אני כותב את השורות האלה מתוך מטוס כנף ציון, בגובה של 37 אלף רגל, 12.5 שעות טיסה בדרך לוושינגטון. זו טיסה מספר AX001, טבילת האש של האייר פורס 1 הישראלי. במובנים רבים זאת טיסה היסטורית וניתן לחוש בהתרגשות של מנהלי וצוות המטוס. מבחינתם זה מטוס לאומי וצריך לכבד אותו, אף שהוא עדיין בהרצה וייתכנו טעויות ותקלות. ההתרגשות נראתה במיוחד אצל אנשי התעשייה האווירית שהגיעו לטיסה כשהם לבושים בחליפות ועניבות שהוכנו במיוחד.
הפעם הקודמת שהשתתפתי בטיסת בכורה של מטוס ראשי המדינה הייתה בשנת 1998, לפני 26 שנה, אז התעשייה האווירית שיפצה מטוס ראם ישן שנרכש מחברה רומנית והכשירה אותו לתפקיד זה. שלוש שנים אחר כך הוא כבר יצא משירות וחזר לשימוש חיל האוויר. אז התקינה התעשייה האווירית במטוס חדר שינה עבור ראש הממשלה אז היום בנימין נתניהו ורעייתו שרה, ואפילו מתחם ילדים עם ריהוט מהגוני שבו יאיר ואבנר צפו בסרטי וידאו בזמן הטיסות לאמריקה. גם אז נתניהו ספג ביקורת על ההוצאה הגדולה.
קברניט כנף ציון כורז לפני ההמראה
(צילום: איתמר אייכנר)

נתניהו בהצהרה, לפני ההמראה
(צילום: רועי אברהם, בן פרץ, לע"מ)

כנף ציון עבר דרך ייסורים ומלחמות יהודים ואגו עד הרגע הזה. הוא הגיע לארץ בשנת 2016 ורק עכשיו, אחרי יותר משבע שנים, הוא ממריא - אחרי שהושקעו בו יותר מ-400 מליון שקל בשיפוץ, חידוש והתאמות. מדובר בבואינג 767-300 בן 28 שנה ששירת 10 שנים בחברות התעופה של אוסטרליה ואוסטריה. מסיבה לא ממש ברורה הוא לא טס 10 שנים והיה אמור להימכר כדי לעבור הסבה למטוס מטען. תוסיפו לזה את העובדה ששכב בהאנגרים של התעשייה האווירית וחיל האוויר שמונה שנים, ולמעשה במשך 18 שנה כמעט ולא טסו בו. עכשיו הוא יוכל לשמש את ראשי המדינה עוד 15 שנה לפחות.
המושבים של המטוס הוחלפו כולם בחדשים. חיפוי הפלסטיק חודש. בין המחלקות הותקנו מחיצות דמויות עץ שמשוות לו דמיון למטוסי מנהלים/ראשי מדינה. שום דבר מפואר, אך פונקציונלי ומכובד. החלקים היותר מפוארים במטוס שייכים לראש הממשלה ורעייתו וכוללים חדר שינה עם מיטה זוגית, מקלחת קטנה, מראת איפור ומושבים רחבים ונוחים למאבטחים ולמזכירות.
לפמליית ראש הממשלה הוקצו מושבים שלא ניתן לשטח למיטה כמו במחלקות עסקים. הכתבים הורחקו לירכתי המטוס. בגלל בעיות של אבטחת מידע אין במטוס הזה מערכת מולטימדיה, ולמעשה אין בו בכלל מסכים. רק חלק יכלו לקבל אייפדים.
בתוך כנף ציון
(צילום: איתמר אייכנר )

4 צפייה בגלריה
המטוס בו יטוס נתניהו לארה"ב
המטוס בו יטוס נתניהו לארה"ב
המטוס, במבט מבפנים
(צילום: איתמר אייכנר )

לפני שעלינו למטוס עברנו תדרוך אבטחת מידע - מה מותר ומה אסור על כנף ציון. הורו לנו שלא להיכנס לחלקים המסווגים במטוס, דהיינו החלק של ראש הממשלה והפמליה הבכירה. גם נאסר עלינו לצלם באזורים האלה. עוד נאסר להזכיר את שמותיהם של אנשי צוות המטוס: הדיילים, הטייסים ואנשי התעשייה האווירית שמלווים את הטיסות. נאסר גם לצלם את פניהם. כל האנשים הללו גם הוחתמו על הסכמי סודיות. כנראה במערכת הבטחון חוששים שאם זהותם תיחשף, גורמים עויינים ינסו להגיע אליהם.
צוות הדיילים של המטוס הם עובדים לשעבר של חברת ארקיע. עבור חלקם זאת משרה מלאה, והם למעשה ישבו וחיכו עד ההמראה הזו. גורמים בענף אומרים שמדובר בשערורייה ובזבוז כספי ציבור. לחלק מהם נשבר עם ההמתנה האינסופית עד להמראה של כנף ציון והם עזבו, ולכן נדרש לגייס עובדים חדשים. עבור חלק מהדיילים זאת עבודה חלקית והם עובדים בעבודות נוספות, חלקם כדיילים בחברות מסחריות. הדייל החביב ששירת אותנו עובד במקביל כמורה למתמטיקה.
את האוכל לטיסה - שהיה בסדר גמור - מביאים מחברת קייטרינג שמכינה אוכל גלאט כושר. אם תהיתם, ראש הממשלה והפמליה הבכירה קיבלו אוכל טוב יותר של מחלקת עסקים. לפני ההמראה הקברניט בירך בהתרגשות את ראש הממשלה ורעייתו ואיחל להם הצלחה במשימה ההיסטורית שלהם בוושינגטון. כל מילה הייתה מדודה. מישהו עבר על הטקסט כדי להבטיח שכבודה של שרה נתניהו יישמר.
4 צפייה בגלריה
בנימין ושרה נתניהו ומשפחות החטופים לפני העלייה למטוס
בנימין ושרה נתניהו ומשפחות החטופים לפני העלייה למטוס
בני הזוג נתניהו, והכובע
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
הטיסה עברה, לפחות בינתיים, עוברת על מי מנוחות. הצוות נחמד ושירותי, ונראה שכל ההכנות והאימונים הוכיחו את עצמם. המטוס באמת מוכן. אחד הקשיים בטיסת ארוכות ללא מערכת מולטימדיה הוא השעמום הרב - אבל תודה לאל, בשביל זה יש נטפליקס.
במהלך הטיסה עדכנו דוברי ראש הממשלה שמעט לפני ההמראה מתאם השבויים והנעדרים גל הירש לחש על אוזנו של נתניהו ועידכן אותו במידע הכואב שהחטופים אלכס דנציג ויגב בוכשטב אינם בין החיים וגופותיהם מוחזקות בידי חמאס. בהודעה שפרסם נתניהו במהלך הטיסה הוא כתב: "רעייתי שרה ואני קיבלנו בכאב ובצער עמוק את ההודעה על כך שיגב בוכשטב ז"ל ואלכס דנציג ז"ל החטופים בשבי החמאס, אינם בין החיים. ליבנו עם המשפחות היקרות באבלן הכבד. אני מחויב להשיב הביתה את כל חטופינו - החיים והחללים כאחד".
התגובה של אליה דנציג לדברי נתניהו
(צילום: דוברות מטה משפחות החטופים )

4 צפייה בגלריה
יגב בוכשטב אלכס דנציג
יגב בוכשטב אלכס דנציג
יגב בוכשטב ואלכס דנציג
אליה דנציג, נכדתו של אלכס דנציג, הגיבה לאותה הודעה: "ביבי היקר, משמח אותי לדעת שיש לך רגשות של כאב ושל עצב. היית צריך להחזיר את סבא שלי בחיים. סבא שלי נחטף בחיים והוא היה צריך לחזור בחיים. הדבר שאתה צריך לעשות בשעות הקשות האלו זה לחתום על עסקה כי לחטופים אין זמן, הם גם סובלים, וגם מתים. בבקשה ממך תעשה את מה שצריך לעשות. אני סמכתי עליך, סמכתי על ראש הממשלה שלי, סמכתי על המדינה שלי, שתחזיר את סבא שלי הביתה, שאני אוכל להתחבק איתו. אבל אתה שותף לפשע, בדיוק כמו חמאס. בבקשה ממך, אולי בשביל להאמין לך, תחזיר את החטופים שעוד יכולים לחזור בחיים ואת החללים לקבורה".
במהלך הטיסה היה אינטרנט חלקי מאוד שאפשר רק שליחת הודעות וואטסאפ בלי תמונות או קבצים. לעומת זאת, לראש הממשלה ואנשיו היה אינטרנט מהיר רוב הטיסה. מיד עם כניסתו למטוס נתניהו התחיל לעבוד וחנך לראשונה את חדר הדיונים המפואר בקדמת המטוס.
בתמונה שהופצה על ידי לע"מ נראתה שרה נתניהו בחליפה כחולה אלגנטית, ומביטה על ראש הממשלה שעובר על ניירות שטושטשו. על השולחן הונח אגרטל עם פרחים לבנים. לצידו של נתניהו הונח כובע קסקט ועליו נכתב באנגלית "הניצחון המוחלט" - רמז למסר שנתניהו יעביר בנאומו בקונגרס. השולחן הזה יכול להפוך בלחיצת כפתור גם לחדר ניתוחים - ורק שלא נזדקק. לאחר מכן נתניהו קיים דיון עם השר רון דרמר ועוזרים נוספים ועבר על החומר לקראת פגישתו עם ביידן ביום שלישי ולקראת נאומו בקונגרס ביום רביעי.
כחלק מההכנה להפעלת המטוס מפקד הטייסת של כנף ציון בחיל האוויר ביקר באייר פורס 1 האמריקני כדי ללמוד מקרוב על הטסת מטוס ראשי מדינה. הטייסת אגב מורכבת מטייסי חיל האוויר בסדיר ובמילואים. בחודש ינואר השנה שוחחתי עם בכיר במשרד ראש הממשלה והוא נשמע פסימי מאוד לגבי גורלו של המטוס. אבל הצוות המשיך בהכנות, בפברואר ובמאי התקיימו טיסות כשירות מבצעית ליוון ואיטליה ובטיסות הדיילים אפילו חילקו אוכל ושירתו זוג נוסעים שדימו את נתניהו ורעייתו. בטיסה השנייה אף דימו נחיתת חירום בגלל נוסע חולה.
4 צפייה בגלריה
נועה ארגמני ואביה בטיסה לארה"ב עם נתניהו
נועה ארגמני ואביה בטיסה לארה"ב עם נתניהו
נועה ארגמני ואביה בטיסה לארה"ב עם נתניהו
(צילום: איתמר אייכנר )
שלי שם טוב, אימו של החטוף עומר שם טוב, לפני הטיסה לארה"ב
(צילום: איתמר אייכנר )

מבחינת נתניהו הטיסה הזאת בכנף ציון היא סוג של ניצחון אישי, טיסה בניגוד לכל הסיכויים. קודמו בתפקיד יאיר לפיד הורה לפרק חלק מהמערכות שלו ולבחון מכירה שלו, המטוס זוהה כסמל לנהנתנות של שלטון נתניהו - אבל למרות הכל המטוס המריא כשבני הזוג נתניהו בתוכו. ועוד לוושינגטון, לפגישה עם הנשיא ג'ו ביידן שכבר הספיד את נתניהו וראה בו נטל שמונע עסקת חטופים ומנהיג של הממשלה הקיצונית בתולדות ישראל - ובסופו של דבר הוא זה שנאלץ לפרוש מהמרוץ, בעוד שנתניהו כאן. עוד ניצחון קטן.
נתניהו לקח איתו בטיסה 12 נציגים של משפחות חטופים ובהם נועה ארגמני ואביה יעקב. הם יישבו ביציע הקונגרס כשנתניהו ינאם. במהלך הטיסה היה רגע מרגש כשלבקשת יעקב ארגמני התקיימה תפילת מנחה כדי שיאמר קדיש על אשתו ליאורה. למניין הצטרפו גם גל הירש והורי חטופים.
שאלתי את שלי שם טוב, אימו של עומר שחטוף בעזה, מה היא חושבת על משפחות החטופים שסירבו לטוס בגלל התחושה שנתניהו מנצל אותן למטרותיו. שם טוב השיבה: "אני מכבדת כל משפחה בדרך שהיא מרגישה לפעול. לכל אחד יש דרך להביע את הכאב שלו וזה בסדר. אנחנו עדיין משפחה, קהילה, שאוהבים אחד את השני ומכבדים אחד את השני. אנחנו לא יודעים מה האמת ומה יביא אותם ולכן כל אחד פועל בדרכו שלו".