בזמן שבישראל עוסקים בנזקי מתקפת חיזבאללה בצפון ובניתוח מכת המנע של צה"ל, המשלחת הישראלית לשיחות המו"מ על שחרור החטופים, בראשות ראש המוסד דדי ברנע, הגיעה בצהריים (ראשון) לקהיר. מאז חיסולו של פואד שוכר, שנחשב למפקד הצבאי הבכיר ביותר בחיזבאללה, גורמים בארגון הטרור טענו כי הם דוחים את תגובתם בין היתר בגלל השיחות על הפסקת האש בעזה - אך לפי הערכות בישראל לזו עשויות להיות השפעות שונות על התנהלות המו"מ.
2 צפייה בגלריה
עלי חמינאי, יחיא סינוואר, חסן נסראללה
עלי חמינאי, יחיא סינוואר, חסן נסראללה
(צילום: AFP / HO / KHAMENEI.IR / EPA)
לבסוף, חיזבאללה התכוון לשגר מאות רקטות וכטב"מים לישראל ביום שבו מתחדשות השיחות, ובכך הוכיח שהוא לא מתחשב לא בשיחות המו"מ ולא במסרים של האמריקנים לגביהן. ההחלטה של ארגון הטרור השיעי לפעול בשעות שלפני הפסגה ולסכן אותה היא מעין מכה לארה"ב, שאמנם לפי דיווח בסוכנות הידיעות AFP סייעה לישראל "לעקוב אחר אש חיזבאללה" במכת המנע, אך המתקפה של חיזבאללה מראה שה-"Don't" שלה לא באמת נלקח ברצינות.
מצד שני, לפי הערכות בישראל, חיזבאללה הוכיח שהוא די מחושב ולא רצה לגרור את הלחימה לעימות אזורי. בכך, במובן מסוים המתקפה ותוצאותיה עשויות לדחוף לעסקה את מנהיג חמאס יחיא סינוואר, שהפך לאחרונה גם לראש הלשכה המדינית של הארגון.
בשבוע שעבר, דווח ב"וושינגטון פוסט" כי האמריקנים מאמינים שסינוואר מעוניין בעסקה, אך משחק "משחק המתנה", כנראה מתוך תקווה שאיראן או חיזבאללה יתקפו את ישראל ויהפכו את המלחמה לכוללת - כעת ייתכן שמנהיג חמאס יבין שההסלמה שלה קיווה מאז 7 באוקטובר לא תתפתח כמו שציפה, עכשיו הוא לבד נגד כל העולם.

הפסימיות בישראל, והחשש מהצגה של חמאס

בפסגה הקריטית בקהיר ישתתפו גם ראש ה-CIA ביל ברנס, שליחו המיוחד של ביידן למזרח התיכון ברט מקגורק, ראש ממשלת קטאר מוחמד אל-תאני וראש המודיעין המצרי עבאס כאמל. המטרה כעת היא להגיע לפרטי הסכם הפסקת אש, שחרור בין 15 ל-33 חטופים בקטגוריה ההומניטרית - שהם נשים, ילדים, חיילות, אנשים מבוגרים מעל גיל 50 וחולים - ושחרור של כ-900 אסירים בתמורה.
2 צפייה בגלריה
עבאס כאמל ראש המודיעין הכללי של מצרים, מוחמד אל-תאני ראש ממשלת קטאר, רונן בר, דדי ברנע, ויליאם ברנס
עבאס כאמל ראש המודיעין הכללי של מצרים, מוחמד אל-תאני ראש ממשלת קטאר, רונן בר, דדי ברנע, ויליאם ברנס
נציגי חמאס נמצאים בקהיר, אך השפעות המתקפה עדיין לא ברורות
(צילום: EPA, AP, KARIM JAAFAR/AFP, יריב כץ ,יאיר שגיא)
עוד לפני מתקפת חיזבאללה הבוקר בכירים בישראל אמרו כי במנדט הנוכחי שקבע ראש הממשלה בנימין נתניהו לא תהיה עסקה, ובכלל. גורמים שמעורים בפרטים צופים שיהיו עוד ויכוחים על מספר החטופים שחמאס מוכן לשחרר, שכן זה הבהיר שיש ברשותו פחות מ-20 חטופים חיים שעונים על הצעת הגישור האמריקנית. מנגד, ישראל דורשת למקסם את מספר החטופים החיים שישוחררו, ותעמוד על שחרור חמש החיילות שבידי החמאס, וכן הישאם א-סייד ואברה מנגיסטו.
נציגי חמאס נמצאים בקהיר, אך עדיין לא ברור אם ישתתפו בפסגה. גם אם כן, וכשהשפעות המתקפה הבוקר עדיין לא ידועות, לא ברור מה תהיה עמדת חמאס לגבי ציר פילדלפי ומעבר רפיח. לפי הגורמים, "כל התשתית לעסקה מוכנה. אם חמאס באים לעשות הצגה, זה יתפוצץ ולא יהיה כלום. אם יידרש עוד סשן של דילוגים - יהיה כזה, אבל אנחנו לא שם. אנחנו לא רוצים להשלות את המשפחות. התפקיד של הצוות זה להפוך כל אבן ולהיכנס דרך כל חריץ".