כמעט ארבעה חודשים אחרי הפרעות של מתנחלים בכפר הפלסטיני חווארה, כנקמה על הפיגוע שבו נרצחו האחים הלל ויגל יניב, רשת CNN האמריקנית מפרסמת היום (ה') תחקיר נרחב שבו היא מטיחה האשמות קשות בהתנהלות צה"ל, וטוענת שחייליו לא הגנו על התושבים הפלסטינים, לא מנעו מהמתנחלים לזרוע שם הרס ולהצית עשרות בתים ומכוניות – וגם עמדו מנגד כאשר רכבי חירום, בהן כבאיות, נחסמו בדרכן למקום.
בנוסף, כך נטען בתחקיר, החיילים ירו רימוני הלם וגז מדמיע לעבר המקומיים שבתגובה להתפרעויות יידו אבנים לעבר המתנחלים. עד היום, ארבעה חודשים אחרי הפרעות, איש לא נעצר בחשד להתפרעויות. משטרת מחוז ש"י עצרה אמנם חשודים, אך כולם שוחררו - ובהם גם כאלה שהיו במעצר מנהלי.
הפרעות בחווארה

8 צפייה בגלריה
   מתנחלים הציתו בית של פלסטינים בחווארה בעקבות הפיגוע
   מתנחלים הציתו בית של פלסטינים בחווארה בעקבות הפיגוע
מכוניות עולות באש במהלך התפרעויות בחווארה, בפברואר
הפרעות בחווארה, נזכיר, התרחשו ב-26 בפברואר, שעות לאחר שבאותו כפר סמוך לשכם נרצחו שני האחים יניב על ידי מחבל שפתח באש מטווח אפס לעבר חלון הרכב שבו נסעו. בחווארה עובר ציר מרכזי שדרכו נוסעים מתנחלים רבים באזור השומרון, ובחודשים שלאחר אותו פיגוע התרחשו שם שלל פיגועים וניסיונות פיגוע. שעות לאחר הפיגוע הקשה הגיעו לכפר עשרות מתנחלים, חלקם רעולי פנים, וזרעו שם כאמור הרס רב. לפי התחקיר של CNN, בפרעות נפצעו מאות בני אדם ופלסטיני אחד נהרג, אם כי הוא נורה למוות בעימות עם מתנחלים בכפר אחר באזור, זעתרה.
האלימות הקשה עוררה אז זעזוע נרחב בארץ וגם בעולם, ואת התחקיר שלה פותחת הרשת האמריקנית בהדגשת אמירתו של מפקד אלוף פיקוד מרכז יהודה פוקס, ולפיו מדובר היה ב"פוגרום". מוזכרת גם הודעתו של הרמטכ"ל הרצי הלוי בעקבות התחקיר הצה"לי שנעשה לאחר מכן, ולפיה "מדובר באירוע חמור שהתרחש תחת אחריותנו, ולא היה צריך לקרות". ברשת לא ציינו את המשך דבריו של הלוי, ולפיהם צה"ל שגה באופן הקצאת הכוחות שלו – שהתמקדו אז במצוד אחר המחבל – וכי בשל כך לא היו מספיק כוחות באזור כדי למנוע את ההתפרעויות. מנגד, בתחקיר טוענת CNN כי גם הכוחות שהוצבו בחווארה התנהלו בצורה לקויה.
התחקיר נערך לדברי הרשת במשך כמה חודשים, ומבוסס על ניתוח סרטונים מליל הפרעות, עדויות של עדי ראייה ועיתונאים פלסטינים, וכן עדות בלעדית של חייל שהיה בין הכוחות בחווארה – עדות שלדברי CNN סופקה על ידי ארגון "שוברים שתיקה". החייל, ששמו נותר אנונימי, העיד כי בחווארה היו עשרות חיילים, לצד לוחמי מג"ב, ולדבריו אף שהם היו מודעים לסכנה שנשקפה מהמתנחלים – הם לא התערבו בנעשה. "פשוט אפשרנו להם להתקדם", אמר – וטען כי צה"ל "לא יודע איך לטפל בטרור של מתנחלים".
8 צפייה בגלריה
מתנחלים הציתו אש בחווארה בעקבות הפיגוע
מתנחלים הציתו אש בחווארה בעקבות הפיגוע
גם כבאית פלסטינית ניזוקה בהתפרעויות
8 צפייה בגלריה
מתנחלים הציתו אש בחווארה בעקבות הפיגוע
מתנחלים הציתו אש בחווארה בעקבות הפיגוע
חווארה עולה באש, בתקרית שעוררה זעם בעולם
החייל הוסיף כי הוא סבור ש"הכישלון הגדול ביותר" של צה"ל בטיפול בפרעות הוא שלא הגן על רכבי החירום, כבאיות ואמבולנסים, ולא סייע להם להיכנס לחווארה. "המשאיות פשוט נסעו לבד והותקפו, הכפר המשיך לבעור", האשים החייל. ב-CNN מציינים כי סרטונים שבחנו מראים שאותם רכבי חירום נחסמו על ידי חיילים בכיכר שמובילה לרחוב הראשי בחווארה. דובר מטעם הסהר האדום הפלסטיני טען בפני הרשת שהרכבים נקלעו ל"מארב" של מתנחלים, בזמן שהלוחמים עמדו מנגד. "כאשר הכוחות הישראליים נתנו להם להיכנס סוף-סוף, הם אמרו להם שהם לוקחים על עצמם סיכון, ושאם המתנחלים יתקפו אותם – זה יהיה באחריותם", אמר הדובר ל-CNN.
החייל עצמו הביע פליאה מכך שהצבא לא חסם את דרכם של המתנחלים לכפר: "יש לכם קבוצה של עשרות אנשים חמומי מוח שהולכים לעבר חווארה, הם רעולי פנים וחלקם עם סכינים. מה אתם חושבים שהם באים לעשות? בשלב הזה הצבא היה צריך לירות גז מדמיע ורימוני הלם ולהתחיל להדוף אותם". ב-CNN מדגישים בהקשר זה כי קריאות הנקמה על הפיגוע הופצו בקבוצות ווטסאפ שעות לפני הפרעות. הקריאות הופצו גם ברשתות החברתיות, ו-CNN כותבת על כך: "זה מעיד שסכנת האלימות הייתה ידועה היטב לרשויות מבעוד מועד".
בתחקיר מובאות גם עדויות קשות של הפלסטינים שהותקפו, והרשת כותבת כי מהסרטונים שהגיעו לידיה ואומתו ניתן לראות "מאות אנשים זורמים לרחוב הראשי של חווארה מהכיכר הסמוכה בין 6 בערב ל-6:30, מציתים צמיגים, מכוניות, פחי זבל וקרשים סמוך למתחמי מגורים, חנויות ועסקים".
8 צפייה בגלריה
הרס בחווארה
הרס בחווארה
ההרס בחווארה, בבוקר שאחרי
(צילום: עידו ארז)
8 צפייה בגלריה
הרס בחווארה
הרס בחווארה
(צילום: עידו ארז)
8 צפייה בגלריה
הרס בחווארה
הרס בחווארה
(צילום: עידו ארז)
אחד התושבים שהתראיינו הוא זיאד דומיידי בן ה-48, שסיפר שגם התושבים נערכו לאפשרות של התפרעויות, וכי הכין בביתו מים ומטף למקרה שיוצת, ואת הרכב העביר לחנייה אחרת. אבל ההיערכות לא הייתה מספקת: לדבריו כשביתו הוצת – הוא, אשתו וארבעת ילדיהם התכוננו למותם כאשר העשן חדר פנימה. "חשבנו שהכול גמור, בקושי היה חמצן", שחזר. רק שעתיים לאחר שהשריפה פרצה, כך טען, החיילים הישראלים סייעו בכיבוי השריפה – ולדבריו עדיין לא עשו דבר כאשר מתנחלים המשיכו להשליך לעברו אבנים.
תושבת אחרת ששוחחה עם CNN היא קרובת משפחה רחוקה של זיאד, נוואל דומיידי בת ה-75. היא סיפרה כי בעקבות הצתה של קרשים מחוץ לדלת ביתה היציאה נחסמה, והיא ובנותיה היו לכודות בפנים במשך שלושה ימים. בנה, כך סיפרה, נאלץ לחזור מדובאי כדי לשחרר אותן. היא תיארה כיצד שמעה אבנים מושלכות לעבר גג הבית ונוחתות על המרפסת, וראתה את האש מתקרבת לעברה. היא ניסתה לכבות אותה עם דלי מים, אבל טענה שחיילים ירו לעברה גז מדמיע ורימוני הלם: "נחנקנו מהגז, יכולנו להרגיש את הפנים שלנו בוערות". כהוכחה לכאורה לדבריה, היא הציגה ל-CNN תמונות של מכלי גז מדמיע ורימוני הלם במרפסת שלה.
בצה"ל מסרו בתגובה לחלק מהטענות בתחקיר כי החיילים "פעלו להפריד בין שני הצדדים" וכי כדי לפזר את הפרות הסדר הם השתמשו בגז מדמיע, רימוני הלם וגם בירי לאוויר. עוד נמסר כי הצבא שלח כוחות תגבור לחווארה לאחר שההתפרעויות החלו. בנוגע לטענות על אי-מניעת אלימות כלפי הפלסטינים, בצה"ל אמרו ל-CNN כי החיילים כן נדרשים למנוע אלימות שכזו או פגיעה ברכוש, וכי הם "נדרשים לפעול כדי לעצור את ההפרות". אם הדבר הכרחי, נמסר עוד, הם נדרשים גם "לעכב או לעצור חשודים עד הגעת המשטרה לזירה".
גם בצה"ל וגם בשב"כ קיימו תחקיר מעמיק בנוגע לפרעות חווארה, ממנו עלו מסקנות קשות על תפעול הכוח ובעיקר על העובדה שצה"ל לא הצליח להשתלט על האירוע, למנוע כניסת מתנחלים לכפר ולעצור את ההתפרעויות.