דובר צה"ל, תת־אלוף דניאל הגרי, מסר הערב (שלישי) הצהרה מיוחדת בעקבות המבצע שבו הושבו גופותיהם של החטופים נדב פופלוול, יגב בוכשטב, יורם מצגר, אברהם מונדר, חיים פרי ואלכס דנציג. "הלילה הצלחנו לחלץ את ששת החטופים - אבל זה היה מאוחר מדי בשבילם", הודה.
הצהרת דובר צה"ל
(צילום: דובר צה"ל )

2 צפייה בגלריה
נדב פופלוול, בוכשטב יגב, יורם מצגר, חיים פרי, אברהם מונדר, אלכס דנציג
נדב פופלוול, בוכשטב יגב, יורם מצגר, חיים פרי, אברהם מונדר, אלכס דנציג
נדב פופלוול, יגב בוכשטב, יורם מצגר, אברהם מונדר, חיים פרי ואלכס דנציג
( באדיבות המשפחה)
לדברי הגרי, "קהילת ניר עוז תבעה את המשפט - החיים לשיקום והמתים לקבורה. אנחנו נחושים להשיב את כל החטופים הביתה - את החיים לשיקום ואת החללים לקבורה. אנחנו פועלים מסביב לשעון ליצירת התנאים לכך".
הגרי סירב להתייחס לנסיבות מותם של החטופים בשבי, בצל ההערכות שהם נהרגו מפחמן דו־חמצני שנפלט למנהרה שבה שהו כתוצאה משריפה שפרצה עקב תקיפת צה"ל ביעד סמוך. "הם נהרגו בשבי חמאס בזמן פעילות צה"ל בחאן יונס, והובאו היום לקבורה בישראל", אמר הגרי. "הם נבדקים במכון לרפואה משפטית, נחקור זאת וניתן תשובות. כעת מוחזקים בשבי החמאס 109 חטופות וחטופים. אנחנו לא נוותר על אף אחד, על אף אחד. זוהי חובתנו המוסרית להשיב אותם, זוהי מטרת מלחמה".
הגרי הדגיש, אולי במסר לדרג המדיני: "אנחנו מבינים היטב את הדחיפות לנוכח החשש הגובר למצבם הבריאותי והנפשי ככל שחולף הזמן. צה"ל פועל יום־יום, לילה־לילה, להביא עוד מודיעין ולייצר עוד אפשרויות מבצעיות לחילוץ חטופים. אבל לא נוכל להשיב את כולם במבצעי חילוץ".
התיעודים מהשבת הגופות
(צילום: דובר צה"ל )

דובר צה"ל סירב לשתף את הערכות הצבא בנוגע למספר החטופים שנותרו בחיים. 36 מתוך ה־109, נזכיר, הוכרזו כמתים - אך ההערכות הן שישנם חטופים נוספים שמתו בשבי. "אנחנו עוסקים בעניין הזה כל הזמן מסביב לשעון", אמר.
במענה לשאלת ynet לגבי עמדת צה"ל לגבי נוכחות ישראל בציר פילדלפי, שלפי הדיווחים נחשבת לאחת המחלוקות המרכזיות במשא ומתן, השיב הגרי: "התפקיד של צה"ל הוא אחד - לייצר לדרג המדיני את כל החלופות הביטחוניות, את כולן, ולהיות יצירתיים ונחושים בעניין הזה. אנחנו צריכים לאפשר לדרג המדיני את מרחב ההחלטה - ונדע לממש כל החלטה שהדרג המדיני יקבל".
במהלך הצהרתו של הגרי היו תקלות טכניות בטלפרומפטר שממנו קרא את הדברים, ולכן דבריו הופסקו לזמן קצר. בסיום הצהרתו הוא התנצל על כך ואמר: "חשוב מאוד שהדברים יהיו באופן מקצועי, בטח בדברים מהסוג הזה ובטח כשמדברים לציבור, למשפחות ולקהילות. אני מתנצל על כך, הרגישות הזו חשובה לנו".

דלתות הדף, גופות מחבלים ודיפון רופף

מוקדם יותר נחשפו פרטים חדשים על המבצע. לכוחות צה"ל לא היה הפעם מודיעין מדויק על המיקום של הגופות, וגם לא מחבל עצור שהצביע על הפירים. גופות מחבלים אותרו בתוך המנהרה, ואחת ההערכות היא שהם שמרו על גופות החטופים - אך מתו במהלך השהייה הממושכת מתחת לאדמה. לצד גופות החטופים איתרו לוחמי יהל"ם גם דיפון רופף מבטון, על קיר המנהרה, שבקרבתו הוסתרו הגופות.
כוחות אוגדה 98 שמורכבים מצוות קרב חטיבתי אחד אך מעובה הובילו את המבצע להשבת גופות החטופים, בפיקודו של מח"ט הצנחנים אלוף־משנה עמי ביטון. ארבעה צוותי פעולה התחלקו לסרוק בין המבנים ולחפש את הפתחים לבטן האדמה, בשל היעדר המודיעין המדויק.
2 צפייה בגלריה
 אמצעי האמל״ח שאותרו במנהרה
 אמצעי האמל״ח שאותרו במנהרה
אמצעי האמל״ח שאותרו במנהרה
(צילום: דובר צה"ל )
בעקבות פיתוח שיטות איתור חדשות וטכנולוגיות מתקדמות בחיל ההנדסה, כוח מנוסה מיחידת יהל"ם איתר את המנהרה הספציפית - שהפתח שלה היה בעומק 10 מטרים, ובתוכה הגופות - בזמן שיא של שעות אחדות. המנהרה חוברה לשלושה מסדרונות תת־קרקעיים שונים - כשבכל אחד מהם גילו הלוחמים גם גופות של מחבלים, ולצידן רובי קלצ'ניקוב. כוחות יחידת יהל"ם וכוחות שב"כ חקרו את תוואי המנהרה שבה אותרו הגופות, ונטרלו בה חסימות, דלתות הדף, ואיתרו אמצעי לחימה, מטענים ואמצעי שהייה ששימשו את המחבלים.
המבצע של כוחות חטיבת הצנחנים החל בשבוע שעבר באיתור והשמדת מנהרות התקרבות לגדר הגבול בדרום הרצועה, במרחב עיירות ה"קרארות". לקראת יום שישי שונתה משימתם, והם התקדמו לכיוון היעד שלגביו התקבל מידע על מיקום גופות החטופים. מדובר במקום שנמצא יחסית בעומק חאן יונס, אך במקרה זה כדי להגיע ולהשתלט עליו בטרם הסריקות לאיתור המנהרות נדרשה לאוגדה 98 רק חטיבה אחת עם שלושה גדודי צנחנים.
את החטיבה הובילה סיירת הצנחנים, שאיבדה אתמול את מפקד הצוות סגן שחר בן־נון מתקיפה בשוגג של מטוס קרב. לצידן השתתפו גדוד שריון 75, עם פלוגות הנדסה קרבית שפעלו מעל לקרקע, וצוותים מהיחידה המובחרת של ההנדסה - יהל"ם - שפעלה מתחת לאדמה במקביל.