4 צפייה בגלריה
אילון מאסק
אילון מאסק
הסוף לעסקת טוויטר? אילון מאסק
(עיבוד תמונה. צילום: רויטרס, shutterstock)
אילון מאסק, מנכ"ל טסלה והאיש העשיר ביותר בעולם, הודיע לטוויטר כי הוא מבטל את עסקת המיליארדים לרכישת הרשת החברתית. במכתב ששלח אמש (שישי) המיליארדר לחבר המנהלים של החברה הוא ציין כי הסיבה שהחליט לבטל את העסקה היא הפרת תנאי החוזה מצידה, לאחר שסירבה לספק לו מידע באשר לכמות המשתמשים הפיקטיביים בפלטפורמה. מטוויטר נמסר כי החברה תנקוט בצעדים משפטיים כדי "לאכוף" את הסכם הרכישה.
במכתב שנשלח לטוויטר טען עורך דינו של מאסק, מייק רינגלר, כי החברה "כשלה או סירבה" להגיב לכמה בקשות למידע בנושא החשבונות הפיקטיביים, "שהם רכיב בסיסי בביצועיה העסקיים". הוא האשים את טוויטר בכך שהיא "הפרה כמה תנאים בהסכם, ונראה כי מסרה מידע כוזב ומטעה שעליו אדון מאסק הסתמך כאשר נכנס עם החברה להסכם הרכישה".
4 צפייה בגלריה
אילון מאסק
אילון מאסק
רצה להילחם בספאם ובבוטים, ולאמת כל משתמש. אילון מאסק
(צילום: רויטרס)
מאסק טען בנוסף כי הוא נסוג מהעסקה לאחר שטוויטר פיטרה כמה מנהלים בכירים בחברה, וכן כשליש מצוות גיוס העובדים, שמהווה הפרה של התחיבותה "לשמר באופן ניכר את רכיבי הארגון העסקי כפי שהם". ביטול העסקה, שאושרה לפני כשלושה חודשים, כרוך בתשלום דמי ביטול בסך מיליארד דולר מצדו של מאסק.
לאחר הודעתו של מאסק, יו"ר טוויטר ברט טיילור אמר כי דירקטוריון החברה מתכוון להשתמש באמצעים משפטיים כדי "לאכוף" את הסכם הרכישה. "דירקטוריון טוויטר מחויב לסגור את העסקה במחיר ובתנאים שהוסכם עליהם עם אדון מאסק", אמר טיילור, שהוסיף: "אנחנו בטוחים שננצח בבית המשפט". מניית החברה צנחה בכ-6% מאז ההודעה על ביטול העסקה, ובסך הכל היא ירדה בכ-30% מאז שאושרה באפריל.
4 צפייה בגלריה
ברט טיילור
ברט טיילור
"בטוחים שננצח בבית המשפט". יו"ר טוויטר
(צילום: רויטרס)
עסקת הרכישה, בהיקף של 44 מיליארד דולר, הוכרזה על ידי מאסק לפני כשלושה חודשים. עם אישור העסקה אמר מאסק כי הוא "רוצה להפוך את טוויטר לטובה יותר מאי-פעם באמצעות הוספת פיצ'רים למוצר, הפיכת האלגוריתם לקוד-פתוח (Open Source) כדי להגביר את האמון, להילחם בספאם ובבוטים ולאמת כל משתמש שהוא אדם אמיתי". לדבריו אז, "לטוויטר יש פוטנציאל עצום ואני מחכה לעבוד עם החברה ועם קהילת המשתמשים כדי לממש אותו".
אולם זמן קצר לאחר שאושרה העסקה, היא ספגה עיכובים וקשיים. בין היתר, מאסק האשים את הרשת החברתית בכך שהיא "מסכלת" את זכותו לדעת כמה משתמשים מזויפים יש בפלטפורמה, ואף טען כי מדובר ב"הפרה ברורה" של חוזה הרכישה ביניהם. מאסק טען לאחר אישור העסקה כי טענת הרשת שרק 5% או פחות מהמשתמשים בה הם בוטים או משתמשים פיקטיביים - אינה נכונה. בעקבות זאת הודיע המיליארדר בחודש מאי, בציוץ בטוויטר כמובן, כי הוא "מקפיא זמנית" את הרכישה, עד שיקבל מידע מלא על כמות החשבונות המזויפים ברשת.
4 צפייה בגלריה
טוויטר ואילון מאסק
טוויטר ואילון מאסק
טוויטר טענה שמאסק הפר הסכם סודיות במסגרת העסקה
(צילום: רויטרס)
בתגובות לציוץ של עצמו על הקפאת הרכישה, מאסק חשף את שיטת הבדיקה שיבצע על מנת לבדוק את כמות המשתמשים הפיקטיבים ברשת. "כדי לגלות כמה בוטים יש, הצוות שלי יערוך בדיקה אקראית של 100 עוקבים של החשבון twitter@", כתב מאסק והזמין משתמשים נוספים לעשות בדיקה דומה. "אם הרבה אנשים יעשו בדיקה עצמאית ויגיעו לאותן תוצאות זה יעיד על המצב".
"בחרתי 100 משתמשים כי זהו גודל המדגם בו טוויטר השתמשו כדי להעריך את הטענה שלהם שקיימים פחות מ-5% משתמשים שהם פיקטיבים/ספאם/משתמשים כפולים ברשת"", כתב מאסק. בתגובה, הוא זכה לביקורות של משתמשים לגבי שיטת הבדיקה השנויה במחלוקת שבחר. כך למשל, אחד מהמשתמשים כתב לו: "אתה מאוד גרוע בניתוח נתונים". לאחר מכן טען מאסק שטוויטר פנתה אליו בטענה שהפר את הסכם הסודיות שחתם עליו במסגרת העסקה בשל הציוץ על אופן בדיקת החשבונות המזויפים.