שר החקלאות אבי דיכטר, לשעבר ראש השב"כ, התייחס הבוקר (חמישי) לדיווחים על ההסכם המשולש בין ארה"ב, סעודיה וישראל. בריאיון ל-ynet Live הוא אמר כי אם ישראל תלך במסלול שבמסגרתו סעודיה תעשיר אורניום - הדבר ידאיג אותו. לצד זאת, דיכטר הוסיף כי "לישראל יש מנוף קטן על סעודיה, ומי שבעצם פועל שם זו ארה"ב. אנחנו לא בעמדה שאנחנו יכולים להטיל וטו על משהו". בינתיים, במה שיכול להתפרש כניסיון להכשיר את דעת הקהל להסכם, העיתונים בסעודיה הבליטו בכותרות את הסוגיה הפלסטינית והקשר שלה להסכם עתידי.
עוד באותו נושא:
7 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן, אסלאם מוחמד בן סלמאן ובנימין נתניהו
ג'ו ביידן, אסלאם מוחמד בן סלמאן ובנימין נתניהו
"לישראל אין יכולת להטיל וטו, ארה"ב היא זו שפועלת". ביידן, בן סלמאן ונתניהו
(צילים: AP, EPA)
7 צפייה בגלריה
כנס INSS באוניברסיטת תל אביב
כנס INSS באוניברסיטת תל אביב
דיכטר: "צריך להבין בדיוק מה הסעודים רוצים"
(צילום: מוטי קמחי)
דיכטר הוסיף כי "הסוגיה של הגרעין במזרח התיכון מעסיקה אותנו הרבה מאוד שנים, וכל אימת שהתפתח גרעין בכיוון בעייתי מבחינתה של ישראל, היא פעלה - אם זה ב-81' בבגדד או ב-2008 בסוריה, כך שאיראן עכשיו על הפרק. הסוגיה של איראן מדאיגה, ואומר את זה גם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן - אם איראן תהיה מצוידת בנשק גרעיני, סעודיה תצטייד בנשק גרעיני".
יש דיווח שנתניהו נוטה להסכים להעשרת אורניום סעודית. מה דעתך? "צריך להיות ענייני בנושא הזה. בסופו של דבר אלה בדיוק הסוגיות שנפתרות בחדרי חדרים - להבין בדיוק מה הסעודים רוצים, מה האמריקנים מאפשרים, מה טוב לישראל ומה בעייתי, ולומר את עמדתנו".
7 צפייה בגלריה
ישיבת הסיעה של חדש תעל
ישיבת הסיעה של חדש תעל
טיבי: "ההתנחלויות ואל-אקצא על השולחן"
(צילום: שלו שלום)
7 צפייה בגלריה
סמוטריץ' לא חוזר בו מהקפאת הכספים לרשויות הערביות: "לא נבהל מהמתקפות"
סמוטריץ' לא חוזר בו מהקפאת הכספים לרשויות הערביות: "לא נבהל מהמתקפות"
"לא יהיה אוסלו 2? דיבור מגוחך. סמוטריץ' לא יהיה שחקן"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
לפי השותפים שלכם "אוסלו 2 לא יהיה כאן". עד כמה גדול מרחב התמרון של רה"מ? "יש הבדל משמעותי מאוד בין העידן של שנות התשעים אחרי הסכם אוסלו, זה לא העידן שאנחנו נמצאים בו היום. אנחנו רואים שבעקבות הסכמי אברהם הסוגיה הפלסטינית נדחקה הצידה. גם כאן הסוגיה הפלסטינית היא לא מרכזית. יש מס שפתיים מסוים שהמדינות האלה - במקרה שלנו סעודיה - רוצות לשלם או צריכות לשלם. זה לא מפריע ולא צריך להפריע למדינת ישראל. אין שום סיכוי בכלל שבנסיבות הנוכחיות ישראל תלך למהלכים דרמטיים למול הרשות הפלסטינית".
דיכטר ציין עוד כי "הבעיה בכלל לא בכיוון הזה. גם ארה"ב מבינה היטב שברשות לא גמלה החלטה שטרור הוא טרור - בדיוק כמו בישראל או בארה"ב. אתה לא יכול לממן טרוריסט או להפוך אותו לפקיד מדינה אצלך, ולכן בסוגיה הזו המרחק עוד גדול מאוד".
האם זה האירוע שיקפל את הדגלים של הרפורמה ואת כל מה ששטף את הרחובות? "יש קשר ואין קשר בין האירועים. הרפורמה המשפטית שהתחלנו בה - וזה לא סוד - נעצרה בעקבות האירועים שהיו. אנחנו בוודאי עושים אצלנו חשיבה, ולראיה שהתוכנית להעביר יותר חוקים לא המשיכה. מה כן יעבור? את זה נצטרך לגבש עם עצמנו".
יורש העצר הסעודי: בכל יום אנחנו מתקרבים יותר להסכם עם ישראל
(צילום: Fox News)

גם ח"כ אחמד טיבי מחד"ש-תע"ל התייחס לסוגיה הסעודית, ואמר בריאיון ל-ynet Live כי "יש משא ומתן פלסטיני עם סעודיה. בדיבור ביניהם נושאי ההתנחלויות, מסגד אל-אקצא, המקומות הקדושים וירושלים נמצאים על השולחן. תצפו לדרישות כאלה".
לדברי טיבי, "בישראל יש ממשלה הזויה שהפכה עולמות בגלל כמה רכבים משוריינים לפני שבועיים. יבואו דברים הרבה יותר מהותיים בהסכם עם סעודיה מאשר כמה רכבים משוריינים, וסעודיה היא לא עוד מדינה ערבית. יש לה ייחוד משלה ומעמד משלה. את כל זה צריך לקחת בחשבון".
אומר סמוטריץ' "צריך לוודא שההסכם לא יהיה אוסלו 2". "נשמע סמוטריץ'. דיבור מגוחך. כשיחליטו להגיע להסכם כזה סמוטריץ' לא יהיה שחקן. אם נתניהו מעוניין במשהו, והמשהו הזה התוצאה שלו היא להביא הסכם, וההסכם עוזר לו פוליטית-פנימית כאן נגד המחאה ובנושאים האישיים שלו במערכת המשפט - הוא מוכן לומר שהציונות הייתה טעות, העיקר להגיע להסכם".
מלבד דיכטר וטיבי גם יו"ר העבודה מרב מיכאלי התייחסה ב-ynet Live לסוגיה הסעודית, ובפרט להעשרת אורנים על ידה, ותקפה את ראש הממשלה: "אפשר לדמיין מה נתניהו היה אומר אם ממשלה אחרת הייתה בוחנת מתן אפשרות להעשרת אורניום - איזה דברי בלע, הסתה על הפקרת ביטחון ישראל".
ניידס: "הנושא הפלסטיני יעלה לדיון"
(צילום: ירון ברנר)

טום ניידס, לשעבר שגריר ארה"ב בישראל, התייחס אף הוא לסוגיה הסעודית בריאיון ל-ynet Live, ואמר כי "אין ספק שהיו דיונים סביב הנושא הפלסטיני. זה יעלה לדיון ויהיה משא ומתן שוב".
לפי ניידס, "אני מאמין שגם אנחנו צריכים להשתמש בהזדמנות הזאת כדי להשיג דברים בשביל העם הפלסטיני. אני לא אומר שיפרוץ שלום במזרח התיכון ויהיה פתרון של שתי מדינות, אבל בכל זאת, יש הרבה דברים שאפשר לעשות בשם העם הפלסטיני שיוכלו להקל עליו ולתת לו תקווה".
שמענו הרבה ביקורת על הממשלה, איך צריך לנתח את זה? "נשיא ארה"ב ביטא במדויק את הרצון לבדוק אם יש אפשרות לנורמליזציה של סעודיה עם ישראל. הנשיא בעצמו יצטרך לעשות את ההחלטות האלה, כמובן שבצירוף עם הסעודים והישראלים. אני חושב שהנשיא מחויב לבדוק אם יש פוטנציאל להסכם היסטורי שאפשר להשיג כאן, בהתחשב בכל המגבלות, כולל העובדה שלחלק מקואליציית נתניהו יהיו קשיים סביב חלק מהנושאים האלו".
7 צפייה בגלריה
עיתון אל-ריאד הסעודי
עיתון אל-ריאד הסעודי
"אין מנוס מלפתור את הסוגיה הפלסטינית". עיתון אל-ריאד הסעודי
7 צפייה בגלריה
עיתון א-שרק אל-אווסט
עיתון א-שרק אל-אווסט
עיתון א-שרק אל-אווסט: "הסוגיה הפלסטינית חשובה לעניין הנורמליזציה עם ישראל"
7 צפייה בגלריה
עיתון עכאט׳ הסעודי
עיתון עכאט׳ הסעודי
עיתון עוכאז הסעודי: "הסוגיה הפלסטינית חשובה"
על רקע הדיווחים בעניין ההסכם בין ארה"ב, סעודיה וישראל, גם כלי תקשורת במזרח התיכון מסקרים את העניין. כך למשל, עיתון אל-ריאד הסעודי סיקר את הריאיון שנתן יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן לרשת "פוקס ניוז" האמריקנית, והתייחס בשער העיתון לסוגיה הפלסטינית: "הסוגיה הפלסטינית חשובה מאוד ואין מנוס מלפתור אותה", נכתב בעיתון. "אנחנו בשיחות עם האמריקנים כדי להגיע לתוצאות טובות".
גם עיתון "א-שרק אל-אווסט", היוצא לאור בלונדון בשפה הערבית, התייחס לעניין. בעיתון נכתב כי "הסוגיה הפלסטינית חשובה לעניין הנורמליזציה עם ישראל". דברים דומים נכתבו גם בשער עיתון עוכאז הסעודי: "הסוגיה הפלסטינית חשובה לעניין הנורמליזציה".
בינתיים, שיגרו אתמול חברי ועדת החוץ והביטחון מהאופוזיציה מכתב ליו"ר הוועדה, ח"כ יולי אדלשטיין מהליכוד, בבקשה לכנס דיון דחוף של הוועדה עם כל הגורמים הביטחוניים הרלוונטיים בנושא ההשלכות הביטחוניות העולות מההסכם המתגבש עם סעודיה, הנובעות מתוכנית גרעין אזרחית סעודית.
על המכתב, ששוגר ביוזמת ח"כ שרון ניר מישראל ביתנו, חתמו גם חברי הכנסת גדי איזנקוט, רם בן ברק, מרב מיכאלי, גדעון סער ועידן רול. הם מסרו: "נבקש להדגיש כי קיים חשש ממשי מכך שהחלטה כזו עשויה להיות מסוכנת לביטחון ישראל, ולכן נדרש דיון מקיף בכל הנוגע לכל ההיבטים של הסכם כזה. יש לקיים דיון מעמיק ומקיף - ויפה שעה אחת קודם".