט ובספטמבר החלו חלק מראשי מערכת הביטחון לחוש כי אירוע נורא צפוי לישראל אם המשבר הפוליטי שבו הייתה מצויה לא יחלוף. אחד מראשי קהילת המודיעין אף אמר למקורבים כי הוא צופה בקרוב מלחמה עם מאות הרוגים.
באגף המודיעין - ובנפרד גם בשב"כ - נערכו כבר בחודש יולי שלפני המתקפה שורה ארוכה של דיונים בנושא ההשפעה שיש למצב הפוליטי-חברתי-כלכלי בישראל על הערכת ישראל בעיני אויביה. ראשי קהילת המודיעין תכננו לשלוח למקבלי ההחלטות מכתב המתריע מפני האופן שבו אויבי ישראל תופסים את הסכסוך הפנימי בארץ - אך המלחמה פרצה.
צה"ל מסר בתגובה: "צה"ל מתחקר את אירועי השבעה באוקטובר ומה שקדם להם. מטרת התחקירים הינה למידה והפקת לקחים להמשך הלחימה. התחקירים מתבצעים בימים אלו ולכשיסוכמו יוצגו הממצאים בשקיפות לציבור".