"יציאת אפגניסטן": בורחים דרך ההרים
(מתוך טוויטר )

הבריחה מאפגניסטן נמשכת, בזמן שהטליבאן מכתר את המעוז היחיד במדינה שעדיין לא נמצא בשליטתו: תמונות מדהימות מראות את קנה המידה העצום של "יציאת אפגניסטן". בסרטון, מאזור הגבול שבין אפגניסטן לפקיסטן ואיראן, נראה המון אדם צועד במדבר. צפו בסרטון.
רבים מהנמלטים מקווים להגיע לטורקיה, שנמצאת במרחק של 1,600 ק"מ, ומשם למערב. אפגניסטן היא מדינה ללא מוצא לים, ועבור אפגנים רבים הסיכוי היחיד להימלט כעת מאימת הטליבאן הוא חציה יבשתית של הגבול לאיראן, לפקיסטן ולמדינות שכנות נוספות. סוכנות הפליטים של האו"ם העריכה שלשום שמספר האפגנים שיברחו מארצם עד סוף 2021 יגיע לחצי מיליון.
9 צפייה בגלריה
פליטים בורחים מאפגניסטן
פליטים בורחים מאפגניסטן
המון אדם נמלט מהמדינה שעליה השתלט הטליבאן
השבוע הסתיים מבצע הפינוי ההמוני שהובילה ארה"ב מנמל התעופה הבינלאומי בקאבול, והפעילות בנמל טרם חודשה. יותר מ-123 אלף אפגנים וזרים פונו במבצע הפינוי ההמוני מנמל התעופה בקאבול מאמצע אוגוסט, אך עשרות אלפים שרצו לעזוב נשארו מאחור.
המסע של האפגנים שתועדו בסרטון החל במחוז השומם נימרוז, שכולל ברובו הרים ומדבריות. ב"דיילי מייל" נכתב כי פליט שעבר לאחרונה בנתיב דומה אמר כי בסרטון נראה סיומו של מסע בן ארבע שעות בתנאים קשים מאוד, שבמהלכו האפגנים צעדו זמן קצר בשטח פקיסטן, ואחר כך המשיכו בעזרת מבריחים איראנים. "אלו האנשים העניים ביותר, כי יש דרכים אחרות שכוללות פחות הליכה - אבל עולות הרבה יותר", אמר.
9 צפייה בגלריה
פליטים בורחים מאפגניסטן
פליטים בורחים מאפגניסטן
"אלו העניים ביותר. יש דרכים אחרות - שעולות הרבה יותר"
הפליט תיאר את המסע בנתיב זה: "אחרי יותר מארבע שעות של הליכה, הגענו לעמק וחיכינו לחשכה. בערך ב-10 בערב האיראנים הגיעו וביקשו מכולנו קוד, מילת מפתח. אז, אחרי שכל אחד מצא את המבריח שלו, חילקו אותנו לקבוצות, כל קבוצה עם המבריח שלה. ואז פנינו לכיוון איראן, קבוצה אחר קבוצה. עברתי שם כמה פעמים בעבר. אז היו שם אולי 200 איש, אבל הפעם היה כאוס. היו שם אלפים. ראיתי נשים בהיריון, תינוקות, גברים מבוגרים. אני זוכר את קול התינוקות הבוכים מהדהד בהרים".
לפי עדי ראייה, אלפי אפגנים הגיעו אתמול למוצב איסלאם קאלה, בגבול אפגניסטן-איראן. "הרגשתי שהקרבה לכוחות הביטחון האיראניים הרגיעה במידה מסוימת את האפגנים כשהם נכנסו לאיראן, בהשוואה למה שהיה בעבר", סיפר אפגני שחצה את הגבול עם שבעה בני אדם נוספים.
מתחילת כיבושי הטליבאן חצו אלפי אפגנים את הגבול לאפגניסטן. רבים מנסים להמשיך לטורקיה - כדי להגיע ממנה לשטח האיחוד האירופי. בטורקאם, מעבר גבול גדול לפקיסטן ממזרח למעבר ההרים חייבר, אמר אתמול גורם פקיסטני כי "מספר גדול של אנשים מחכים בצד האפגני לפתיחת השער".
9 צפייה בגלריה
משפחות מ אפגניסטן בעיירת גבול ב צ'מאן דרום פקיסטן
משפחות מ אפגניסטן בעיירת גבול ב צ'מאן דרום פקיסטן
משפחות אפגניות בעיירת גבול צ'מאן
(צילום: AP)
9 צפייה בגלריה
אפגנים בקרבת הגבול בין אפגניסטן ו איראן
אפגנים בקרבת הגבול בין אפגניסטן ו איראן
נמלטים עם הילדים
(צילום: רויטרס)
9 צפייה בגלריה
אפגנים בקרבת הגבול בין אפגניסטן ו איראן
אפגנים בקרבת הגבול בין אפגניסטן ו איראן
ההערכה: חצי מיליון יימלטו עד סוף השנה
(צילום: רויטרס)
אחד ממעברי הגבול המרכזיים בגבול אפגניסטן-פקיסטן הוא מעבר צ'מאן. שר הפנים הפקיסטני, שייח ראשיד אחמד, הכחיש דיווחים על משבר פליטים בצד הפקיסטני של הגבול ואמר: "אף אחד לא קיבל מעמד של פליט. האפגנים שהגיעו מעיירת הגבול צ'מאן חוזרים מדי יום". לפי השר כ-3,800 אפגנים שהגיעו לפקיסטן קיבלו ויזות שמאפשרות להם להישאר בפקיסטן לתקופה מוגבלת.
היועץ הפקיסטני לביטחון לאומי, מועיד יוסוף, אמר בשבוע שעבר ל-BBC שמדי יום עוברים בצ'מאן בין 20,000 ל-25,000 איש, מכיוון שמדובר בנתיב סחר מרכזי, וללא קשר לעליית הטליבאן. עם זאת, העדויות מספרות על אלפי אפגנים שמחכים לחצות את הגבול כדי להימלט ממולדתם.
ביום שני קראה מועצת הביטחון של האו"ם לטליבאן לאפשר מעבר בטוח למי שרוצים לעזוב את המדינה. ארגון הטרור האיסלאמיסטי, שמנסה להציג את עצמו כמתון יותר מכפי שהיה כשעלה לראשונה לשלטון ב-1996, ממשיך לקרוא לאזרחים להישאר במדינה.

בדרך לקרב על פנג'שיר

בינתיים, בכיר בטליבאן אמר אתמול כי הארגון מכתר את המעוז היחיד שמתנגד לשלטונו - וקרא למורדים ליישב את המחלוקת בדרכי שלום. מאז נפילת קאבול לפני שבועיים, המחוז ההררי פנג'שיר הוא היחיד שממשיך להתנגד לשליטת הארגון האיסלאמיסטי, אם כי היו גם קרבות במחוז הסמוך בגלן בין הטליבאן לכוחות מיליציה מקומיים. תחת מנהיגות אחמד מסעוד, בנו של מפקד לשעבר במוג'הידין, מנסים אלפי חברי המיליציה בפנג'שיר - לצד שרידי הצבא האפגני שניגף בידי הטליבאן - להמשיך ולשלוט במחוז.
9 צפייה בגלריה
 מתנגדי הטליבאן בעמק פנג'שיר
 מתנגדי הטליבאן בעמק פנג'שיר
מתנגדי הטליבאן בעמק פנג'שיר
(צילום: AFP)
9 צפייה בגלריה
האופוזיציה מוכנה לקרב
האופוזיציה מוכנה לקרב
האופוזיציה מוכנה לקרב
(צילום: AFP)
בנאום מוקלט שיועד לאפגנים בפנג'שיר, בכיר הטליבאן אמיר חאן מוטאקי קרא למורדים להניח את נשקם. "האמירות האיסלאמית של אפגניסטן היא ביתם של כל האפגנים", אמר. הטליבאן הכריז על חנינה לכל האפגנים שעבדו עם כוחות זרים בשני העשורים האחרונים, אבל רבים שחוששים מנקמה נהרו כאמור לגבולות בניסיון להימלט מהמדינה.
מוטאקי טען כי הטליבאן ניסה כמה פעמים לדון עם מנהיגי כוחות האופוזיציה בפנג'שיר, "אבל לצערנו, ללא תוצאות". לדבריו, כוחות הטליבאן נמצאים בכל צדי עמק פנג'שיר, ואין סיבה ללחימה. הוא אמר כי המורדים צריכים לזכור כי אפילו עם עזרת נאט"ו וארצות הברית אי אפשר היה להביס את הטליבאן. "אבל אנחנו מנסים להבטיח שלא תהיה מלחמה ושנושא פנג'שיר ייפתר ללא אלימות", הוסיף.
דבריו נאמרו לאחר שלפי מנהיגים באופוזיציה לפחות שבעה לוחמי טליבאן נהרגו בניסיון להתקדם לתוך העמק. דובר המיליציה אמר כי אנשי הטליבאן פתחו במתקפה לפני שלושה ימים והחלו להתקיף מלפחות שלושה אזורים, אבל נהדפו.
פורסם לראשונה: 23:46, 01.09.21