הלוויתו של רס"ר ברק משולם
(צילום: עידו ארז)

דריסתו למוות של השוטר רס"ר ברק משולם ז"ל ביום ראשון הביאה להתגברות השיח במשטרה ובציבור על כך ששוטרים חוששים לירות במקרה הצורך, ולא מקבלים גיבוי ממפקדיהם במשטרה. עם זאת, נתוני שימוש בנשק מצד השוטרים שהגיעו לידי ynet ו"ידיעות אחרונות" מעידים על עלייה של למעלה מ-50% בכמות הפעמים שבהם השתמשו שוטרים בנשק.
ממחציתה של שנת 2019, אז כיהן מוטי כהן כממלא מקום המפכ"ל, ועד כניסתו של רנ"צ יעקב שבתאי לתפקיד בתחילת 2021, התרחשו 156 מקרים שבהם השתמשו השוטרים בנשקם וביצעו ירי חי באירועים מבצעיים. מאז כניסתו לתפקיד של שבתאי ועד היום, התרחשו 288 מקרים שבהם בוצעו ירי חי של שוטרים באירועים, מתוכם 38 מקרים של ירי באירועים של גניבת רכב, בדומה לאירוע שבו נרצח השוטר ברק משולם ז"ל.
3 צפייה בגלריה
עמיחי כרמלי, ברק משולם וראני עוסמאן, שנדרסו למוות בעת שירותם
עמיחי כרמלי, ברק משולם וראני עוסמאן, שנדרסו למוות בעת שירותם
עמיחי כרמלי, ברק משולם וראני עוסמאן, שנדרסו למוות בעת שירותם
(צילום: מאיר תורג'ומן, ביקורת בונה, דוברות המשטרה)
3 צפייה בגלריה
מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי בהערכת מצב בעקבות החיפושים אחר ספיר נחום
מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי בהערכת מצב בעקבות החיפושים אחר ספיר נחום
"יש תחושה של גיבוי אמיתי מצד המפכ"ל ופיקוד המשטרה". המפכ"ל יעקב שבתאי
(צילום:דוברות המשטרה)
"זו לא עלייה שנכנסת להגדרה של טעות סטטיסטית, אלא תוצאה של תחושת גיבוי אמיתית מצד המפכ"ל ופיקוד המשטרה", אמר קצין בכיר במשטרה בתגובה לביקורת כלפי המפכ"ל בטענה שהוא לא מגבה את השוטרים.
לצד הנתונים הללו קיים מספר מועט של כתבי אישום שהוגשו נגד שוטרים על ביצוע ירי בעת מילוי תפקידם. בנוסף, לצורך חיזוק השוטרים, המפכ"ל הורה להשאיר בתפקיד שוטרים שהוגשה נגדם תלונה במח"ש על שימוש בכוח במהלך ביצוע תפקידם. עד החלטה זו, שוטרים החשודים בשימוש בכוח היו מעוכבים בדרגה, מושעים ואף נפגעים בשכרם.
במשטרה סבורים שכפי שאזרח זכאי עד שלא הוכח אחרת, גם במשטרה הוחלט שהגשת כתב אישום היא זו שתגרור אחריה צעדיים משמעתיים, ולא עצם הגשת התלונה, כפי שהיה עד לפני מספר חודשים. המפכ"ל שבתאי ביצע רפורמה מקיפה גם בכל הנוגע להחזרת נשק לשוטר לאחר אירוע ירי. כעת, כאשר הנשק היורה של השוטר מוחרם על ידי מח"ש לבדיקות במסגרת החקירה, ניתן לו נשק חלופי מיד עם יציאתו מהחקירה הראשונה, והוא חוזר לשירות מלא.
3 צפייה בגלריה
הלוויתו של ברק משולם
הלוויתו של ברק משולם
הלוויתו של ברק משולם ז"ל
(צילום: איתן גליקמן)
בשנים האחרונות גם נרשם גידול בסיוע המשפטי שמעניקה המשטרה. הנתונים מציגים כי בשנים האחרונות חל גידול בסיוע, שעומד בחציון הראשון של שנת 2022 על 2.4 מיליון שקלים, ו-370 בקשות מצד השוטרים לסיוע משפטי. במשטרה סבורים שאת שנת 2022 יסיימו בסכום שיא של למעלה מארבעה מיליון שקלים סיוע משפטי שיוענק לשוטרים. ב-2016, לדוגמה, היקף הסיוע עמד על 1.96 מיליון שקלים.
לזכותו של המפכ"ל שבתאי ייאמר כי כיום במשטרה לא מאפשרים לאף שוטר להגיע לחקירת המחלקה לחקירות שוטרים ללא ליווי צמוד של עורך דין מטעמה ובמימונה. עד לפני כמה שנים הדבר לא היה נפוץ כלל, ושוטרים היו מתמודדים לבד עם תביעות וחקירות במהלך שירותם.