בצל הכוננות לאפשרות של מלחמה כוללת מול חיזבאללה, בכיר אמריקני מזהיר הבוקר (שלישי) את ישראל מההשלכות של פתיחת מלחמה בלבנון: "הרעיון של ללכת למלחמה ולחשוב שיהיה בסדר בלי לחשוב על ההשלכות – לא נכון. אין מלחמות פשוטות; זה לא משחק, והתוצאות לא תמיד טובות". הוא הוסיף: "אם ישראל תלך למלחמה, אולי לא יהיו בתים לחזור אליהם אחר כך, ואחרי שימותו הרבה אנשים - יגיעו לאותו הסדר שארה"ב מקדמת עכשיו".
תיעוד מתקיפות בדרום לבנון
(צילום: דובר צה"ל)

1 צפייה בגלריה
תקיפה במרג' עיון בלבנון
תקיפה במרג' עיון בלבנון
תקיפה במרג' עיון בדרום לבנון
( צילום: Rabih DAHER / AFP)
לדברי הבכיר, שדיבר בוועידת MEAD בוושינגטון, "אין מלחמה שאפשר להתחיל בתנאי מעבדה. אנחנו לא מטילים ספק ביכולות הצבאיות של ישראל בלבנון, אך התוצאות של מלחמות הן קטסטרופליות. צריך לחשוב על ההשלכות על שני הצדדים".
הוא הדגיש עוד כי זה לא בלתי נמנע שתהיה מלחמה בין ישראל לחיזבאללה, ואמר כי לדעתו מלחמה כוללת בלבנון אינה קרובה. "ההתקפות של חיזבאללה נגד ישראל הן לא תגובה על 7 באוקטובר. הן התחילו הרבה לפני", אמר. "מטרת המגעים שמובילה ארה"ב היא להוריד את המתח ולהביא לסיום הקונפליקט, וזה הרבה יותר מורכב כי חיזבאללה קשר את מעשיו לסיום המלחמה בעזה. אנו מנסים למנוע הסלמה של העימות כי יש לו סכנה גדולה להיגרר למלחמה אזורית, אם לא מעבר. איש לא משלה את עצמו - חיזבאללה הוא ארגון טרור. המשא ומתן הוא עם ממשלת לבנון".
לדעת הבכיר, הסכם הפסקת אש בעזה יאפשר לפתוח את הדלת להסכם כולל בלבנון. לדבריו, "אין הצעה להעביר שטחים מישראל ללבנון. יש 13 נקודות מחלוקת. המשא ומתן עם לבנון שונה מבעזה, כי הפסקת אש עם לבנון לא תעבוד מפני שאף אחד לא יחזור לביתו. צריך להיות הסכם כולל שיבטיח שתושבי הצפון יוכלו לחזור לבתיהם". הוא מוסיף כי "יש הסכם אחד אפשרי, הפרמטרים נמצאים שם: חיזבאללה צריך להיות במרחק מהקו הכחול, וממשלת לבנון צריכה לקחת אחריות. אנו צריכים להגיע להפסקת אש ולנקוט צעדים שיבטיחו את חיזוק מוסדות מדינת לבנון וצבא לבנון. יש מוסדות כאלה, אך הם חלשים. המצב בלבנון הוא טרגדיה. זו מדינה מדהימה עם אנשים מדהימים ויזמים בכל העולם, אך לא בלבנון. יש כאן הזדמנות ליצור משהו שיבטיח גבול בטוח יותר בין ישראל ללבנון".
האמריקנים מעוניינים לגבש סידורי ביטחון בין שתי המדינות. הם שואפים להגיע להסכם כולל שימנע מהסכסוך את הסיכוי להתחדש. "הקו הכחול נוצר אחרי הנסיגה הישראלית, והוא לא מדויק. צריכים אולי התאמות ל-13 הנקודות כדי שבסוף היום יהיה גבול ברור. מעולם לא היה גבול מוסכם".
באשר למצב בלבנון אמר הבכיר האמריקני: "מדובר במדינה במשבר כלכלי קשה מאוד. בביירות יש שעתיים חשמל ביום. מטוסים ישראליים שוברים את מחסום הקול, זה מפחיד את הלבנונים. רוב הלבנונים לא רוצים מלחמה ורוצים הסדר. שום דבר בלבנון לא פשוט. עבור הלבנוני הממוצע, חיזבאללה לא נראה דומה לאיך שאנו רואים אותו. היחסים מורכבים. רואים את הנקודות השליליות בחיזבאללה, אך גם חושבים שהם צריכים אותו כי הם לא יכולים להגן על עצמם".
האזעקות והפגיעות בנהריה, אתמול

עוד אמר הבכיר: "המטרה שלנו בהשגת ההסדר הזה היא לשבור את האחיזה שיש לאיראן. צריכים לחזק את המוסדות בלבנון. אין גורם במערכת הביטחון הישראלית שמטיל ספק בסיוע הביטחוני שממשל ביידן העניק לישראל".
הבכיר ציין כי בארה"ב עובדים יום ולילה על הגעה להסדר עם לבנון: "זה יכול לחסוך אלפי חיי אדם ונזק כבד. הרעיון ללכת למלחמה ולחשוב שיהיה בסדר בלי לחשוב על ההשלכות – לא נכון. יש אולי חילוקי דעות על השגת הרתעה, אך אין ויכוח שהפסקת אש בעזה תפתח את הדלת לנורמליזציה עם סעודיה ולעסקה עם לבנון. זה מסלול הרבה יותר מומלץ. לחזור לסטטוס קוו של 6 באוקטובר לא אפשרי עוד, צריך להגיע להסדר. עדיף לעשות את ההסדר לפני שתהיה מלחמה. אתה תמיד יכול לפנות למלחמה אחר כך".
באשר לנורמליזציה עם סעודיה אמר הבכיר האמריקני: "יש סיכוי להסכם עם סעודיה. יש מספיק זמן, הרבה מהנקודות נדונו. יש תנאים - אחד מהם הוא לסיים את המלחמה בעזה. אני חושב שעסקה כזו היא שינוי הארכיטקטורה האזורית. שבועיים לפני 7 באוקטובר, הנשיא ביידן ביקר בהודו בפסגת ה-G-20 והשיק את פרויקט המסדרון היבשתי מהודו לישראל. זה החזון של ביידן למזרח התיכון, ואיראן והחות'ים רוצים לקלקל את זה. נורמליזציה היא מאיץ של החזון הזה.
"זה ארכיטקטורה של לא רק שלום קר. הערך של הנורמליזציה עם סעודיה הרבה יותר גדול מכל הסכמי השלום שהושגו, מבלי להמעיט מחשיבותם. נורמליזציה עם סעודיה זה 'גיים צ'יינגר' לביטחון ישראל. אנו במקום שיש לנו הזדמנות אמיתית. ישראל יכולה להיות לא רק חלק אינטגרלי מהאזור. היא יכולה להיות חוליה חשובה שמקשרת בין המזרח לאירופה. זה פותח את הדלת לעידן הרבה יותר בטוח לישראל. צריכים להיות מאוחדים במאמץ להביא להסכם בעזה".