תיעוד המרדף - וההקלטה המשטרתית

זה היה שוד נהג מונית מתוכנן ואלים, אך תושייה של אזרח ופעילות מהירה של שוטרי תחנת חיפה הובילו למעצרים מהירים של הנאשמים בשוד - דיאב ג'נדאוי (58) וחביב סוויטי (39). בכתב האישום החמור שהוגש נגדם מאז מתואר שוד אלים, שבמהלכו ריססו את נהג המונית בן ה-68 בגז מדמיע, תקפו אותו באלימות, איימו עליו באקדח דמה וגנבו את רכבו. הנהג עצמו מספר כי לא ידע שהאקדח הוא דמה - ופחד כי בכל רגע תגיע הלחיצה על ההדק.
1 צפייה בגלריה
שוד נהג מונית בחיפה
שוד נהג מונית בחיפה
גם באור אדום. המרדף אחר שודדי המונית
לפי הפרקליטות, ב-13 בספטמבר בשעה 23:00 הסתובבו השניים עם אדם נוסף שזהותו לא ידועה ברחוב החלוץ בחיפה, כשהם מחזיקים אקדח דמה ותרסיס גז פלפל מדמיע. סוויטי, לפי כתב האישום, החזיק בתוך מגן הטלפון הנייד שלו להב סכין דק וחד באורח 9.5 ס"מ.
בשלב מסוים סימנו השלושה לנהג מונית מחיפה לעצור. סוויטי התיישב במושב הקדמי ליד הנהג, ואילו ג'נדאוי והאחר במושב האחורי. הם ביקשו מהנהג להסיעם משכונת הדר אל שכונת בת גלים, שם ירד הנוסע השלישי מהמונית.
בכתבי האישום נטען כי ג'נדאוי הורה לנהג להמשיך בנסיעה לכיוון הרכבל ברחוב יוברט המפרי, אז הורה לו לעצור את המונית. מיד לאחר מכן, הצמיד ג'נדאוי את אקדח הדמה לראשו של הנהג המבוהל וריסס לתוך עיניו גז פלפל מדמיע, שגרם לצריבה בעיניו ולדמעות.
ג'נדאוי, נכתב כתב האישום, ירד מהמונית וניגש לדלת הנהג. מקביל שחרר סוויטי מאחור את חגורת הבטיחות של הנהג, במטרה להקל על חברו להוציא את הנהג מהמונית. ג'נדאוי פתח את דלת הנהג והאחרון נפל על הכביש. הנהג עוד הספיק להתרומם, אך אז סגר ג'נדאוי בכוח את דלת הרכב על גופו של נהג המונית החבול והפצוע, שנפל שוב על ונחבל בידו וברגלו הימנית.
ג'נדאוי עצמו עלה למושב הנהג והחל לנהוג במונית, כשאין לו רישיון נהיגה, בעוד סוויטי ישב לידו. השניים נמלטו בנסיעה במונית, כשהם מותירים את נהגה החבול שרוע על הרצפה.
"לאחר ביצוע השוד, במהלך ההימלטות, שברו השניים במזיד את מצלמת הדרך שהייתה מותקנת במונית וזרקו אותה, כאשר הם יודעים שהמצלמה עשויה להיות דרושה לראיה בהליך פלילי ובכוונה למנוע את השימוש בה לראיה, ובכך גם הרסו נכס ופגעו במצלמה במזיד ושלא כדין", נטען בכתב האישום.
עם זאת, לשני השודדים לא שיחק המזל. אזרח שהבחין בשוד עצמו התקשר למוקד 100 של המשטרה ודיווח על שראה בזמן שניהל בעצמו מרדף אחרי שודדי המונית, כולל מעבר באור אדום - וכך הצליחו שוטרים לעצור את השניים בכביש עוקף קריות (כביש 22), כשהם עוד בתוך המונית.
כתוצאה ממעשיהם של הנאשמים, נגרמו לנהג שריטות שדיממו לאורך ידו הימנית ובברך רגלו הימנית. את המונית, מנגד, הוא קיבל בחזרה.
הפרקליטות מייחסת לשניים שוד בנסיבות מחמירות, השמדת ראיה והיזק בזדון. ג'נדאוי מואשם גם בנהיגה ללא רישיון וללא פוליסת ביטוח. סוויטי מואשם עוד בהחזקת סכין שלא למטרה כשרה. בקרוב ידון בית המשפט בבקשת התביעה לעצור את השניים עד תום ההליכים המשפטיים נגדם.

נהג המונית: "ראיתי את המוות מול העיניים"

נהג המונית שנשדד מספר כי בעקבות השוד האלים הוא החליט לעזוב את עבודתו ולעבור לתחום של הסעת ילדים. "כשאקדח מוצמד לך לראש, אתה רואה את המוות מול העיניים", אמר. "בשניות האלה אתה לא יודע שזה לא אקדח אמיתי. אתה מחכה ללחיצה על ההדק".
א', ‏אב לארבעה ילדים וסב לחמישה נכדים, עבד כנהג מונית 29 שנה. "במהלך שנות עבודתי ראיתי מעשי אלימות, אבל אף פעם לא נשדדתי והותקפתי בצורה כזאת. אני בשוק בגלל המקרה הזה. עדיין לא התאוששתי".
לדבריו, "בשלב מסוים בנסיעה חשבתי שיש פה משהו מסריח. משהו בטיפוסים שהם היו, משהו בכיוון הנסיעה, אווירה שהייתה במונית. הרגשתי משהו. זו תחושת בטן. אבל אם על סמך חשדות אני אתחיל לזרוק נוסעים, לא תהיה לי עבודה. לא חשבתי שזה ייגמר ככה".
"מאז המקרה אני כמעט לא יוצא בלילה", אמר. "החלטתי אני לא לוקח סיכונים יותר. זו עבודה מסוכנת שעלולה לעלות לי בחיים".
בכלה קשור לעונש של השודדים, א' לא אופטימי. "ישלחו אותם למאסר קצר וישחררו אותם עד למקרה הבא שלהם", אמר. "כל האנשים יודעים שהיו מקרים יותר קשים והעונשים עליהם היו מגוחכים".