2 צפייה בגלריה
התעללות הנדסה קרבית צה"ל חיילים
התעללות הנדסה קרבית צה"ל חיילים
"לכסח את הדשא מדי חודש". מקל ששימש לתקיפת חיילים, ורגל של חייל שנפגע
עדויות קשות של חיילים מגדוד ההנדסה הקרבית 605 של חטיבה 188 בצה"ל הגיעו הבוקר (שלישי) בעקבות הפרסום ב-ynet ו"ידיעות אחרונות" על החלטתו יוצאת הדופן של קצין ההנדסה ראשי תת-אלוף עידו מזרחי, לפרק את אחת הפלוגות המבצעיות בגדוד. "היו כאלה שהפצירו בהם להתאבד, חייל שהוכרח להתקלח במסיר שומנים", שיתפו הלוחמים.
בחודשים האחרונים הצטברו במצ"ח ראיות ועדויות רבות על מסכת ההשפלות בגדוד. בקרוב יוכרע בפרקליטות הצבאית אם להגיש כתבי אישום נגד מפקדים וחיילים בגדוד, כאשר כבר כעת נראה שהתופעה הפסולה חצתה מספר פלוגות בגדוד - וכל גבול אפשרי. "ספגנו מציאות של מכות, בעיטות, שבירת מקלות מטאטא כעונשים על הפרות חוקי ותיקות, חיוב חייל להתקלח במסיר שומנים רק כי העז להתקלח לפני הוותיקים או לישון לבד בחדר, ואפילו הפצרות בהתאבדות", העיד אחד החיילים בגדוד שנחשף לשגרה שהשתלטה על המציאות היומיומית.
קצין בכיר ששוחח עם ynet ו"ידיעות אחרונות" אתמול טען כי לא מוכרת לו הפעלת אלימות פיזית או מילולית. להערכתו הצעד החריג עצר את התופעה לפני שהתפתחה לכך, ובכל מקרה נתנה רוח גבית למפקדים אחרים "לכסח את הדשא מדי חודש, להפעיל סנסורים ולעקור מהשורש את דפוסי הפעולה האלו". יחד עם זאת, הוא הודה במה שהחיילים טענו לאורך כל הדרך: קצינים ואנשי קבע ביחידה ידעו וראו את המתרחש, ולא נקפו אצבע כדי לשים סוף לתופעה. בחלק מהמקרים היו אלה המפקדים בעצמם שנענשו בעונשי מחבוש וריתוקים – ללא הועיל.
2 צפייה בגלריה
צה"ל לוחם לוחמים הנדסה קרבית
צה"ל לוחם לוחמים הנדסה קרבית
"חיילים התביישו להתלונן". לוחמי הנדסה קרבית
(צילום: אתר צה"ל)
"היו שני חיילים שפשוט הפכו לסמרטוטי הפלוגה, 'סונג'רו' למשימות הכי מלוכלכות ורק בלחצים חיצוניים הוחלט בתחילת השנה לערב גם את מצ"ח", העידו חיילים. "בפלוגת המפקדה הגיע בוקר אחד חייל מקורס נהגים והעז לישון על המיטה התחתונה ואז גילה אסור לו כי הוא צעיר. חבריו הזהירו אותו שיחטוף מכות רצח אם יעשה זאת שוב, אם יצעק עד מתי, יסתובב עם הכובע לאחור, יתקלח לפני חיילים שצברו פז"ם של שנתיים ויאכל מוצרי חלב. אפילו היה אסור לצעירים לראות את הוותיקים, ואם מישהו יראה אז מיד יחנקו אותו, 'כאילו בצחוק'".
לפי עדות אחרת, חייל שהוכרח להתקלח במסיר שומנים ולצאת לרקוד במזג אוויר סוער וגשום עם בגדים קצרים - שוחרר בחלוף פרק זמן מצה"ל על סעיף נפשי. "חיילים התביישו להתלונן וקשר השתיקה שנוצר הזין את מעגל האלימות", סיפר גורם שסייע ללוחמים. "חיילים צעירים ביצעו את רוב העבודה במטבח. כשביקשו לעשות את צרכיהם, דרשו מהם לעבוד יותר. לילה אחד נתפס חייל צעיר כשישן לבד בחדר, אז חיילים ותיקים העירו אותו ואמרו לו שירשו לו להמשיך לישון כך רק ללא המזרן, על קפיצי הברזל. כשסירב לתנאי הזה, הוא הוכה נמרצות במקל של מטאטא עד שהתחנן שיפסיקו. המעטים שהעזו להתלונן זכו ליחס מלגלג מהקצינים".
לפי העדויות, גם חיילים צעירים אחרים ספגו אגרופים ובעיטות, לעיתים עד כדי דימום, "כדי לחשלם", או רק כי אמרו שהם עייפים. פלוגת הצמ"ה (ציוד מכני הנדסי) בגדוד היא שפורקה, אבל עיקר האלימות הפיזית והמילולית היו דווקא בפלוגות אחרות בגדוד, בהן בפלוגת המפקדה ובפלוגה מבצעית אחרת. באותה פלוגת צמ"ה שפורקה מיסדו את נהלי הותיקות-צעירות, לטענת החיילים אף בהסכמה חתומה של מפקד הפלוגה. החיילים הוותיקים טענו כי מקרי נפקדות יש בכל יחידה בצבא. חיילים מאותה פלוגה טענו שהפכו אותם לשעירים לעזאזל, בעוד שההשפלות האלימות היו כאמור בפלוגות האחרות בגדוד.
מדובר צה"ל נמסר: "צה"ל רואה בחומרה כל התנהגות לא מכבדת בין משרתיו ויפעל בכל הכלים הנדרשים על מנת להבטיח התנהלות ערכית התואמת את ערכיו בכלל יחידותיו. בפלוגה המדוברת התפתחו תופעות ונורמות פסולות שאינן תואמות את רוח צה"ל. בעקבות תופעות אלו, נקטו המפקדים נגד המעורבים הרלוונטיים צעדים פיקודיים. לאחר קיום תהליך בחינה ממושך, הודחו הגורמים שנמצאו כבעייתיים מהפלוגה וכעת נבנית מחדש הפלוגה על ידי מפקדי החטיבה. הפלוגה מאוישת כעת באופן מלא על ידי חיילי הגדוד במילואים. מרבית הלוחמים הועברו לשיבוץ מחדש בחיל ההנדסה".