מטח של חמש רקטות שוגר בצהרי יום העצמאות (שלישי) לעבר שדרות, איבים וניר עם - ואילץ מאות מפגינים שצעדו בדרישה ליישוב רצועת עזה להשתטח על הקרקע. שלוש מהרקטות - ששוגרו לקראת השעה 14:05 - יורטו, ושתיים נפלו בשטחים פתוחים.
משתטחים על הקרקע בשדרו
(צילום: טליה ניאזוב, לירן אומיד)

1 צפייה בגלריה
אזעקה בשדרות ביום העצמאות
אזעקה בשדרות ביום העצמאות
משתטחים על הקרקע בזמן המטח
( צילום: חב"ד שדרות)
האזעקה בשדרות התרחשה כאמור במהלך צעדה בעיר, למען חידוש ההתנחלויות ברצועת עזה, ומאות הצועדים שנשאו דגלי ישראל נראו משתטחים על הקרקע. בצילום ממצלמת אבטחה נראים חלקם רצים בחיפוש אחר מקום מבטחים, אבל מישהו קורא להם לא לעשות זאת ולהשתטח במהירות: "לא לרוץ! לא לרוץ, לשכב על הרצפה". הצעדה חודשה אחר כך.
בשבועות האחרונים חלה עלייה משמעותית בשיגורים מרצועת עזה, על רקע הירידה המשמעותית בפעילות הקרקעית של צה"ל שם - שחודשה לאחרונה עם מבצעים בג'באליה, זייתון ורפיח. מדובר בתפנית מדאיגה, שכן מספר השיגורים מעזה היה בירידה מתמדת אחרי תחילת המלחמה. מיותר מ-4,000 אזעקות ב-7 באוקטובר, ויותר מ-200 בכל אחד מתשעת השבועות הבאים, המספר הלך וירד ובמהלך ינואר כבר היו פחות מ-70 אזעקות בכל שבוע.
בפברואר הירידה הייתה עוד יותר גדולה, ומאז - עד הימים האחרונים - היה מספר בודד של אזעקות מדי שבוע. אבל מרגע שצה"ל נכנס לרפיח, זייתון וג'באליה, ולמעשה עוד מעט לפני כן - כשחמאס הבין שכניסה לרפיח אכן תקרה - חל שינוי, ייתכן שגם מתוך הרצון להשתמש ברקטות ובמשגרים לפני שאלו יושמדו על ידי הכוחות שיגיעו אליהם. את הנתונים המלאים מהעלייה בשיגורים ניתן לקרוא כאן.