2 צפייה בגלריה
פגישת רגב עם בכירי הרכבת
פגישת רגב עם בכירי הרכבת
עבודות החשמול יישארו כפי שהן היום. רגב וסגנה מקלב בפגישה עם בכירי הרכבת
מלחמת השבת: הפגישה שבה אמורים בכירי הרכבת להציג לשרת התחבורה מירי רגב את התוכנית השנתית, ומה ניתן להוריד מעבודות השבת, תתקיים לדרישתה ביום רביעי ב-15:00 במשרדה. מאז הבוקר עמלים בחטיבת התשתיות של רכבת ישראל על הכנת התוכנית, שתוצג תחילה ליו"ר הרכבת משה שמעוני ולמנכ"ל מיכה מייקסנר כבר מחר בצהריים (יום שלישי).
גורמים ברכבת סיפרו הערב ל-ynet כי אמנם יהיו עבודות בשבת שיורדו מסדר היום, אך לא רבות. למעשה, בחטיבת התשתיות מכינים לשרה רשימה של העבודות שאינן דחופות. יחד עם זאת, ברור לכולם כי עבודות החישמול יישארו כמו שהן היום, וכך גם עבודות חיוניות ומצילות חיים שלא ניתן לבצע לא בשבת.
2 צפייה בגלריה
עבודות רכבת ישראל ביום שבת
עבודות רכבת ישראל ביום שבת
"היו חיוניות". עבודות רכבת ישראל בסוף השבוע האחרון
"זה יהיה לא פשוט להחליט מה חיוני ומה לא", אמר גורם ברכבת ישראל, שהזכיר שכל עבודה שכזו קשורה לא רק ברכבת אלא גם בחברות ממשלתיות אחרות שעובדות יחד עמה בשבתות. "שיהיה בהצלחה לכולנו בסיפור הזה", אמר הגורם.
גורמים ביהדות התורה אמרו אתמול כי יבחנו את התוכנית שמכינים ברכבת לאחר הגשתה, ואם ברכבת ימשיכו לטעון שצמצום העבודות אינו אפשרי, הם יספקו "יועצים משלהם" כדי שינחו את הרכבת כיצד לפעול בלי לחלל שבת.
בפגישה שהתקיימה אתמול בין רגב, סגנה אורי מקלב מיהדות התורה ונציגי הרכבת, נקבע כי הרכבת תפעל לצמצם את העבודות שמתבצעות בשבת - ותגביל אותן רק לכאלה שמהוות "פיקוח נפש". רגב חזרה והדגישה בדיון כי "סטטוס-קוו עבודות הרכבת בשבת יישמר כפי שהיה בממשלות נתניהו", אך למעשה פועלת לצמצמן - על אף שהעבודות שהתקיימו שלשום היו חייבות לדעת כל המומחים להתקיים רק בשבת, שכן אחרת הן מחייבות עצירת תנועה של הרכבת.
למעשה, גורמים שונים טענו היום כי מה שמסלים את סיפור העבודות בשבת הוא ריב בין שר השיכון יצחק גולדקנופף למקלב, כשכל אחד מהם מנסה להראות "מי יותר דתי". בפגישה אתמול, שהתקיימה בהנחיית נתניהו, היה מקלב תקיף יחסית - והאשים את נציגי הרכבת שהגנו באופן גורף על כל העבודות המבוצעות. בדיון אמר: "מה זה 'אין מה לעשות'? זה לא מקובל עליי. הייתי בעיריית ירושלים, ובנינו חצי מהעיר בלי שחיללנו שבת אחת. במדינת ישראל, שבה בנו כבישים בלי חילול שבת, צריך שיהיה רצון והכל יסתדר".
הוא האשים את נציגי הרכבת: "על בסיס עבודות של פיקוח נפש, אתם מביאים עבודות שלא קשורות לכך". כשנציגי הרכבת המשיכו להגן על הקו שלהם, וטענו כי מדובר בעבודות הכרחיות, אמר להם סגן השר: "אנחנו לא רוצים להגיע למצב שאנחנו מביאים אנשי מקצוע חיצוניים שייעצו לרכבת איך לעשות את הכול לא בשבת". נציגי הרכבת השיבו: "אם יש לך כאלה, נשמח".
ח"כ ואטורי מהליכוד: עבודות בשבת - אצבע בעין
(צילום: משי בן עמי)

בליכוד נוהגים בעדינות בכל הנושא בגלל ההבנה שמדובר באירוע נפיץ מאוד, שיכולות להיות לו השפעות גם בהמשך. ביהדות התורה מסמנים את חילול השבת בפרהסיה כקו אדום מבחינתם, ולכן גם נתניהו דרש לקדם את הדיון, כאמור, ורגב קיימה אותו ללא דיחוי. המטרה, כך נראה, להרגיע כעת את התסיסה של החרדים, אולם בהמשך לאפשר לרכבת להתקדם בעבודות ולהשלים אותן בפרקי זמן סבירים.
במשך שנים, כולל בזמן כהונת ממשלות נתניהו הקודמות, נעשו עבודות תחזוקה ברכבת ישראל בשבתות. הסיבה לכך הינה ברורה - הטיפול בתשתיות הרכבת, בין אם במסילות, מערכת האיתות או החשמול, חייב להיות בזמן שהמסילה ריקה מכלים וסגורה, כדי למנוע כל אפשרות לפגיעת העובדים מרכבת חולפת.
בתוך כך, סקר חדש, של ארגון "תנועה ישראלית" מראה כי רוב מוחלט מהציבור הישראלי סבור כי יש לאפשר לכל רשות מקומית להחליט על פעילותה תחבורה ציבורית בשבת בתחומה, וכי לא ניתן להשאיר הסמכות להחלטה בנושא בידי השלטון המרכזי. למעשה, 60% מהנשאלים סבורים שההחלטה על תחבורה ציבורית בשטחה צריכה להיות של הרשות המקומית, לעומת כשליש שסבורים שמדובר בהחלטה שצריך לקבל השלטון המרכזי.
מפילוח הנתונים עולה כי התפיסה שההחלטה על תחבורה ציבורית בשבת צריכה להיות בידיים של הרשות המקומית רווחת יותר בקרב חילונים בעלי השכלה גבוהה והכנסה גבוהה.