תקיפה ממוקדת בדאחייה של ביירות, שלושה ימים אחרי חיסולו של איברהים עקיל ושל בכירי כוח רדואן: יעד ניסיון החיסול היה עלי כרכי, מפקד חזית הדרום של חיזבאללה - ולמעשה מספר 3 בארגון. בתחילה פורסמו דיווחים לפיהם הוא חוסל, אחר כך נטען שהוא נפצע - ושלוש שעות לאחר התקיפה הודיעו בחיזבאללה: הוא לא חוסל. "כרכי בסדר, הוא הועבר למקום בטוח", נכתב בהודעת ארגון הטרור.
תיעוד מאזור התקיפה בדאחייה

2 צפייה בגלריה
תיעוד לבנוני מדאחייה
תיעוד לבנוני מדאחייה
אזור התקיפה בדאחייה
2 צפייה בגלריה
תיעוד לבנוני מדאחייה
תיעוד לבנוני מדאחייה
תיעוד נוסף מהדאחייה
הרמטכ"ל: "לוקחים מחיזבאללה יכולות שהוא בנה במשך 20 שנה"
(צילום: דובר צה"ל)

בהודעה קצרה אמר צה"ל כי תקפנו באופן ממוקד בביירות. פרשננו לענייני ביטחון רון בן ישי מציין כי כרכי וטלאל חמיה הם היחידים שנשארו לנסראלה מדור ההנהגה הצבאית הוותיק, אחרי שורת החיסולים בביירות.
לאחר התקיפה, פורסמו שורת דיווחים סותרים בנוגע לתוצאותיה: לפי רשת "אל-מיאדין" הלבנונית, המזוהה עם חיזבאללה, כמה בני אדם נפגעו בתקיפה, ובדיווח לבנוני אחר נטען כי שישה בני אדם נפצעו. לפי "אל-ערבי אל-ג'דיד" לא היו הרוגים. במקביל, סוכנות הידיעות הלאומית הלבנונית דיווחה כי התקיפה בוצעה באמצעות על "שלושה טילים שנורו לשכונת מאדי בדאחייה".
לאחר התקיפה, ערוץ הטלוויזיה הסעודי "אל-חדת'" דיווח מפי מקורות כי "עלי כרכי, בכיר חיזבאללה שהיה יעד לתקיפה כעת, הוא יורשו של איברהים עקיל שחוסל בשישי".
דקות לפני התקיפה החריגה, ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסם סרטון ובו "מסר לתושבי לבנון". לדברי נתניהו, "המלחמה של ישראל היא לא איתכם, היא עם חיזבאללה. במשך זמן רב מדי, חיזבאללה משתמש בכם כמגן אנושי. הוא הציב רקטות בחדרי המגורים שלכם וטילים במוסך שלכם.
"הרקטות והטילים הללו מכוונים ישירות אל הערים שלנו, ישירות אל האזרחים שלנו. כדי להגן על עמנו מפני התקפות חיזבאללה, עלינו להוציא (מכלל שימוש) את הנשק הזה. החל מהבוקר הזהירו אתכם בצה"ל לצאת מאזור סכנה. אני מפציר בכם - קחו את האזהרה הזו ברצינות. אל תתנו לחיזבאללה לסכן את חייכם ואת חיי יקיריכם. אל תתנו לחיזבאללה לסכן את לבנון. בבקשה, צאו מאזור סכנה עכשיו. לאחר סיום הפעולה שלנו, תוכלו לחזור בשלום לבתים שלכם".
שרשרת הפיקוד של חיזבאללה:
מחבלי ארגון טרור שחוסלו בלבנון
גלנט: "עשרות אלפי רקטות הושמדו"
(צילום: שחר יורמן)

אחרי התקיפה, שר הביטחון יואב גלנט פרסם הצהרה מחמ"ל המבצעים של צה"ל: "ביממה האחרונה אנחנו גורסים את מה שנבנה בחיזבאללה במשך עשרים שנה. נסראללה נשאר בודד בצמרת, יחידות שלמות בכוח רדואן הוצאו מכשירות ועשרות אלפי רקטות הושמדו". השר גלנט קיים הערכת מצב מבצעית בחמ"ל אגף המבצעים בקריה, יחד עם האלוף עודד בסיוק וראש מחלקת המבצעים אלוף משנה נמרוד ציבולסקי, ואמר עוד כי "קבענו לפני שבועות אחדים את העברת מרכז הכובד של צה"ל במערכה מגזרת הדרום אל גזרת הצפון, והמטרה היא להחזיר בביטחון את תושבי הצפון לבתיהם.
"השבוע האחרון מדגים היטב את מה שאני מדבר עליו, בשבוע אחד אפשר לומר שנסראללה נשאר בודד בצמרת במובנים רבים. כוחות רדואן ספגו את המכה האנושה של חיסול כל הצמרת שלהם - מפקדי הגזרות, החטיבות, ואנשי המטה בראשם עקיל. הוצאנו מכשירות יחידות שלמות בתוך מערכים השונים כתוצאה מהפעילויות שהיו בתחילת השבוע בהם נפגעו הרבה מאוד מחבלים. אני חושב שהיום הזה זה גולת כותרת, ביום הזה למעשה הגענו למצב שעשרות אלפי רקטות, טילים מדויקים ואחרים יוצאים מכשירות. לעניין הזה יש משמעות מכרעת על יכולות חיזבאללה והפעולה הזאת היא פעולה שצה"ל מבצע במקצועיות, בצניעות ובאיכות מאוד גבוהה. מה שנבנה במשך 20 שנה, מאז מלחמת לבנון השנייה, למעשה, הולך ונגרס על ידינו והפעולה הזאת היא פעולה מרשימה מאוד".
שר הביטחון הוסיף כי "זה השבוע הכי קשה שהיה לחיזבאללה מאז שהוא נוסד והתוצאות מדברות בעד עצמן. יש פה מכה בשרשרת הפיקוד והשליטה, במחבלים עצמם ברמות שונות, במערכי הירי המשמעותיים ומכה מורלית מאוד מאוד קשה שהוא לא יוכל להתעלם ממנה. למרות כל מה שאמרתי, לאויב יש כוונות לירות עלינו למקומות שונים ברחבי הארץ והמשמעות של הדבר הזה זה שאתם צריכים להתריע ואזרחי ישראל בכל המקומות חייבים להישמע להוראות פיקוד העורף".
פניית נתניהו באנגלית לתושבי לבנון
(צילום: רועי אברהם, לע"מ)

גם הרמטכ"ל פרסם הצהרה, שבה התייחס לשורת התקיפות בלבנון במהלך היום: "צה"ל יצא היום בבוקר למבצע התקפי יזום. אנחנו בעצם לוקחים כאן תשתיות לחימה שחיזבאללה בנה במשך עשרים שנה. הדבר הזה הוא משמעותי מאוד, אנחנו תוקפים מטרות, מכינים את השלבים הבאים".
ביום שישי, לצד עקיל - מייסד כוח רדואן - חוסלה גם שרשרת הפיקוד של היחידה, שייעודה היה לכבוש חלקים מהגליל ביום פקודה. לפי צה"ל, 16 מפקדים בכוח רדואן חוסלו באותה תקיפה בדאחייה. עלי כרכי - מקביל בדרגתו לפואד שוכר ולאיברהים עקיל שחוסלו' הוא האחראי על הפעולות הצבאיות בדרום לבנון ועל שלוש היחידות הגיאוגרפיות של חיזבאללה שם – נסר, באדר ועזיז. המפקדים של שניים מהן חוסלו במלחמה.
בפברואר האחרון נטען ב"סקיי ניוז" בערבית כי כרכי היה יעד לאחת התקיפות של צה"ל ושרד, אך הטענה לא אומתה. לפי פרסומים ערביים, הוא מפקד ב"מועצת הג'יהאד" של חיזבאללה (הזרוע הצבאית והביטחונית של הארגון). בספטמבר 2019 ארה"ב הטילה סנקציות על כמה גורמים לבנונים המשתייכים לחיזבאללה, ובהם כרכי - לצד שוכר, עקיל וגם מוחמד חידר.
פורסם לראשונה: 18:49, 23.09.24