על רקע התסכול באירופה מהתמשכות המלחמה בעזה, בשבוע האחרון הכירו במדינה פלסטינית ארבע מדינות ביבשת – תחילה היו אלה ספרד, אירלנד ונורבגיה, ובהמשך הצטרפה אליהן סלובניה. בחמאס טוענים לקרדיט על ההישג מבחינת הפלסטינים, וראש הלשכה המדינית של ארגון הטרור איסמעיל הנייה טען היום (שישי) כי טבח 7 באוקטובר "פתח את הדלת להכרה במדינה פלסטינית".
2 צפייה בגלריה
איסמעיל הנייה
איסמעיל הנייה
מנהיג חמאס הנייה
(צילום: Majid Asgaripour/WANA (West Asia News Agency)/REUTERS )
הנייה הוסיף כי "מבול אל-אקצא", הכינוי של ארגון הטרור למתקפת הפתע של טבח 7 באוקטובר, "העלה את הנושא הפלסטיני לרמה חסרת תקדים". מנהיג חמאס, שדבריו שודרו באירוע של תומכי ארגון הטרור בלבנון, טען עוד כי "ישראל לא הצליחה להשיג את מטרותיה, הודות לאיתנות האגדית וההתנגדות של העם הפלסטיני". הוא חזר גם על הצהרת חמאס מאמש, ולפיה הארגון לא יסכים למשא ומתן כל עוד הלחימה נמשכת. בישראל השיבו היום ואמרו כי לא תהיה שום הפסקה בלחימה - אלא כחלק מעסקה לשחרור חטופים.
דבריו של הנייה מגיעים אחרי שאמש הצטרפה כאמור סלובניה לספרד, אירלנד ונורבגיה והכריזה על הכרה במדינה פלסטינית. המהלך אמנם כפוף לאישור בית הנבחרים במדינה, אבל הממשלה שם מיהרה להניף את הדגל הפלסטיני לצד דגלי סלובניה והאיחוד האירופי, מול בניין הממשל במרכז הבירה ליובליאנה.
"היום ממשלתנו החליטה להכיר בפלסטין כמדינה עצמאית וריבונית", אמר אמש ראש הממשלה הסלובני רוברט גולוב במסיבת עיתונאים. "זהו מסר של שלום", טען – וקרא להפסקה מיידית של המלחמה ולשחרור החטופים. שרת החוץ הסלובנית, טניה פאיון, התראיינה הבוקר לרשת "אל ג'זירה" וחזרה על אותו מסר: "יש להמשיך במשא ומתן ולהגיע להסכם לשחרור החטופים", אמרה.
ראש ממשלה ספרד, פדרו סנצ'ס, מודיע על הכרה רשמית במדינה פלסטינית
(צילום: רויטרס )

ישראל הגיבה בחריפות על ההכרה של המדינות האירופיות במדינה פלסטינית – צעד שלדבריהן נועד לשמר ולקדם את פתרון שתי המדינות – ומאשימה שמדובר בפרס לטרור. אחד מצעדי הענישה שלה היה להכריז כי הקונסוליה הספרדית בירושלים לא תורשה יותר להעניק שירותים לתושבי הרשות הפלסטינית, וכי מעתה תוכל להעניק שירותים אך ורק לתושבי ירושלים.
במדריד, שהממשלה שם היא מהביקורתית ביותר כלפי ישראל באירופה, מחו על הצעד הזה וקראו לה הבוקר לבטל אותו. שר החוץ הספרדי חוזה מנואל אלברס האשים כי מדובר בהפרה של אמנת ז'נבה. "ישראל לא יכולה לשנות באופן חד-צדדי את הסטטוס (של הקונסוליה), ולפיכך אנחנו מבקשים ממנה לחזור בה מההחלטה הזו", אמר.
שר החוץ ישראל כ"ץ מיהר להודיע כי הוא "דוחה על הסף" את הבקשה. "ההגבלות, שייכנסו מחר לתוקפן, אוסרות על הקונסוליה הספרדית בירושלים לבצע פעילות קונסולרית או להעניק שירותים קונסולריים לתושבי הרשות הפלסטינית, וזאת בעקבות הכרת ממשלת ספרד במדינה פלסטינית ושורת התבטאויות אנטישמיות של ראשיה", נמסר מטעמו.
לפיד בספרדית: "זה לא ישפר את המצב"
(צילום: מתוך X)

2 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת ביום ה-234 למלחמה
מליאת הכנסת ביום ה-234 למלחמה
השר כ"ץ. "דוחה על הסף את הבקשה הספרדית"
(צילום: שלו שלום)
כ"ץ אמר: "נוכח חומרת ההתבטאויות האנטישמיות מצד בכירים בממשלת ספרד ובראשן הקריאה הברורה להשמדת מדינת ישראל וקידום מדינה פלסטינית במקומה בין הים לירדן – כל קשר בין הקונסוליה הספרדית בירושלים לבין אנשים ברשות הפלסטינית מהווה סכנה לביטחון הלאומי של ישראל וייאסר לחלוטין. ישראל תפקח בקפדנות אחר מילוי ההוראות ובמידה ויימצאו הפרות, יינקטו צעדים נוספים עד כדי סגירת הקונסוליה הספרדית בירושלים".
במקביל, ראש האופוזיציה יאיר לפיד תקף את ראש ממשלת ספרד פדרו סנצ'ס - ובסרטון שפרסם שבו הוא מדבר בספרדית אמר שהוא "לא מבין את האזור ונכנע ללחצים של הקיצונים בממשלתו. זה לא ישפר את המצב ורק יגרום לפלסטינים לא להילחם בטרור ולא להפסיק ההסתה נגד היהודים".