בסרי לנקה נעצרו הלילה (בין רביעי לחמישי) שלושה אזרחי המדינה בחשד שתכננו פיגוע טרור נגד ישראלים השוהים באזור ארוגם ביי, לאחר שאתמול המטה לביטחון לאומי פרסם אזהרה חמורה לישראלים השוהים במדינת האי. האזהרה לישראלים במדינה עדיין בתוקף.
דבר מעצרם דווח בתקשורת המקומית, ובהמשך סרי לנקה אישרה זאת לישראל, מבלי לחשוף את זהותם. לכוחות ההגנה בסרי לנקה הגיע מידע מסוכנות הביון ההודית על מתקפה מתוכננת בין התאריכים 19 ל-23 באוקטובר על ישראלים השוהים בארוגם ביי. באזור הוצבו יחידות קומנדו וקציני מודיעין של סרי לנקה.
2 צפייה בגלריה
ארוגם ביי ממעוף הרחפן
ארוגם ביי ממעוף הרחפן
ארוגם ביי ממעוף הרחפן
(צילום: shutterstock)
העצורים קיבלו כסף כדי שיבצעו פיגוע נגד ישראלים, ויש דיווחים שונים אודות זהותם. דיווח אחד מדבר על אזרח עיראקי שנעצר, ואחר על אזרח מלדיבי שחבר לתושב מקומי. צוותי החקירה גילו כי אחד מהם היה כלוא בעבר בשל אישום בינלאומי על סחר בסמים. עוד נכתב כי לפי המידע שהיה בידי הרשויות, ניתנו להם כ-50 אלף רופי (כ-650 שקל) עבור ביצוע המשימה.
גורמים ביטחוניים מסרו כי קיימת חקירה שמתנהלת על ידי שירותי הביטחון המקומיים בסרי לנקה, ושהיו גם עצורים. "האיום עוד לא הוסר ויש לקחת אותו ברצינות", הם הוסיפו. לדברי גורם ביטחוני, "אם ההתרעה הייתה מסתיימת היינו מגיבים בהתאם. כבר אתמול בתדרוך אמרנו שמתקיימות הרבה פעילויות של גורמי הביטחון, אך זה טרם הסתיים. המצב עדיין מסוכן ורגיש מאוד".
אתמול כאמור פרסם המטה לביטחון לאומי אזהרה חמורה לישראלים השוהים בסרי לנקה - וקרא להם לצאת במיידי מאזור ארוגם ביי ואזורי החופים בדרום ומערב האי, לנוכח "מידע עדכני אודות איום טרור המתמקד באזורי תיירות ובחופים".
בימים האחרונים נחשף בפני המל"ל מידע מודיעיני על כוונות לביצוע פיגוע נגד ישראלים בדגש על ארגום ביי בסרי לנקה. לפי גורמים, מדובר על "התרעה חמה על חוליית טרור שיצאה לדרך ומסתובבת בשטח", בדומה להתרעה על כוונה איראנית לבצע פיגוע בטורקיה בקיץ 2022.
במל"ל קראו לישראלים לצאת מאזור ארוגם בי (Arugam bay) וחופים בדרום ומערב המדינה, כולל בערים Ahangama, Galle, Hikkaduwa, Weligama - לצאת מהם מייד - והחמירו את רמת האיום לרמה 4. "לאלו היוצאים מאזורים אלו מוצע לצאת מהמדינה או לכל הפחות לבירה קולמבו, שבה ישנה נוכחות גבוהה של גורמי ביטחון מקומיים", נכתב. בשאר סרי לנקה רמת האיום הוחמרה לרמה 3: "מומלץ לישראלים המתכננים להגיע למדינה, לדחות את נסיעתם אלא אם מדובר בנסיעה חיונית".
כמו כן, המל"ל ביקש מישראלים השוהים בסרי לנקה לנקוט באמצעי זהירות: להימנע מהחצנת סממני זהות ישראלים במרחב הציבורי ובכלל זאת הימנעות מתנועה עם חולצות בעברית או סממנים המסגירים מוצא ודת, להימנע מהתכנסויות של ישראלים במרחב הציבורי באתרים שבהם אין אבטחה, ובכל מקרה בו קיים חשד לאירוע חריג - לפנות לגורמי הביטחון המקומיים.
סרי לנקה פרסה כוחות והגבירה את סיורי המשטרה ביעד הגלישה הפופולרי, ארוגם ביי, שבו נמצא גם מרכז קהילתי יהודי, אחרי ששגרירות ארה"ב פרסמה אזהרת מסע שבה נכתב כי קיבלה מידע מהימן המתריע על תקיפה שמטרתה מוקדי תיירות פופולריים באזור. המשטרה המקומית הודיעה כי 500 שוטרים נפרסו באזור, ובהם גם כוחות מיוחדים. בריטניה וקנדה העבירו את האזהרה של שגרירות ארה"ב לאזרחיהן שנמצאים במדינה, בעוד שגרירות רוסיה המליצה להימנע ממקומות צפופים באי.