אביו של אנאס ווחוואח שנרצח בלוד: "היו לו הרבה חלומות, הכול נקטע"
(צילום: נדב אבס)

"איבדנו שליטה על מה שנעשה ברחוב". כך אמר הבוקר (יום א') קצין בכיר במשטרה בהמשך להחלטת המפכ"ל רב-ניצב קובי שבתאי לכנס ישיבת חירום בעקבות התגברות מעשי הרצח בחברה הערבית שגבו היום ובסוף השבוע את חייהם של ארבעה בני אדם.
המפכ"ל שבתאי הודיע למפקד מחוז מרכז ניצב משה ברקת ולראשי האגפים הרלוונטיים להתייצב במטה המחוז ברמלה על מנת לקיים דיון דחוף בפשיעה המשתוללת בחברה הערבית.
5 צפייה בגלריה
מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי
מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי
רנ"צ שבתאי. דיון חירום
(צילום: דוברות המשטרה)
זה תקופה ארוכה מביעים גורמים בתוך המשטרה ביקורת חריפה על הטיפול בפשיעה בחברה הערבית ובייחוד לנוכח מקרי הרצח הרבים שמתרחשים כמעט מדי יום. הביקורת של אותם בכירים מתייחסת גם להקמת אגף "סיף" שנועד לטפל בפשיעה הערבית. בפועל מדובר בעיקר במטה עם קצינים ומפקדים, אך לא עם כוחות בשטח.
"חייבים לשנות את תוכנית העבודה ולפעול באמת בכל הכוח בערים הבעייתיות ובמקום שיודעים על סכסוך דמים", אמר הקצין הבכיר במשטרה. "עד עכשיו אנחנו רק מגיבים באיחור לאותם אירועים, והרצח הבא הוא רק עניין של זמן".
5 צפייה בגלריה
קורמטה, ווחוואח ואבו עמרה
קורמטה, ווחוואח ואבו עמרה
הנרצחים בסוף השבוע: קורמטה, ווחוואח ואבו עמרה
בסוף השבוע האחרון חש מפכ"ל המשטרה שבתאי את הלחץ שעליו מדברים בארגון, וזו הסיבה שהחליט לכנס בדחיפות, בניגוד ללוח הזמנים המתוכנן שלו, ישיבת חירום אצל לשכת מפקד מחוז מרכז. המפכ"ל בחר במיקום זה מכיוון שמרבית אירועי הרצח ואיבוד השליטה ניכרים היטב במחוז שאמור להתמנות לו מפקד חדש אחרי שניצב ברקת הודיע לשבתאי לפני כמה שבועות כי ברצונו לפרוש מתפקידו.
בין השניים לא שוררת אהבה גדולה, ולדברי גורמים במשטרה הסיבה לפרישתו של ברקת מהמשטרה נעוצה בין היתר בעובדה שהמפכ"ל מתערב יתר על המידה בנעשה במחוז. מאידך, ניתן לראות כי גם שבתאי מודאג מאוד מהנעשה במחוז ולכן החליט לכנס את דיון החירום בהשתתפות ראש אגף החקירות, מפקד משמר הגבול, ראש אגף המבצעים, ראש אגף "סיף" ואנשי מודיעין שאמורים לספק תוכנית מיוחדת להרגעת המצב בשטח.
5 צפייה בגלריה
גדעון סער וקובי שבתאי בפגישתם במטה הארצי בירושלים
גדעון סער וקובי שבתאי בפגישתם במטה הארצי בירושלים
השר סער בפגישה עם המפכ"ל שבתאי
(צילום: דוברות המשטרה)
במקביל, במסגרת שיתוף הפעולה במאבק נגד האלימות והפשיעה בחברה הערבית, נפגש הבוקר המפכ"ל שבתאי עם שר המשפטים גדעון סער.
בפגישה שנערכה במטה הארצי בירושלים, דנו השניים בין היתר בחיזוק שיתוף הפעולה בין המשטרה למשרד המשפטים בתחום החמרת הענישה באירועי אלימות ואמל"ח, הסדרה וחיזוק האכיפה על הברחת נשקים ארצה על ידי ארגוני פשע וטרור והגברת הפעילות אל מול העבירות הכלכליות.
5 צפייה בגלריה
זירת החיסול בלוד
זירת החיסול בלוד
זירת הרצח של הצעיר אנאס ווחוואח בלוד
(צילום: עמית שעל)
מגפת הרציחות בחברה הערבית: דיווח של כתבנו חסן שעלאן
(צילום: נדב אבס, אבי חי)

כאמור, ארבעה בני אדם נרצחו בחברה הערבית ב-48 השעות האחרונות: גופתו של נור עג'אג', תושב שגב שלום בן 26, נשוי ואב לארבעה, נמצאה הבוקר ברכב שהוצת בכביש עפר סמוך למושב חגור בין ראש העין לכפר סבא. במשטרה חושדים שהקורבן, תושב רמלה במקור, נורה למוות בטרם רכבו הוצת. עג'אג' שוחרר באחרונה מהכלא. הגופה נשלחה לנתיחה במכון לרפואה משפטית באבו כביר.
אמש נרצח עבד קורמטה, בן 26 מג'לג'וליה, במהלך שהותו בכפר קאסם. הוא נפצע באורח קשה מאוד ופונה לבית החולים בילינסון בפתח תקווה - אך שם נקבע מותו. כוחות משטרה הגיעו למקום ופתחו בחקירת נסיבות הירי.
5 צפייה בגלריה
זירת הרצח סמוך למושב חגור
זירת הרצח סמוך למושב חגור
זירת הרצח סמוך למושב חגור
מוקדם יותר אתמול נרצח אנאס ווחוואח, תלמיד מצטיין בן 18 מלוד שנורה למוות לעיני אמו. "ראיתי את האם מתמוטטת", אמרה ל-ynet מכרה של המשפחה. "היא אמרה: 'איבדתי את הדבר הכי יקר שיש לי. בני, נשמתי ולבי, שאהבתי כל כך והיה אהוב על כולם. חיכה לו עתיד מבטיח'".
בלילה שבין שישי לשבת נרצח איברהים אבו עמרה, בן 26 מתל שבע שבנגב. אלמונים ירו בו מטווח קצר סמוך לביתו. הצעיר הובהל במצב אנוש לבית החולים סורוקה בבאר שבע, שם נאלצו הרופאים לקבוע את מותו. לפי החשד הוא נרצח במסגרת סכסוך בין משפחות יריבות.
למרות הקמת אגף "סיף" למאבק באלימות בחברה הערבית - הפשיעה נמצאת במגמת עלייה: מיום הקמת היחידה ב-11 באוגוסט נרצחו שבעה בני אדם ו-23 בני אדם נפצעו קשה ובינוני כתוצאה מירי. מתחילת החודש נרצחו 13 בני אדם בחברה הערבית ומתחילת השנה - 81 קיפחו את חייהם.