2 צפייה בגלריה
תרומות דם בבאר שבע עבור פצועי אסון הר מירון
תרומות דם בבאר שבע עבור פצועי אסון הר מירון
תרומות דם בבאר שבע
(צילום: דוברות מד"א)
שר הבריאות ניצן הורוביץ הכריז הבוקר (חמישי) על ביטול האיסור על תרומות דם של גברים המקיימים יחסי מין עם גברים החל מ-1 באוקטובר. על כוונתו של הורוביץ להסיר את ההגבלות פורסם לראשונה ב-ynet.
לפי הודעת משרד הבריאות, הסעיף שאסר על קבלת תרומת דם מגבר שקיים יחסי מין עם גבר אחר (גם כאשר מדובר ביחסי מין עם בן זוג קבוע) - יבוטל. במקומו, יופיע בשאלון תרומת הדם סעיף שיוויני, שלא נוגע למגדרו או נטייתו המינית של התורם, ולפיו: "לאחר קיום יחסי מין בסיכון גבוה עם שותף/ה חדש/ה או שותפים מרובים, יש להמתין שלושה חודשים עד תרומת הדם הבאה".
2 צפייה בגלריה
שר הבריאות ניצן הורוביץ
שר הבריאות ניצן הורוביץ
"האפליה נגמרה". שר הבריאות ניצן הורוביץ
(צילום: לע"מ)
כיום יכולים גברים לתרום דם רק אם התחייבו בשאלון לפני תרומת הדם שלא קיימו יחסי מין עם גברים אחרים ב-12 החודשים שקדמו למועד התרומה. וזאת בניגוד לנשים וגברים הטרוסקסואלים שיכולים לתרום דם בכל עת אם הם עומדים ביתר הקריטריונים של מד"א.
עוד נכתב בהודעת משרד הבריאות כי השינוי שעליו הכריז הורוביץ התאפשר בעקבות המלצה של הוועדה המייעצת למשרד הבריאות לרפואת עירויים, ותואמת שינויים במדיניות תרומות הדם שאומצו בשנה האחרונה במדינות נוספות בעולם.
הורוביץ כתב הבוקר בטוויטר: "זהו, האפליה נגד הומואים בתרומות דם נגמרה. כשנכנסתי למשרד הנחתי להסיר את השאלות המשפילות והלא רלוונטיות משאלון תרומות הדם. זה היה שריד של סטריאוטיפ ששייך להיסטוריה. שנים שאנחנו מנסים להפטר ממנו ועכשיו סוף סוף הצלחנו. אין הבדל בין דם לדם. עוד צעד היסטורי למען שוויון ללהט"ב בישראל".
בחודש מאי: תרומות דם עבור פצועי אסון הר מירון
(צילום: דוברות מד"א)

מאז שנות השמונים - עם גילוי מקרי האיידס הראשונים - נאסר באופן גורף על כל הגברים שקיימו יחסי מין עם גברים אחרים לתרום דם. הסיבה היא היא שהשכיחות של נגיף ה-HIV בקרב הומואים גבוהה לעומת שאר האוכלוסייה, והסיכוי להדבקה במין אנאלי גבוה יותר. עם זאת, שיעור הנדבקים הכללי בנגיף ובהם גם מהקהילה הגאה ירד בעשורים האחרונים.
ב-2013 שונו ההנחיות והותר להומואים לתרום דם אם לא קיימו יחסי מין עם גברים בשנה החולפת. זאת בעקבות בקשתה של שרת הבריאות דאז יעל גרמן לבחון את הנושא. לאחר כניסתו לתפקיד של הורוביץ, בעצמו הומוסקסואל גלוי, קיימו אנשיו שיחות עם כמה אנשי מקצוע עלה נושא הסרת השאלה בעניין קיום יחסי מין עם גברים משאלון תרומת הדם.
לאחר שבין השנים 2018-2017 נרשמה עלייה בשיעור הנדבקים ב-HIV, ב-2019 חלה ירידה חדה של יותר מ-10 אחוזים בכל הקבוצות וגם בקהילה הגאה. אחת הסיבות לכך עשויה להיות הטיפול התרופתי שמונע הדבקה (PrEP) בנגיף - שאותו נוטלים אחת ליום. הוא ניתן במימון ציבורי בסל התרופות. סיבה נוספת לירידה בשיעורי ההדבקות בנגיף בקהילה ובכלל היא תחילת הטיפול התרופתי לאנשים שנמצאו חיוביים לנגיף, שכיום מתחיל לרוב מיד עם האבחון ובכך מוריד את העומס הנגיפי בדם לשיעורים שאינם מאפשרים את העברתו לאחרים.