בסוף השבוע התקיימו כמעט באותה השעה שני דיונים משפטיים שונים, הנוגעים לתיק הרצח של יואל להנגהל. בדיון אחד, תיארה התובעת עורכת הדין ליז קדמון את מעשיו של הנאשם ברצח, ליעד אדרי, ואת מעשי השיבוש שהיא ייחסה לו יחד עם השוטר לשעבר רנ"ג חיים גבאי, ובאולם סמוך, שמעו נציג המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) ועו"ד אבינועם צדק, המייצג את גבאי, את גזר הדין של השוטר במסגרת הסדר הטיעון שאליו הגיעו הצדדים.
2 צפייה בגלריה
רנ"ג חיים גבאי
רנ"ג חיים גבאי
השוטר לשעבר חיים גבאי ויואל להנגהל
(צילום: גיל נחושתן)
בין היתר, על פי גזר הדין הוצאו שתי עבירות שיבוש החקירה מכתב האישום המתוקן – החלטה שעליה זעמו במשפחת להנגהל. "מעולם לא נתקלתי באבסורד משפטי שכזה", טענה לאחר ההחלטה עו"ד רחל צינקין המייצגת את המשפחה, "איך ייתכן שיד אחת של הפרקליטות מוחקת את סעיפי האישום האלה ומטהרת את השוטר העבריין, ומצד שני יד אחרת של אותה פרקליטות עושה שימוש במחדלי המשטרה בנאום הפתיחה של משפט הרצח?"
היא הוסיפה: "חמורה לא פחות היא העובדה שאף שמשפחת להנגהל היא קורבן העברה, אנשי מח"ש לא טרחו לעדכן את המשפחה השכולה על ההסדר, אף שהם מחויבים על פי חוק לעשות את זה. החלטת מח"ש להתעלם ממשפחת הקורבן היא מקוממת, ואין לי ספק שלולא היה המדובר במשפחת עולים מוחלשת – זה לא היה קורה. צר לי מאוד שאפילו את המעט שאנשי מח"ש היו יכולים לעשות בתיק – לעדכן את המשפחה השכולה ולבקש את עמדתה – הם לא עשו". לנוכח זאת, ציינה עו"ד צינקין כי בכוונת המשפחה לפנות גם לפרקליט המדינה.
2 צפייה בגלריה
ליעד אדרי
ליעד אדרי
גבאי אמר לו שהוא "יכול להיות רגוע". אדרי
(צילום: שרון צור)
עו"ד אבינועם צדק, המייצג את גבאי, מסר בתגובה: "השוטר הודה והורשע במרמה והפרת אמונים. כל טענה שרומזת על שיבוש חקירה של גבאי היא שקרית, חסרת תום לב ובעיקר משמשת כאסטרטגיה פסולה".
מהפרקליטות נמסר בתגובה: "הפרקליטה התייחסה בדברי הפתיחה להתנהלותם הפסולה של הנאשם אדרי ושל השוטר גבאי. גבאי הורשע בשורה של מעשים הקשורים לפרשה זו, שהיה בהם כדי להפריע לניהול התקין של החקירה ולחקר האמת. בגין מעשים אלה גבאי הורשע בעבירה של מרמה והפרת אמונים. העובדה שעבירת השיבוש נמחקה אינה גורעת ממהות מעשיו של גבאי או חומרתם – מעשים שבהם הוא הודה – ודאי שאינה אומרת דבר על חלקו של הנאשם אדרי בביצועם".
להנגהל, תלמיד ישיבת ההסדר במעלות, נרצח ב-7 באוקטובר 2022 במסיבת יום הולדת אחרי שעשרות צעירים התנפלו עליו באלימות, ואז הפקירו אותו, מתבוסס בדמו. שעות לאחר שפונה מקריית שמונה לבית החולים, נאלצו הרופאים לקבוע את מותו של העולה החדש, בן לקהילת בני המנשה מנוף הגליל.
עו"ד אבינועם צדקעו"ד אבינועם צדק
עו"ד רחל צינקיןעו"ד רחל צינקיןצילום: אביהו שפירא
בסדרת חשיפות ב-ynet פורסם כיצד רנ"ג גבאי שוחח בשעות שלאחר האירוע עם הנאשם ברצח ליעד אדרי – לא פחות מתשע פעמים. לפי כתב האישום נגד גבאי ושני קציני משטרה נוספים, אדרי סיפר לשוטר המפוטר שהיה מעורב בקטטה וביקש ממנו לקבל מידע על אודות מצבו הרפואי של להנגהל ועל חקירות המשטרה. גבאי עדכן אותו בכל הפרטים, והמליץ לו לשכור עורך דין.
באחת השיחות אמר גבאי לאדרי שהוא "יכול להיות רגוע", ובבוקר שלמחרת המליץ לאימו של אדרי לשכור עורך דין עבור בנה מפני שזהותו ידועה למשטרה – אף שידע שמעורבותו של אדרי אינה ידועה למשטרה בשלב זה. רק אחרי שנודע למשטרה מגורם אחר על מעורבותו של אדרי הוא הוגדר כחשוד. כל אותו הזמן גבאי נמנע במכוון מלמסור את המידע למפקדיו ולצוות החקירה. הוא גם לא דיווח בזמן אמת למפקדיו על כל אותן שיחות – והסתיר מהם את העובדה שבתו הייתה בעבר זוגתו של מי שלימים יהפוך בהמשך לנאשם היחיד ברצח.