ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא המדינה יצחק הרצוג השתתפו הערב (ראשון) בטקס האזכרה הממלכתי לציון 84 שנים למותו של זאב ז'בוטינסקי, שהתקיים בהר הרצל. נתניהו אמר, לפני דיון שיתקיים בבסיס הקריה בתל אביב ובצל איומי טהרן: "איראן ועושי דברה, התוקפנות שלהם אינה יודעת שובע, הם מבקשים להקיף אותנו בטבעת חנק של טרור בשבע חזיתות. ידנו הארוכה מכה ברצועת עזה, בתימן, בביירות – היכן שצריך. נעמוד מולם בכל זירה, רחוקה כקרובה. כל מי שפוגע באזרחינו ישלם מחיר כבד מאוד". ynet העביר את האזכרה בשידור ישיר.
נתניהו, בצל איומי איראן: "נעמוד מולה בכל זירה. רחוקה כקרובה"
(צילום: המערך לטקסים ולאירועים ממלכתיים)

נתניהו ציין: "לפני כמה שבועות, כשביקרתי את כוחות צה"ל ברפיח, חשתי גאווה עמוקה. ראיתי את הפעולה העצימה שלהם מעל הקרקע ומתחת לקרקע, והתחזקתי בהבנה שאחיזתנו בפילדלפי וברפיח חיונית להמשך. רק הגברת הלחץ הצבאי על מרצחי החמאס תביא להשגת כל יעדי המלחמה – כולל השבת כל חטופינו הביתה, החיים והחללים כאחד".
הרצוג התייחס גם הוא לאיומים מצד טהרן וחיזבאללה: "אויבינו בציר הרשע הצהירו על כוונתם לתקוף אותנו בעוצמה בקרוב. אני לא מפחית לרגע מחומרת האיום הזה. אני רואה ושומע את החרדות, ומכיר היטב את החששות והספקות אחרי 7 באוקטובר; ולמרות הכול, כמי שחשוף למודיעין ולחומרים השונים, אני אומר בפירוש: מדינת ישראל ערוכה להתמודד עם האיום הזה".
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בטקס האזכרה הממלכתי לזאב ז'בוטינסקי
ראש הממשלה בנימין נתניהו בטקס האזכרה הממלכתי לזאב ז'בוטינסקי
"התחזקתי בהבנה שאחיזתנו בפילדלפי וברפיח חיונית להמשך". נתניהו
(צילום: נעמה גרינבאום, "הארץ")
הרצוג ציין כי לישראל יש "יכולות צבאיות מהשורה הראשונה. יש לנו חיל אוויר ומערכות הגנה רב-ממדיות, משוכללות ומתקדמות ביותר – העומדות בדריכות ומוכנות שכבר הוכיחו את עצמן. יש לנו מודיעין מעמיק. יש לנו מערכות חירום והצלה ועורף ערוך יותר משהיה אי-פעם. אנחנו יודעים להגן על אזרחינו, מול כל יכולת של אויבינו.
"יש לנו בריתות מדיניות וביטחוניות ושותפות המחויבות לסכל כל פעולה של האויב. בראשן: המעצמה החזקה בתבל – ארצות הברית – שמחויבת לביטחוננו וכבר הובילה, יחד איתנו, קואליציה ביטחונית רחבה נגד מתקפה של ציר הרשע האיראני. הקשר עם ארצות הברית חזק, בטוח ויציב. זו ברית שהוכיחה את עצמה שוב ושוב מתחילת המלחמה. אין לנו ידידה גדולה ממנה. חשוב שנזכור זאת. וחשוב יותר שנשמור זאת.
הרצוג, בנוכחות נתניהו: "עלינו להתעלות לגודל השעה - ולהתקדם לעסקת חטופים"
(צילום: המערך לטקסים ולאירועים ממלכתיים)
"אני מבקש לומר לאויבינו בצורה הברורה ביותר: לא ביקשנו את המלחמה. אבל כשאין לנו ברירה, כשפועלים להשמידנו – אנחנו נגן על עצמנו ללא פשרות. בכל זמן, בכל מקום, בכל דרך. כוחות הביטחון דרוכים וערוכים. הם יעשו את שלהם, ויעשו זאת היטב. למדינת ישראל יש הגנה חזקה, אבל חשוב לזכור שהיא לא יכולה להבטיח הרמטיות מוחלטת. לכן, עלינו קודם כל להישמע להנחיות, לשמור על קור רוח, וכמובן לא להתבייש לקבל תמיכה – גם רגשית. זה חשוב ונכון.
"ועוד דבר חשוב: רגעים מאתגרים כאלה הם הזמן לקחת אחריות על הלכידות והאחווה הישראלית. החוסן הלאומי שלנו עומד למבחן בימים האלה, וכולנו מרגישים שהמתח הפנימי והקיטוב רק מתגברים, בדיוק בזמן הגרוע ביותר מבחינתנו. אני קורא מכאן למנהיגי הציבור להרגיע את הרוחות. להתאפק. לנשום. לא לחצות קווים אדומים. לא לפגוע במרקם החברתי ובסולידריות. לא לפגוע בצה"ל. אני אומר מידיעה המבוססת על מידע ולא הערכה – האויב חוגג כשהוא רואה את הפלגנות בתוכנו. זה הישג אסטרטגי מצידו.
"גם לקידום עסקה להשבת החטופים יש חלק מרכזי – בחוסן ובלכידות שלנו. עלינו לאחד כוחות, להתעלות לגודל השעה ולהתקדם במהירות לעסקת חטופים. זו חובה עליונה: לפעול בדחיפות להשבת החטופים. האחיות והאחים שלנו בסכנת חיים יומיומית, ואנחנו חייבים למלא את חובתנו ולהשיבם: את החיים – לביתם, והחללים – לקבר ישראל".
3 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג בטקס האזכרה הממלכתי לזאב ז'בוטינסקי
יצחק הרצוג בטקס האזכרה הממלכתי לזאב ז'בוטינסקי
"נגן על עצמנו ללא פשרות". הרצוג
(צילום: נעמה גרינבאום, "הארץ")
האזכרה נערכה ברקע התגובה האפשרית של איראן וחיזבאללה לשני החיסולים המיוחסים לישראל: מנהיג חמאס איסמעיל הנייה ובכיר חיזבאללה פואד שוכר. הנחת העבודה בישראל היא שמתקפה משולבת או נפרדת היא בלתי נמנעת, אך עדיין יש חוסר ודאות לגבי העיתוי של המתקפה ובעיקר ההיקף שלה. ישראל נערכת למספר תרחישים, ובהם כמה קשים. במקביל מתקיימים דיונים על המענה למתקפת התגובה, ועולה גם דילמה שנוגעת לאפשרות של מכת מנע עוד לפני שמתקפה כזו תגיע לישראל.
האזכרה התקיימה גם בצל הקיפאון במגעים לעסקת חטופים, והדיווחים על כך שנתניהו מטרפד הגעה להסכמות על העסקה שהוא עצמו יזם ואישר, ושנחשפה על ידי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בסוף חודש מאי. לפני כיומיים דווח כי ביום רביעי האחרון דיון אצל נתניהו הגיע לטונים צורמים, והנוכחים הגדירו את הפגישה כ"ישיבת הצעקות". כל ראשי מערכת הביטחון אמרו בישיבה שדרישות נתניהו יתקעו את העסקה, אבל קיבלו את הרושם שראש הממשלה לא היה מוכן לשמוע.
3 צפייה בגלריה
זאב ז'בוטינסקי
זאב ז'בוטינסקי
זאב ז'בוטינסקי
(באדיבות מכון ז'בוטינסקי)
זאב (ולדימיר) ז'בוטינסקי היה מנהיג ציוני, סופר, משורר, מתרגם, פובליציסט ונואם ידוע בתנועה הציונית, ונחשב למי שכונן את הציונות הרוויזיוניסטית. הוא היה ראש בית"ר, מנהיג האצ"ל ואף נשיא צה"ר, ונחשב לאחד ההוגים היהודיים הליברליים הבולטים בעת החדשה. בשל רעיונותיו ועמדותיו, הוא נחשב לאחד מאבות מחנה הימין הישראלי. הכנסת קבעה בשנת 2005 את "יום ז'בוטינסקי" שנערך בכ"ט בתמוז לציון זכרו ופועלו.
לרגל 110 שנים לפרוץ מלחמת העולם הראשונה, הוצגו בכנסת מכתבים ופריטים של לוחמים יהודים בצבא הבריטי, וגם של ז'בוטינסקי. בקומת הממשלה במשכן הועמדה תצוגה של פריטים ייחודיים מעיזבונו של ז'בוטינסקי, השופכים אור על אחד ממפעליו החשובים ביותר – הקמת לגיון יהודי.