בית המשפט בפלורידה החליט היום (שני) על ביטול תיק המסמכים המסווגים נגדו - כיממה וחצי לאחר ניסיון ההתנקשות בו בעצרת הבחירות בפנסילבניה. לטענת השופטת, הסיבה לביטול התיק - שבמסגרתו הוגש כתב אישום נגד טראמפ - היא מכיוון שמינוי התובע המיוחד ג'ק סמית' בוצע באופן ש"אינו חוקתי".
קולות ירי - והנשיא לשעבר מתכופף: תיעוד הירי בטראמפ
(מתוך CNN)

3 צפייה בגלריה
כיתוב: נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מסמכים ש נלקחו מאחוזת מאר א לאגו על השטיח באחוזה ו ברקע עמודים מתצהיר משרד המשפטים לבית המשפט
כיתוב: נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מסמכים ש נלקחו מאחוזת מאר א לאגו על השטיח באחוזה ו ברקע עמודים מתצהיר משרד המשפטים לבית המשפט
המסמכים שנלקחו מאחוזת מאר א-לאגו - והנשיא טראמפ
(צילום: רויטרס, AP)
אחרי הודעת השופטת, אמר טראמפ כי ביטול תיק המסמכים צריך להיות הצעד הראשון וכי התיקים האחרים נגדו צריכים להתבטל במהירות.
ההחלטה מתקבלת עבור טראמפ בעיתוי מוצלח במיוחד, רגע לפני תחילתה של הוועידה הרפובליקנית, שצפויה לאשר את מועמדותו לנשיאות באופן רשמי. השופטת איילין קאנון, שמונתה על ידי הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, קבעה כי עצם מינויו של סמית' לתפקיד בידי משרד המשפטים, נוגד את החוקה.
התובע המיוחד סמית', שכאמור הגיש כתב אישום נגד טראמפ בפרשה, צפוי לערער על ההחלטה וייתכן שהתיק יעבור לידי שופט אחר. בכל אופן, למשפט הזה, שעוסק בלקיחת מסמכים מסווגים על ידי טראמפ מהבית הלבן לאחוזתו במאר א-לאגו שבפלורידה, אפילו לא נקבע עדיין תאריך פתיחה - והוא לא אמור היה להתחיל בקרוב.
במסגרת הפרשה, טראמפ אמור היה לעמוד לדין בגין 37 סעיפי אישום חמורים הקשורים ל"טיפול לקוי במסמכים מסווגים". בית המשפט הפדרלי בארה"ב חשף את הסעיפים המיוחסים לנשיא לשעבר בחודש יוני 2023, והוא נאשם בין היתר במסגרת הפרשה בהחזקה לא חוקית של מסמכים מסווגים, הסתרת מסמכים במהלך חקירה פדרלית, מתן הצהרות כוזבות, הפצת קונסיפרציות ושמירת מידע הנוגע לביטחון לאומי.
3 צפייה בגלריה
אחרי ניסיון ההתנקשות, עם הנחיתה במילווקי
אחרי ניסיון ההתנקשות, עם הנחיתה במילווקי
אחרי ניסיון ההתנקשות, עם הנחיתה במילווקי
(צילום: AP/Gene J. Puskar, Dan Scavino Jr. via X/via REUTERS)
בכתב האישום למשל נכתב כי טראמפ אחסן ארגזים עם מסמכים מסווגים בשירותים, במקלחת, בחדר השינה, באולם הנשפים ובמשרדו באחוזתו מאר א-לאגו שבפלורידה. לפי התביעה, הם הוחזקו במקומות הללו למרות שמדובר במועדון חברתי שבו ביקרו "עשרות אלפי אנשים" בתקופה שבין ינואר 2021 לאוגוסט 2022, אז הייתה הפשיטה על האחוזה.
באישום גם הוזכרו את ניסיונותיו של טראמפ שלא להחזיר את המסמכים, גם אחרי שהוצא הצו המשפטי שדורש את החזרתם במאי 2022. בין היתר הציע לעורך דינו לגרום ל-FBI להבין "בצורה כוזבת" שטראמפ לא החזיק במסמכים שדרש הצו, וכן הורה לעוזר שלו להעביר ארגזים כדי להסתיר אותם לא רק מה-FBI, אלא גם מאחד מעורכי הדין שלו.
שעות לפני שהוגש כתב האישום בפרשה טראמפ האשים את נשיא ארה"ב המכהן ג'ו ביידן ו"הממשל המושחת שלו" - ופרסם סרטון בו הוא טוען: "אני חף מפשע". האישום, כך לטענת התובע סמית', מעיד אחרת. בין היתר מציינת התביעה מקרה מדצמבר 2021, שבו כמה ארגזים נפלו בחדר האחסון במאר א-לאגו ומסמכים מסווגים, כאלו שניתן לשתף רק עם ברית "חמש העיניים" (ברית מודיעין שבה חברות ארצות הברית, אוסטרליה, בריטניה, ניו זילנד וקנדה) התפזרו על הרצפה.
3 צפייה בגלריה
ג'ק סמי
ג'ק סמי
התובע ג'ק סמי, צפוי לערער. "מונה באופן לא חוקתי"
(צילום: רויטרס)
עוזרו של טראמפ, שגם נגדו הוגש כתב אישום בפרשה, כתב לעוזר אחר של הנשיא לשעבר על כך ושלח לו תמונה - שמצורפת באישום. בתמונה אחרת שמצורפת באישום נראים חלק מהארגזים שהוערמו - אחרי העברתם מהבית הלבן בינואר 2021 - על גבי במה באולם הנשפים של מאר א-לאגו. לפי האישום, הם היו על הבמה במשך כחודשיים שלמים.
האישום סותר גם את טענתו של טראמפ שהסיר את הסיווג הביטחוני של המסמכים וכי היה יכול לעשות זאת גם ללא שום הליך פרוצדורלי. לפי הדיווחים בארה"ב התביעה השיגה הקלטה שלו ובה הוא מודה שהחזיק במסמך מסווג, ובאישום אכן מוזכרת אותה הקלטה - ממפגש שערך ביולי 2021 עם "סופר ומוציא לאור" ששמותיהם לא מוזכרים. בכתב האישום גם מציין התובע על הימצאותם במקום של 31 "מסמכים מסווגים ביותר". הם כללו מידע על היכולות הצבאיות והגרעיניות של מדינות זרות, תדרוכים מודיעיניים של הבית הלבן ותוכניות מגירה של צבא ארה"ב.