הפרסומות ברשתות החברתיות הבטיחו לנשים אפריקניות צעירות כרטיס טיסה חינם, כסף והרפתקה באירופה הרחוקה. כל שהיה עליהן לעשות הוא להשלים משחק מחשב ומבחן אוצר מילים בן 100 מילים ברוסית. אלא שבמקום תוכנית לרכישת מקצוע בתחומים כמו מלונאות והסעדה, חלקן גילו רק אחרי שהגיעו לרפובליקה טטרסטן שברוסיה שהתפקיד שהועידה להן מוסקבה אחר לגמרי: הרכבת אלפי כטב"מים מתוצרת איראן, כאלה שאפשר יהיה לשגרם להתקפות בשטח אוקראינה.
7 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה פוטין. הייצור מופקד בידי ידיים לא מיומנות
(צילום: Mikhail Metzel/POOL/AFP)
7 צפייה בגלריה
מל"ט איראני שאהד-136 שאהד 136 בשימוש של רוסיה הופל על ידי אוקראינה במחוז חרקוב
מל"ט איראני שאהד-136 שאהד 136 בשימוש של רוסיה הופל על ידי אוקראינה במחוז חרקוב
"אני לא באמת יודעת איך לייצר כטב"מים". כטב"ם איראני מסוג "שאהד-136"
(צילום: רויטרס)
בתחקיר שפרסמה אתמול (יום חמישי) סוכנות הידיעות AP העידו כמה מהנשים הללו על שעות עבודה ארוכות תחת פיקוח תמידי, על הפרה של הבטחות שקיבלו בנוגע לשכרן ולתחומים שבהם ירכשו מיומנויות, ועל עבודה עם כימיקלים צורבים שהותירו את עורן מחורר ומגרד באופן בלתי-נסבל.
מאז פלישתה לאוקראינה בפברואר 2022 מתמודדת רוסיה עם מחסור בידיים עובדות שייצרו את הציוד הדרוש ללחימה, ובעת האחרונה החל הקרמלין לגייס נשים בנות 22-18 ממדינות כמו אוגנדה, רואנדה, קניה, דרום סודן, סיירה לאון וניגריה, כמו גם מסרי לנקה שבדרום אסיה. כעת היא מרחיבה את פרויקט ההעסקה הזה למדינות נוספות באסיה ולאמריקה הלטינית.
פרויקט הגיוס הזה הניח את מלאכת הייצור של כמה מכלי הנשק החשובים ביותר של מוסקבה בידיהן הלא מנוסות של כ-200 נשים אפריקניות העובדות לצד סטודנטים ותלמידים רוסים, חלקם בני 16 בלבד, במפעל באזור הכלכלי המיוחד אלבוגה שבטטרסטן, כ-1,000 קילומטרים ממזרח למוסקבה. "אני לא באמת יודעת איך לייצר כטב"מים", מודה אישה אפריקנית אחת שעזבה את עבודתה בבית ונענתה להצעה הרוסית.
7 צפייה בגלריה
אוקראינה חלקי כטב"מים איראניים ששימשו את רוסיה מוחזקים ב מעבדה קייב
אוקראינה חלקי כטב"מים איראניים ששימשו את רוסיה מוחזקים ב מעבדה קייב
חלקי כטב"מים ששיגרה רוסיה, מונחים במעבדה בקייב אחרי שהתרסקו
(צילום: AP Photo/Evgeniy Maloletka)
התחקיר של AP על תנאי העסקתן של הנשים מבוסס על תמונות לוויין של המתחם, על מסמכים פנימיים שהודלפו, על שיחות עם כמה מהנשים שהגיעו לשם ועל מאות סרטוני וידאו שפורסמו ברשת במסגרת פרויקט הגיוס. מהבדיקה שלה מצטיירת תוכנית נוסכת-תקווה, שבסופו של דבר מתבררת כמלכודת.

היעד: 6,000 כטב"מים בשנה

אחת הנשים שהסכימו לנסוע לעבוד ברוסיה וששוחחה עם AP תיעדה בהנאה רבה את המסע שלה לשם, כולל תמונות סלפי בנמל התעופה וצילום סרטונים מהארוחה שלה במטוס. היא הראתה לסוכנות אפילו סרטון מהטיסה שבו היא מצלמת את מסלולו של המטוס על המסך ומתמקדת בהנאה במילה "אירופה", המייצגת את חלומה הגדול. כשהגיעה לאלבוגה, עם זאת, הבינה די מהר מה תהיה עבודתה שם – ושמדובר ב"מלכודת", כפי שהיא מכנה זאת. "החברה הזאת מוקדשת כולה לייצור כטב"מים, שום דבר אחר", אומרת העובדת, שתפקידה להרכיב שלדות מטוסים. "אני מתחרטת ומקללת את היום שבו התחלתי לעשות את הדברים האלה".
7 צפייה בגלריה
אוקראינה חלקי כטב"מים איראניים ששימשו את רוסיה מוחזקים ב מעבדה קייב
אוקראינה חלקי כטב"מים איראניים ששימשו את רוסיה מוחזקים ב מעבדה קייב
הסכם של 1.7 מיליון דולר עם איראן. הכטב"מים האיראניים בשירות רוסיה
(צילום: AP Photo/Evgeniy Maloletka)
עובדות ששוחחו עם AP סיפרו כי כשהגיעו למפעל בטטרסטן מצאו עצמן תחת פיקוח תמידי על עבודתן ועל חדרי המעונות שבהם הן מתאכסנות. מהתחקיר עולה כי הנהלת המפעל גם מנסה כנראה להניא את הנשים האפריקניות מלעזוב, אם כי יש ביניהן מי שבכל זאת השתחררו מהמפעל, יצאו מגבולות רוסיה – או מצאו עבודה אחרת בתוך המדינה.
רוסיה ואיראן, נזכיר, חתמו בשנת 2022 על הסכם בשווי 1.7 מיליון דולר שבמסגרתו החלה מוסקבה לייבא כטב"מים איראניים מתאבדים כדי לפוצץ אותם על מטרות באוקראינה. מקום מרכזי הוקצה בפרויקט הזה לאזור הכלכלי המיוחד אלבוגה: האזור הוקם בשנת 2006 כדי למשוך משקיעים לטטרסטן, אבל מאז הפלישה לאוקראינה ניכר כי הוא התרחב במהירות, וחלקים ממנו הוסבו למפעלים לייצור ציוד צבאי. תמונות לוויין מלמדות כי נוספו לו בניינים חדשים וכי אחרים עברו מתיחת פנים.
7 צפייה בגלריה
אוקראינה מתקפת כטב"מים של רוסיה בעיר קייב
אוקראינה מתקפת כטב"מים של רוסיה בעיר קייב
הרס בעקבות מתקפת כטב"מים רוסית באוקראינה. אלבוגה הוא המפעל הראשי
(צילום: AP)
בתחילה היו הכטב"מים מסוג "שאהד-136" מגיעים לרוסיה מאיראן כשהם מפורקים, אבל בשלב מסוים עבר הייצור לאלבוגה, וייתכן שלמפעל נוסף. כעת אלבוגה הוא המפעל הראשי שבו מיוצרים כטב"מי הנפץ, ולפי מסמכים שהודלפו והערכות של מומחים התוכנית של מוסקבה היא להגיע עד 2025 למצב שבו היא מייצרת 6,000 כאלה בשנה.

גיוס ברשת, בשגרירות ובבתי יתומים

מציאת עובדים לפרויקט התבררה כבעיה: שיעור האבטלה ברוסיה נמצא בשפל, ורוסים רבים עובדים כבר היום בתעשיות הצבאיות, נמצאים בשדה הקרב באוקראינה או ברחו מהמדינה כדי להימנע מגיוס. כדי להתמודד עם המחסור פנו השלטונות לתלמידים צעירים המבקשים לרכוש מקצוע ולעובדים זרים.
לפי התחקיר של AP, אלבוגה הוא מתקן הייצור הרוסי היחיד שמגייס נשים מאפריקה, אסיה ודרום אמריקה כדי לייצר נשק. כ-90% מהנשים הזרות שגויסו אליו במסגרת תוכנית הגיוס האמורה עובדות בייצור כטב"מים, והן מתעסקות בעיקר בחלקים שאינם דורשים מיומנות גבוהה. לפי מסמכים פנימיים שדלפו, אם בשנת 2023 עמד כוח העבודה במפעל על קצת פחות מ-900 איש, ב-2025 הוא אמור לעמוד כבר על 2,600 עובדים ועובדות. לפי אותם מסמכים, העובדות הזרות אחראיות בעיקר להרכבת הכטב"מים, לשימוש בכימיקלים ולצביעתם.
7 צפייה בגלריה
 המל"ט שאהד 136, שפיתחה איראן
 המל"ט שאהד 136, שפיתחה איראן
למה רוסיה לא מגייסת גברים? "שאהד-136" האיראני בפעולה
(צילום: רויטרס)
בחצי הראשון של שנת 2024 גויסו 182 נשים, רובן ממדינות מרכז אפריקה ומזרחה. חלק גדול מהגיוס נעשה ברשתות החברתיות, אבל נערכו גם אירועי גיוס באוגנדה ולפי הודעה בערוץ הטלגרם של אלבוגה נעשו ניסיונות לגייס עובדים ועובדות בבתי יתומים. נציגים רשמיים של רוסיה גם ביקרו ביותר מ-26 שגרירויות זרות במוסקבה כדי לקדם את התוכנית.
לא ברור מדוע רוסיה אינה מחפשת במסגרת הפרויקט גם גברים או נשים מבוגרות יותר, אבל התחקירנים ופרשנים מעלים את האפשרות שהאחראים הרוסים מאמינים שבנשים צעירות יהיה קל יותר לשלוט. באחד המסמכים שהודלפו מכונות העובדות האפריקניות בשם מבזה.

עובדות בלי ציוד מגן: "כמה התגרדתי, אלוהים!"

נשים העובדות במפעל באלבוגה העידו בשיחה עם AP כי המגייסים שלהן לימדו אותן כיצד להרכיב את הכטב"מים ולצפות אותם בחומר צורב שמידת סמיכותו כמו של יוגורט. עובדות רבות לדבריהן אינן מצוידות בציוד מגן, ואחת מהן העידה שהיא סובלת מצריבות בעור ומתחושות של עקצוצים וחורים בפנים. "כמה גירדתי את עצמי, אלוהים!", סיפרה. "לא יכולתי להפסיק להתגרד. הרבה בנות סובלות".
אף שאישה אחת אמרה ל-AP שהיא אוהבת לעבוד באלבוגה משום שמשלמים לה היטב והיא אוהבת לפגוש אנשים ולחוות תרבות אחרת, רוב הנשים שהתראיינו לתחקיר העידו כי התנאים לא עמדו בציפיות שלהן. אם בראשיתה של התוכנית הבטיחה רוסיה במודעות שלה לשלם 700 דולר לחודש לכל עובדת, בהמשך עודכנו המודעות הללו כך שמובטחים בהן "יותר מ-500 דולר בחודש", אולי סימן לקושי של מוסקבה לעמוד בתשלומים גבוהים כל כך.
7 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי במסיבת עיתונאים בקייב עם ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי במסיבת עיתונאים בקייב עם ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו
"מתייחסים אלייך כמו לחמור, כמו לעבד". פוטין ונשיא אוקראינה זלנסקי
(צילום: רויטרס)
אחת העובדות העידה שעלות הדיור, הטיפולים הרפואיים ושיעורי הרוסית מופחתת מהמשכורת שלהן, ושהיא מתקשה לעמוד בתשלום על צרכים בסיסיים כמו נסיעה באוטובוס. לדבריה אל הנשים האפריקניות "מתייחסים רע, כמו לחמורים, כאילו את עבד". נוסף על כך הסנקציות המוטלות על רוסיה מקשות על חלק מהעובדות לשלוח את הכסף שהן מרוויחות הביתה, לאפריקה. ארבע מהנשים העידו על משמרות ארוכות של עד 12 שעות, ועל ימי חופש רק מעת לעת.
ארגוני זכויות אדם שאיתם שוחחה סוכנות AP העידו כי הם אינם מודעים למה שמתחולל במפעל, אם כי לדבריהם העדויות עולות בקנה אחד עם התנהלותה של רוסיה במקומות אחרים. ארגון Human Rights Watch מדגיש כי רוסיה מגייסת באופן פעיל אזרחים זרים מאפריקה ומהודו לשלל תחומים כדי לתמוך במאמץ המלחמתי שלה באוקראינה על-ידי הבטחה למשרות נחשקות – מבלי להבהיר למגויסים את טבעה של העבודה במלואו.
פורסם לראשונה: 23:56, 10.10.24